کود کلسیم برای درخت سیب

کود کلسیم برای درخت سیب

آخرین مقالات

کود کلسیم برای درخت سیب

کلسیم از مواد مغذی سازنده دیواره سلولی است و باعث استحکام آن می شود. کلسیم  همچنین باعث می شود تا خواص انعطاف پذیری در گیاها بالا رود و کیفیت میوه ها افزایش پیدا کند. کلسیم اگر به مقدار کافی در خاک باشد دیگر نیاز به استفاده از کود کلسیم نیست. در ادامه به بررسی کود کلسیم برای درخت سیب پرداخته ایم.

نقش کلسیم برای درختان سیب

 نقش کود کلسیم برای درختان سیب به دلیل بالا بردن مدت نگهداری میوه ها بعد از برداشت، پیشگیری از له شدن، حفظ کیفیت بالا در میوه، اهمیت زیادی دارد. همچنین این عنصر نفودپدیری غشای سلولی  را بالا می برد و در بعضی از فعالیت ها مانند فرآیندهای هورمونی و بهبود کارکرد سلول های مریستمی موثر است.

کود کلسیم برای درخت سیب

نشانه های کمبود کلسیم در سیب 

 برگ های درختان سیب در اثر کمبود کلسیم  از حالت طبیعی خارج می شوند و نوک برگ ها به سمت پایین  تمایل پیدا می کنند. همچنین حاشیه  برگ ها حالت پیچش به خود می گیرد. با گذر زمان این کمبود کلسیم منجر به ناهمواری سطوح می شود و دچار لکه های قهوه ای شکل می شود که با گذشت زمان تیره تر می شوند.

در مورد کودهای فسفر بالا بیشتر بدانیم 

عوامل مهم کمبود کلسیم در درختان سیب

هرس کردن  بیش ازاندازه درختان سیب باعث می شود آنها دچار کمبود کلسیم شوند. همچنین استفاده بیش از حد  از کودهای ازته باعث کمبود کلسیم در آن می شود.

 

انواع کود کلسیم برای درخت سیب

کود کلسیم مایع شوک

 این کود به شکل مایع است و دارای مقدارهای کافی از  کلسیم همراه با عناصر مغذی است. چون این کود به شکل مایع موجود است سریع تر جذب درختان سیب می شود. کود کلسیم مایع شوک را می توان برای درختان سیب از مرحله شروع شکل گیری میوه تا مرحله رسیدن میوه ها استفاده نمود. این محصول باعث می شود تا مقاومت سیب به آفت ها و تنش های محیطی کم شود و مقاومت دیواره سلولی افزایش یابد.

نیترات کلسیم

 نیترات کلسیم یکی از مشهورترین کودهای کلسیم برای درختان سیب است و قابل  انحلال در آب  می باشد. این محصول به شکل پودری به بازار عرضه می گردد و هم زمان نیتروژن و کلسیم را برای درختان سیب فراهم می کند.کود نیترات کلسیم اغلب برای خاک های نواحی مرطوب و اسیدی قابل استفاده است و مقدار کلسیم مورد احتیاج گیاه را تامین می کند.

کود کلسیم برای درخت سیب

فواید  کود کلسیم برای درختان  سیب

  • کم شدن ریزش گل و میوه
  • بالا رفتن سختی و کیفیت میوه سیب
  • افزایش خصوصیت انبارداری و بهبود شرایط نگهداری سیب
  • پیشگیری و کم شدن ایجاد لکه تلخ در سیب
اشتراک گذاری