کود مایع مرغی

کود مایع مرغی

آخرین مقالات

کود مایع مرغی

کود مایع مرغی

کود مرغی  به صورت مایع و هم پلت شده وجود دارد. فرم های خشک شده، پلت شده و پودری که از بستر مرغ تازه خانگی تهیه می شود و به صورت انبوه باید کمپوست استفاده شود.

چرا از کود مرغی استفاده کنیم

 کود مرغی یکی از مهم ترین  کودهای ارگانیک موجود در بازار هستند، این کودها حاوی نیتروژن و ماده مغذی اصلی که گیاهان برای رشد برگ سبز به آن نیاز دارند. همچنین حاوی مقادیر کمتری از سایر مواد مغذی مهم است.

انتشار مواد مغذی  در کودهای مایع مرغی کند است.

انتشار محتوای مواد مغذی در کودهای مایع مرغی  کندتر است، برخی از آنها تا زمانی که خاک در اواخر بهار و تابستان گرم نشود، در دسترس گیاه  نخواهد بود، حتی اگر محصول در اواخر زمستان استفاده شود.

مواد مغذی کودهای مایع مرغی

(نیتروژن) 4%

(فسفر) 2%

(پتاسیم) 1%

نیتروژن در کودهای مایع مرغی به صورت نیتروژن آمونیاکی، فسفر به صورت پنتوکسید فسفرو پتاس به صورت اکسید پتاسیم وجود دارد.

اسید هیومیک 18درصد
منگنز  15درصد
کربن 8/6 درصد
آمینو اسید 10 درصد 

 نحوه  استفاده از کودهای مایع مرغی

کود های مایع  حاصل از بستر  مرغداری تجاری به ندرت در دسترس باغداران خانگی قرار می گیرد، زیرا حمل و نقل و استفاده از آن مشکل است. در صورت استفاده از این نوع کودها  آنها را  به‌صورت  پانسمان بالا بهاری برای محصولاتی که به نیتروژن فراوان نیاز دارند، مانند انگور فرنگی سیاه، سبزیجات و درختان آلو استفاده کنید.

مراقبت لازم جهت مصرف کودهای مایع مرغی ضروری است

کودهای مایع مرغی ممکن است برای تنفس انسان مضر باشد و آلودگی باکتریایی داشته باشد، بنابراین بهتر است در زمان استفاده از ماسک و دستکش استفاده کنید. نوع خشک و فرآوری شده کود مرغی چون در طول تولید استریل می شوند، خطر کمتری دارند.

مقدار استفاده کودهای مایع  مرغی

دوز متوسط کودهای مایع مرغی  به صورت  پانسمان بالا 150 گرم درهر  متر مربع برای اکثر محصولات زراعی است. با این حال، در ابتدا استفاده بهتر است کمتر از این مقدار استفاده شود ، بعد به تدریج مقدار را افزایش دهید.  برای سبزیجات 200 گرم در متر مربع استفاده کنید، این مقدار را  می توانید در دوز طی دو هفته مصرف کنید.

استفاده از بستر طیور خانگی

مرغ های اهلی در بستری با لایه ای کم عمق از خاک اره نگهداری می شوند. بستر معمولاً مرطوب و بدبو است فضولات تازه طیور بسیار قلیایی است و در  خاک اسیدی کمتر وجود دارد  و خاک قلیایی مقدار بیشتری دارد. بیشتر گیاهان در خاکی که در محدوده PH خاص قرار دارد بهترین رشد را دارند، بنابراین دانستن PH خاک شما ضروری است. بهتر است کودهای مرغی تازه مصرف نشوند زیرا  می‌تواند ریشه‌های گیاه را بسوزاند.

 از مزایای استفاده از کودهای مایع مرغی تحریک رشد گیاهان است

از مزایای استفاده از کودهای مرغی مایع تحریک رشد گیاهان  و گلدهی می باشد.  تشویق  سریع گیاهان در شرایط تنش نیز از مزایای مهم این کود است. افزایش شدت فتوسنتز و فرآیندهای فعال سازی متابولیسم و  جذب فوری گیاه توسط گیاه مزایای مهم این نوع کودها است. استفاده از کود مایع مرغی  در  سیستم های  آبیاری یا  به صورت سمپاشی استفاده می شود. هزینه استفاده از کودها بسیار بالا است.  با اینکه استفاده طولانی مدت از کود به تدریج خاک را قلیایی کرده و pH خاک را افزایش می دهد اما استفاده طولانی مدت از کود مایع  مرغی باعث کاهش شوری و خاصیت قلیایی خاک و بهبود PH و بافت خاک می شود. کود مایع مرغی  هزینه های حمل و نقل، انبارداری  پایینی دارند .

میزان مصرف مایع مرغی در محصولات گیاهی

برای گیاهان زراعی : از قبیل گندم ، جو ، ذرت ، کلزا ، چغندر قند و پنبه و برنج و سایر هنگام شروع ساقه رفتن و تکرار به فاصله یک ماه تا برطرف شدن کمبود عناصر مقدار مصرف 20 الی 30 لیتر در هر هکتار بصورت آب آبیاری ، ترکیب با 1000 لیتر آب

برای درختان میوه : سیب ، گلابی ، گردو ، بادام ، زیتون ، هلو ، گیلاس ، زرداآلو انگور  هنگام مصرف بعد از ریزش گلبرگها و تکرار به فاصله یک ماه ، 20 الی 30 لیتر در هکتار

برای درختان پسته :
زمان مصرف : هنگام متورم شدن جوانه ها ، دانه ارزنی شدن میوه ، و تکرار آن یکماه  بعد از برداشت همراه با روی به  میزان مصرف 20 الی 30 لیتر در هکتار

برای سبزیجات و صیفی جات و محصولات جالیزی ، مثل خیار سبز ، گوجه فرنگی ، فلفل و حبوبات ، و سیب زمینی ، هنگام 3 الی 5 برگی شدن و تکرار آن با فاصله یکماه میزان مصرف 20 لیتر در هر هکتار

کود مایع مرغی برای محصولات گلخانه ای

برای محصولات گلخانه ای هنگام آغاز میوه دهی و تکرار به فاصله 15 روز یکبار میزان مصرف : 20 الی 25 لیتر در هکتار

میزان مصرف کودهای مایع مرغی در درختان مرکبات 

زمان مصرف پس از تشکیل میوه و تکرار بعد از یک ماه تا بر طرف شدن علائم کمبود به میزان مصرف ، 20 لیتر در هکتار بصورت آب آبیاری

کود مرغی

مانند سایر کودهای حیوانی، کود مرغی یک کود آلی غنی از مواد مغذی است که حاوی مقادیر قابل توجهی نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشد و معمولاً به عنوان کود آلی در مزارع کشاورزی استفاده می شود. با این حال، استفاده بیش از حد از چنین کودهایی منجر به آلودگی های زیست محیطی مانند کیفیت  بد هوا، افزایش انتشار گازهای گلخانه ای ، انباشته شدن فلزات کمیاب مضر، اسیدی شدن خاک و افزایش از دست دادن مواد مغذی عمدتاً نیتروژن و فسفر از خاک می شود.

میزان مواد مغذی کودهای مرغی

آگاهی از میزان مواد مغذی کودهای مرغی تولید شده در یک مرغداری اولین گام در نحوه مصرف و استفاده از کودها است. محتوای مواد مغذی کود مرغی با قابلیت هضم مرغ ها، سن حیوان، مقدار خوراک هدر رفته، مقدار آب هدر رفته، مقدار بستر استفاده شده و تعداد دفعاتی که مرغداری در یک سال تمیز می شود، متفاوت است. محتوای مواد مغذی کود مرغی شامل تمام  ماده مغذی ضروری است که توسط گیاهان استفاده می شود. این مواد مغذی عبارت از نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K)، کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg)، گوگرد (S)، منگنز (Mn)، مس (Cu)، روی (Zn)، کلر (Cl). بور (B)، آهن (Fe) و مولیبدن (Mo). مقدار این مواد مغذی به محتوای کودی  و مقدار کود مصرفی (تن کود / هکتار) بستگی دارد. مقدار کود مصرفی در هر هکتار (میزان کاربرد) معمولاً بر اساس نیاز نیتروژن گیاهان است.

کود مرغی در گیاهان

کود مرغی یکی از بزرگترین و بهترین کودهای حیوانی و ارگانیک برای کشاورزی می باشد.البته کود مرغ برای استفاده به صورت تازه روی گل ها یا سبزیجات بسیار قوی است که می توان آن را کمپوست کرد. به کود مرغی طلای سیاه نیز می گویند. اگر بدون کمپوست استفاده شود، می تواند به ریشه ها آسیب برساند و احتمالاً گیاهان شما را از بین ببرد. فواید کودمرغی کمپوست شده این است که به عنوان یک اصلاح کننده خوب خاک، مواد آلی را به خاک اضافه می کند و ظرفیت نگهداری آب و موجودات زنده مفید را در خاک افزایش می دهد.همچنین این کودها نیتروژن، فسفر و پتاسیم را برای گیاهان شما فراهم می کند .

کود مرغی (کود مرغی مایع برای درختان میوه) - آموزش مجازی نگهداری گل و گیاه جوانه بان

نحوه کمپوست کردن کود مرغی

جمع آوری فضولات و بستر

صاحبان مرغداری ها  معمولاً از بسترهایی مانند تراشه، خاک اره، برگ های خشک یا کاه برای  جوجه ها و کنترل بو و آفات استفاده می کنند. بستر را می توان با کود جمع آوری کرد و در داخل سطلی بریزید. به نسبت 30 به 1 یعنی تعادل کربن به نیتروژن ترکیبی از 30 قسمت کربن و 1 قسمت نیتروژن محیط ایده آلی را برای میکروب ها ایجاد می کند تا مواد آلی را برای تولید کمپوست تجزیه کنند. از آنجایی که کود مرغی دارای نیتروژن بسیار بالایی است، ممکن است با استفاده از مخلوط 1:1 یا حتی 2:1 برای ترکیب ایده آل باشد.

گرم کردن کمپوست

با ترکیب نسبت صحیح بستر و کود در یک زمان برای تشکیل یک توده کمپوست و اضافه کردن رطوبت یک توده گرم  ایجاد می شود. توصیه می شود که توده کمپوست در دمای 55-65 درجه سانتی گراد گرم شود و آن دما را به مدت 3 روز حفظ شود. حرارت دادن برای از بین بردن پاتوژن ها ضروری است.

نکات ایمنی در زمان استفاده از کود مرغی

کود مرغ تازه ممکن است حاوی ارگانیسم های بیماری باشد که می تواند گیاهان ریشه (هویج، تربچه، چغندر) و برگ ها (کاهو، اسفناج) را آلوده کند. کود تازه کمپوست را روی خاک پخش نکنید. فقط کودهای قدیمی یا کمپوست شده را در خاک خود استفاده کنید. همیشه هنگام کار با کود دامی از دستکش استفاده کنید. سبزیجات خام را قبل از مصرف کاملاً بشویید.

🔻مزایای مهم مصرف کود مرغی برای درختان میوه 🍃استفاده از کود مرغی باعث می شود بستر مناسبی از خاک برای پرورش گیاهان و یا سبزیجات فراهم شود. 🍃باعث افزایش مواد طبیعی خاک

فواید کود مرغی

بهبود  حاصلخیزی خاک

افزایش رشد سیستم ریشه و قدرت گیاهان

کاهش ابتلا به  بیماری ها و حملات آفات در گیاهان

استفاده از کود مرغی در فصول گرم

کود مرغی به سرعت در خاک  تجزیه می شود و گرمای زیادی تولید می کند. بنابراین، استفاده از آن در فصول گرم توصیه نمی شود. اثرات نامطلوب ناشی از کاربرد کود مرغی در زمین ممکن است با اجرای بهترین شیوه های مدیریت موثر جلوگیری شود.

نحوه و زمان استفاده از کود مرغی

کودهای فرآوری شده تازه مرغی  با کود کمپوست قدیمی متفاوت است. با این حال، هنگام استفاده از هر نوع کود مرغی، آن را به طور یکنواخت در خاک قرار دهید و همیشه هنگام دست زدن به کود از دستکش استفاده کنید.

کود مرغ تازه

کود مرغی تازه را در هر زمانی استفاده کنید. اما معمولا درختان و درختچه ها باید با کودهای مرغی در بهار کوددهی شوند. گل ها  و سبزیجات در بهار و به طور مکرر در طول فصل رشد  بهتر است با کود مرغی کوددهی شوند. برای مقادیر خاص، دستورالعمل های روی برچسب  بسته بندی را دنبال کنید.

کود مرغ کهنه

در صورت استفاده از کود دامی کمپوست شده یا کهنه ، زمان مصرف بسته به اینکه محصولات شما در انبار قرار دارند یا خیر، محدود می شود. تاریخ برداشت مورد انتظار محصول خود را در نظر بگیرید و طبق آن کود کمپوست شده مرغی  را برای آن استفاده کنید. معمولاً سعی کنید کود مرغی کهنه یا کمپوست شده را  اواخر زمستان یا اوایل بهار برای اکثر گیاهان استفاده ‌شود.

کودمرغی را چگونه در گیاهان استفاده کنیم

برای گیاهانی که میوه با خاک در تماس نیست، مانند گوجه فرنگی یا لوبیا، کود مرغی باید حداقل 90 روز قبل از برداشت استفاده شود.برای محصولاتی که با خاک تماس دارند – همه سبزیجات ریشه ای، توت فرنگی و سبزیجات برگدار – کود مرغی باید حداقل 120 روز قبل از برداشت استفاده شود.

چه گیاهانی با کود مرغی بهتر رشد می کنند:

گیاهان و سبزیجات نیتروژن دوست در کود مرغی بهترین رشد را دارند. استفاده از کود مرغی را برای پرورش انواع گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، کدو، خربزه، توت فرنگی، خیار، لوبیا و برخی درختان میوه مانند درختان سیب که خاک کمتر اسیدی را ترجیح می دهند، استفاده می شود. همیشه در مورد میزان کود مرغی استفاده شده  در مورد محصول خاص خود با کارشناسان مربوطه مشورت کنید.

چه گیاهانی دوست ندارند در کود مرغی رشد کنند:

کود مرغی بیشتر قلیایی است تا اسیدی، بنابراین گیاهان اسید دوست دوست ندارند درخاک حاوی کود مرغی رشد کنند. به عنوان مثال، گیاهانی مانند زغال اخته، آزالیا و رودودندرون

استفاده از کود مرغی تازه در باغات چه معایبی دارد:

استفاده از کود مرغ تازه در صورتی که به درستی کمپوست  نشده باشد، مضراتی دارد. می تواند گیاهان را بسوزاند یا پاتوژن های مضر را وارد خاک کند.

 

اشتراک گذاری