کود درخت پرتقال

کود درخت پرتقال

آخرین مقالات

درخت پرتقال

درخت پرتقال در دسته مرکبات نارنجی رنگ جای دارد و میوه آن سرشار از ویتامین سی است. ویتامین سی برای درمان سرما خوردگی به شدت کاربردی است طبق تحقیقات انجام شده تمامی میکروب و ویروس های آنفولانزا به راحتی به ذرات ویتامین سی حاصل از پرتقال می چسبند و سریعآ دفع می شوند. مصرف چند نوبت پرتقال برای فرد سرما خورده دوره سرما خوردگی را به شدت کاهش میدهد. ویتامین سی حاصل از پرتقال یک مزیت فوق العاده دیگر نیز دارد. سریع خوب شدن زخم های روی بدن. در زمان هایی که یک فرد از میزان پرتقال بیشتری استفاده میکند زخم های ایجاد شده بر روی بدن آن سریع تر خوب می شوند.

روش های کاشت پرتقال :

پرتقال به سه روش بذر، قلمه و نهال تکثیر پیدا می کند.

روش بذر :

دانه پرتقال را در دستمال کاغذی مرطوب خیسانده و به مرور رطوبت آنرا حفظ میکنیم تا جوانه بزند و جوانه را ابتدا در ظروف لیوانی پلاستیکی شفاف به اندازه یک بند انگشت عمق می کاریم و خاک را به آرامی بر روی بذر می پاشیم. لازم به ذکر است که جوانه بیرون زده ریشه گیاه است و در قسمت پایین باید قرار بگیرد برای رشد سریعتر اگر چه که حتی وارونه باشد خود بذر طی مراحل رشد خود را می چرخاند.

تکثیر درخت پرتقال توسط استفاده مستقیم از بذر

روش بذر معمولا در تعداد کم و برای داخل گلدان به عنوان گیاهان زینتی و آپارتمانی استفاده می شود بدلیل اینکه معمولا بذر را از داخل میوه بر میداریم و این بذر با بذر اصلاح شده متفاوت است.

بذر های تراریخته یا اصلاح شده به منظور باردهی بیشتر تغییر میکنند و برای کشت به عنوان گیاهان زینتی مناسب نیستند و همچنین مقرون به صرفه نیستند.

روش قلمه :

در این روش یک شاخه پر بار از درخت را قطع میکنیم و داخل آب میگذاریم تاریشه دار شود البته که در این حالت نیاز مبرم به فسفر است و اگر از فسفر برای افزایش ریشه زایی استفاده نکنیم معمولا منجر به خشک شدن شاخه میشود.

تکثیر درخت پرتقال توسط قلمه زدن از شاخه های پر بار

روش نهال :

بهترین روش خریداری کردن نهال از یک نهالستان معتبر است چرا که افراد متخصص آنها را کشت و نگهداری کرده اند و معمولآ نهالستان ها از ارقام مقاوم و نژاد های قوی استفاده میکنند.

نهال ها معمولآ شناسنامه و مدرک معتبر که نشان از رقم آن دارد دارند.

خاک مناسب برای کشت پرتقال :

پرتقال تطابق شدید با خاک لومی دارد. منظور از خاک لومی خاکی با ترکیب شن و ماسه که آب را زیاد نگه ندارد.

خاک های سنگین که آب بیش از حد در آن باقی میماند نقطه مقابل برای محیط کشت درخت پرتقال است و به هیچ عنوان در این خاک ها پرتقال رشد و باردهی خوبی ندارد.

زمان و منطقه کشت درخت پرتقال :

پرتقال در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد و باردهی ایده آلی دارد. در شمال و جنوب ایران کشت می شود و باردهی آن مقرون به صرفه است.

در منطقه شمال ایران بهترین زمان کشت پرتقال در دی ماه، بهمن ماه و اسفند ماه است. ما برای کشت نهال دنبال سرمای ملایمتری هستیم اگر زمستان مان خیلی سرد باشد بهتر است در اواخر پاییز کشت شود و اگر سرمای ملایمتری داریم در اواخر اسفند ماه کشت آن بهتر جواب میدهد.

نکته : درختان پرتقال جوان نیاز به میزان آب خیلی بیشتری نسبت به درختان بالغ دارند.

هر چه درخت بزرگتر می شود نیاز آبی آن کاهش میابد.

فاصله کشت درختان پرتقال :

فاصله کشت در مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت است و بسته به شیب زمین و میزان نور منطقه متفاوت است ولی در صورت کلی در شمال ایران با فاصله 6 الی7 متر در 4 متر کشت میشود و البته این فاصله برای درختان با تاج کوتاه است هر چه تاج درخت بیشتر باشد فاصله دآن بیشتر می شود.

نکته : درختان پرتقال با مراقبت، آب به موقع و تغذیه مناسب تا 10 متر ارتفاع رشد میکنند. هر چه ارتفاع یک درخت میوه بیشتر باشد میزان باردهی آن به شدت بیشتر می شود.

ارقام درختان پرتقال :

یافا :

نژادی شیرین و نسبتا مقاوم به سرما و خشکی که زمان برداشت آن در تابستان می باشد.

والنسیا :

رقمی دیر رس و به شدت حساس به سرما که در مناطق با سردی زیاد باردهی مناسبی ندارد.

خونی :

این رقم فقط از نظر ظاهری متفاوت است و سایز آن در دسته کوچکترین پرتقال ها قرار میگیرد. بازار پسندی آن بدلیل رنگ آن است و در مناطق معتدل کشت می شود.

شهسوار :

همانطور که میدانیم نام یکی از شهر های شمالی کشور است و معمولا در مازندران کشت می شود و برداشت آن در پاییز و زمستان است. این رقم به دلیل پوست نازک و زیبا و گرد و یکدست بودن به عنوان رقم صادراتی نیز از آن یاد می شود.

تامسون :

رقمی زودرس و بینهایت مقاوم ( اصلاح شده )

مسئله مهمی که ذهن باغداران پرتقال را همیشه درگیر میکند ریزش میوه یا شکوفه از درخت است که در سه مرحله این امر انجام می شود.

شکوفه دهی :

در زمان شکوفه دهی ریزش به دو دلیل است.

به هیچ عنوان هیچ درخت میوه ای را در زمان شکوفه دهی نباید آبیاری کنیم زیرا که باعث ریزش شکوفه آن می شود.

بدلیل عدم وجود عناصر غذایی کافی.

نخودی :

در زمانی که شکوفه تبدیل به میوه شده و سایز آن اندازه نخود است که در این مرحله صد در صد بدلیل عدم وجود عناصر غذایی است.

قبل از برداشت میوه :

این مرحله حساس در زمان قبل از وزن گیری پرتقال ریزش ایجاد می شود و بالاترین خسارت را به باغ وارد می کند.

در سه حالت بالا کشاورز نیاز به برنامه غذایی مناسب و همچنین استفاده از عناصر غذایی ارگانیک را دارد.

چه عناصری باعث از بین رفتن ریزش پرتقال می شود؟

در ابتدا استفاده از کود کلسیم که نقش خیلی زیادی در ضخامت تمامی بافت های درخت دارد و همچنین درخت را مقاوم به بیماری های قارچی میکند و بدلیل خشبی شدن برگ های درختان جوان پرتقال حاصل از استفاده کلسیم مانع خورده شدن برگ های نازک درخت توسط حشرات و پرندگان می شود.

استفاده از اسید آمینه درختان میوه را مقاوم به تنش های خشکی و سرما میکند.

فسفیت پتاسیم : فسفر پتاسمی که علاوه بر اینکه نقش افزایش شدید رشد ریشه و درشت شدن میوه بدلیل وجود پتاسیم را دارد نقش قارچکشی نیز دارد.

فسفیت فرم خاصی از فسفر است که برای پیشگیری و درمان بیماری های قارچی استفاده میشود.

استفاده از چهار عنصر بالا باعث کنترل عالی ریزش میوه پرتقال می شود و حداقل 80 درصد از ریزش جلوگیری می کند.

علل وجود پرتقال های ریز ؟

تنش خشکی

آفات

بیماری های قارچی

کمبود پتاسیم در خاک

تبدیل پرتقال ترش به پرتقال شیرین آیا امکان پذیر است؟

آهن :

استفاده از کود آهن برای درخت پرتقال صرفآ جهت شیرین شدن آن است علاوه بر اینکه اگر برگ های درخت پرتقال کمرنگ و زرد شد و رگ برگ ها همچنان تیره باقی ماند مثل شکل زیر درختانمان نیاز به آهن دارند.

علائم کمبود کود آهن بر روی برگ درخت پرتقال

روش دوم پرتقال مان را برداشت نکنیم و منتظر رسیدن پاییز و هوای سرد باشیم. همین که هوای سرد را درختان مان حس کنند میوه پرتقال شروع به شیرین تر کردن میوه ها میکند.

کود درخت پرتقال :

کود دهی درختان پرتقال به دو روش سنتی و علمی امکان پذیر است.

کود های دامی از دیر باز مورد استفاده کشاورزان سنتی بوده و مورد تایید ما نیز می باشد به شرط آنکه پوسیده باشد ولی متاسفانه معایب آن از مزایای آن بیشتر است. در کود دامی امکان وجود بذر علف هرز تخم آفات و حشرات مضر و همچنین انواع و اقسام بیماری های قارچی وجود دارد. همچنین هزینه حمل و نقل و کارگری آن به شدت بالاست و هزینه آن بیشتر از استفاده از نانو کود های ارگانیک در می آید.

هر عدد بیست لیتری کود اسید هیومیک شوک 95 درصد معادل ده تن کود دامی است.

اسید هیومیک 95 درصد شوک مخصوص کود دهی باغات پرتقال

کود شوک ده ایکس با دارا بودن 10 عنصر میکرو و ماکرو کاملترین کود ایران است و در تمامی مراحل رشد و باردهی درخت پرتقال توصیه می شود.

کود شوک ده ایکس مخصوص افزایش شدید باردهی درختان پرتقال

لازم به ذکر است برای دریافت برنامه غذایی کامل و رایگان میتوانید با کارشناسان ایرانکود در ارتباط باشید.

با تشکر از توجه شما ایرانکود

اشتراک گذاری