تراکتور در حال برداشت گندم - کود گندم

معیار مناسب بودن کود گندم | بررسی علل کیفیت گندم و عوامل تاثیر گذار بر آن

آخرین مقالات

شرایط کشت گندم و کود دهی آن

گندم به دو صورت بهاره و پاییزه نیز کشت می شود. گندم بهاره در اوایل بهار کاشته می‌شود. گندم بهاره را معمولاً در مناطقی کشت می‌شود که گندم پاییزه  در شرایط آن منطقه مقا.مت خوبی نشان نمی دهد. گندم پاییزه  در فصل پاییز موقعی که دمای خاک از ۱۳ درجه سانتیگراد کمتر باشد کشت می‌شود.

 شرایط مناسب برای رشد گندم

خاک شنی و رسی عمیق با زهکشی خوب، برای رشد گندم  مناسب است. اصولاً میزان عملکرد گندم در شرایط دیم در خاکهای ریز بافت بیشتر است،  چون این قبیل خاکها قادرند آب را بهتر و به مدت طولانی‌تر در خود نگهدارند. اما در شرایط آبی معمولاً گندم زیاد تحت تأثیر بافت خاک  قرار نمی‌گیرد. گندم هم مانند سایر گیاهان نمی‌تواند در خاک خشک جوانه بزند.

کود نیتروژن مهمترین کود در گندم به شمار می آید.

کوددهی کافی  برای کشت مناسب گندم ضروری است. نیتروژن فسفر و گوگرد از عناصر ضروری کاشت گندم می باشد. گندم معمولا  به مقداری کود نیتروژن نیاز دارند ، مگر اینکه قبل از کاشت مقدار قابل توجهی از نیتروژن  در خاک وجود داشته باشد. رابطه ای بسیار قوی بین محتوای پروتئین گندم و وضعیت نیتروژن موجود در زمین وجود دارد. مهمترین نقش نیتروژن در گیاه حضور آن در ساختار پروتئین است. تأمین نیتروژن در  گیاه بر میزان پروتئین ، پروتوپلاسم و کلروفیل تأثیر می گذارد.

علائم کمبود نیتروژن در گندم

علایم  کمبود نیتروژن ، زردی و کلروز برگ ها به دلیل افت مقدار کلروفیل است. این علایم ابتدا در برگهای بالغ تر مشاهده می شود. نیتروژن برای حفظ رشد از برگ های قدیمی تر به برگ های جدید منتقل می شود. منجر به رشد ضعیف گیاه و کاهش عملکرد می شوند.  گندم ها با مقدار پروتئین کمتر از 11 درصد  دارای کمبود نیتروژن هستند. نمونه برداری از خاک قبل از کاشت جهت تعیین مقدار عناصر مغذی گندم مفید است،این اطلاعات می تواند برای کمک به برنامه ریزی کود نیتروژن در سالهای آینده استفاده شود.  تجزیه و تحلیل خاک برای در دسترس بودن سایر مواد مغذی ، pH و میزان مواد آلی هر سه تا چهار سال لازم می باشد.

مقدار مصرف نیتروژن در گندم

استفاده از نیتروژن در دوزهای تقسیم شده به یک روش کاملاً خوب تبدیل شده است . دو سوم یا نیمی از مقدار باید در زمان کاشت استفاده شود و یک سوم یا نیمی از آن باید در آبیاری اول در خاک های متوسط ​​یا سنگین استفاده شود. در شرایط باران ، مقدار کامل نیتروژن باید قبل از کاشت در خاک قرار گیرد.

در مورد کودهای سه بیست بیشتر بدانیم 

منابع تأمین نیتروژن در گندم

  •  نیتروژن موجود در خاک که درهنگام کاشت در خاک ذخیره می شود.
  • نیتروژن که از تجزیه مواد آلی خاک در طی فصل رشد آزاد می شود.
  • نیتروژن که از تجزیه بقایای گیاه آزاد می شود.
  • افزودن کود حیوانی.

نحوه کوددهی گندم در مراحل کاشت مهم است .

استفاده از کودهای فسفر در منطقه ریشه بسیار اهمیت دارد  زیرا فسفر در خاک متحرک نیست.  کودهای فسفر در گندم را قبل از کاشت انجام دهید. برای کودهای فسفاتیک و پتاسیم ، قرار دادن کود زیر بذر بهترین روش کوددهی  در خاکهای مرطوب است. دوز کامل فسفر و پتاس بهتر  در زمان کاشت استفاده شود.   در خاک های خنثی و قلیایی مقدار فسفر محلول در آب برای گندم مهم است. علاوه بر مواد مغذی اصلی (N ، P و K) نیتروژن ، فسفر و پتاس  اگر کمبود روی در گندم مشاهده شد، توصیه می شود در زمان آخرین شخم  کود روی  استفاده شود.

پلت مرغی برای گندم

 جهت تعيين مقدار کود پلت مرغی برای گندم به فاکتورهايي نظير ماده آلي خاک ، نوع گياه مورد کشت ، بافت خاک و ميزان باران بايد توجه داشت . مثلاً براي خاکهائي که از لحاظ ماده آلي فقير باشند بايد ميزان مصرف کود پلت مرغی بیشتر باشد . در  خاکهائي که داراي بافت سبک  نسبت به خاکهاي سنگين مصرف کود مرغی بيشتر خواهد بود و يا در مناطقي که داراي باران زيادي باشند مصرف کود زيادتر خواهد شد. کمپوست کردن کود مرغی با گوگرد نه تنها آلودگی زیست محیطی مربوط به کود مرغی را کاهش می دهد بلکه موجب افزایش تاثیر زراعی آن نیز می شود. با کمپوست کردن کود مرغی محصولی بدست می آید که حمل و نقل و کاربرد آن راحت تر انجام می گیرد. در فرایند کمپوست سازی ترکیبات گازی دی اکسید کربن و ازت کود ممکن است هدر می رود.

در مورد کود آهن بیشتر بدانیم 

زمان و نحوه مصرف کود مرغی

در فصول مختلف سال کود مرغی را در مزارع مصرف می کنند . با مصرف آن در فصل پائیز بیشترین زمان برای تجزیه کود مرغی و آزاد سازی عناصر غذایی موجود در آن فراهم می گردد. کاربرد کود گندم مرغی در فصل پائیز به منظور جلوگیری از هدر رفتن ازت در خاک های بافت سبک توصیه نمی شود. مصرف آن  مصرف آن در فصل بهار انجام عملیات زراعی و کاشت را به تاخیر می اندازد و می تواند موجب افزایش فشردگی خاک شود. در بیشتر مواقع کود مرغی را در فصول تابستان و زمستان مصرف می کنند و هنگام مصرف آن  قبل از کاشت ، مخلوط کامل آن با شخم زدن خاک برای اجتناب از قرار گرفتن کود زیاد در بذرها توصیه می شود . چون امکان دارد بذور گیاهان زراعی در اثر سمیت آمونیاک جوانه نزنند و یا گیاهچه حاصل از آنها از بین بروند. تقریبا” 35 تا 50 درصد ازت موجود در قسمت آلی کود مرغی برای گیاهان هر ساله قابل استفاده است. بعد از مصرف کود مرغی تقریبا” 20 درصد ازت کل آن برای گیاهان زراعی در سال دوم و حدود 5 تا 10 درصد آن در سال سوم قابل استفاده می باشد. مقدار تلفات ازت کود مرغی پس از پخش در سطح مزرعه به فاصله زمانی مصرف و اختلاط آن با خاک بستگی دارد. اختلاط آن با خاک در مدت 12 ساعت پس از پخش کود مرغی برای به حداکثر رساندن راندمان ازت بسیار مطلوب است.

با تشکر از توجه شما ، جهت مشورت و استفاده از پلت مرغ شوک می توانید با کارشناسان ایرانکود در تماس باشید، کارشناسان کشاورزی ما بیست و چهار ساعته پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اشتراک گذاری