کود مناسب برای گلدهی شمعدانی

کود مناسب برای گلدهی شمعدانی

آخرین مقالات

کود مناسب برای گلدهی شمعدانی

شمعدانی یکی از زیباترین گل‌هایی است که در اکثر خانه‌ها استفاده می‌شود، عوامل متعددی در گلدهی شمعدانی مؤثر هستند اما مهم ترین ترین آن‌ها؛ کود مناسب و رسیدن نور کافی به می باشد.  کودهای ارگانیک و مایع شوک بهترین نوع کود برای گلدهی شمعدانی هستند که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

شمعدانی در سال اول رشد به مواد مغذی لازم بر ای گلدهی مداوم نیاز دارند.

شمعدانی ها در سال اول رشد  به یک منبع ثابت از مواد مغذی برای گلدهی شکوفه به طور مداوم نیاز دارند. در سال اول معمولاً مواد مغذی کافی در خاک برای رشد قوی وجود دارد. اما با شروع رشد  این منابع بتدریج از بین می روند که بهتر از کودهای با آبشویی کمتر مانند کود اسید هیومیک شوک استفاده می شود. حتی زمانی که شمعدانی ها در حاصلخیزترین خاک های گلدان کاشته می شوند، با زهم به کوددهی مناسب نیاز دارند.

کود مناسب برای گلدهی شمعدانی

انتخاب کود مناسب شمعدانی

کودی انتخاب کنید که مناسب گیاه شمعدانی باشد و در طول دوره مصرف  آسیبی به آن نرساند.بهتر است از اسید هیومیک مایع استفاده کنید زیرا این کود راحت‌تر  جذب  گیاه می‌شود و تمام عناصر مفید مانند؛ آهن، پتاسیم، روی، فسفر، منگنز، ازت، نیتروژن و… در آن وجود دارد.

شمعدانی در فضای باز در هوای خنک کوددهی کنید.

هنگام استفاده کردن از کود مناسب برای گلدهی شمعدانی که در فضاهای باز نگهداری می‌شوند؛کود دهی را در هوای خنک انجام دهید زیرا ممکن است عناصر شیمیایی، به سرعت خشک شود و در نتیجه موجب از بین رفتن گیاه شود.

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

نحوه کوددهی شمعدانی

تعداد دفعاتی که شمعدانی کوددهی می شودمعمولا به رشد آن بستگی دارد،  این گیاه زیبا با گذشت زمان به کود بیشتری نیاز دارند و هر چقدر بیشتر رشد کنند؛ کود بیشتری نیز لازم دارند.  شمعدانی  هایی که به مرحله گلدهی رسیده اند را  باید حداقل 1 بار در ماه کود دهی شوند تا مواد مغذی  مورد نیازشان را دریافت کنند.

در مصرف کودهای حیوانی  برای شمعدانی زیاده روی نکنید.

از کودهای حیوانی به مقدار زیاد  برای  گلدهی شمعدانی استفاده نکنید، یکی از مهم ترین دلایلی که موجب گل ندادن شمعدانی‌ها خواهد شد؛ کود دهی زیاد با استفاده از کودهای حیوانی و شیمیایی است. از این رو سعی کنید تا حد امکان از کودهایی استفاده کنید که دارای املاح و مواد شیمیایی نیستند.

برای اصلاح خاک شور شمعدانی از کودهای اسید هیومیک استفاده کنید.

اگر خاک شمعدانی نسبتا شور و یا اینکه  شورمی باشد حتما هر ماه آن را با استفاده از هیومیک اسید، تغذیه کنید. زیرا شوری خاک؛ یکی دیگر از مهم‌ترین موانع برای رشد و گلدهی گیاهان زینتی است و موجب می‌شود گیاه شادابی خود را  از دست بدهد. استفاده از یک کود مناسب مانند اسید هیومیک تأثیرات بسیار مثبتی بر روند رشد و گلدهی شمعدانی به جای می‌گذارد و شوری خاک را اصلاح می کند.

کود مناسب برای گلدهی شمعدانی

سخن پایانی

توجه داشته باشید که گیاهان گلدانی و تزئینی به خصوص گل شمعدانی؛ اگر به درستی و با در نظر گرفتن یک‌سری از اصول‌های مهم تغذیه نشوند، بعد از گذشت مدتی با کمبود مواد مغذی رو به رو خواهند شد و ممکن است به طور کامل از بین بروند. از این رو جهت کسب اطلاعات رشد و نحوه کوددهی شمعدانی با کودهای ارگانیک و مایع شوک با کارشناسان ایرانکود در تماس باشید.

اشتراک گذاری