کود گوگرد برای سیب زمینی

کود گوگرد برای سیب زمینی

آخرین مقالات

در این مقاله قصد داریم به بررسی کود گوگرد و فوایدی که کود گوگرد برای سیب زمینی دارد بپردازیم.

نقش عنصر گوگرد در طبیعت چیست؟

گوگرد یکی از عنصرهایی ست که به مقدار کمی در خاک وجود دارد اما برای رشد گیاهان مختلف به ویژه غلات و صیفی جات ضروری است. گیاهان عنصر گوگرد را به شکل سولفات جذب می‌کنند. این ترکیب حل شوندگی کمی در خاک دارد و با رطوبت زیاد به سرعت از خاک شسته می‌شود. کمبود گوگرد برای گیاهان تاثیرات منفی متعددی دارد که با استفاده از کودهای حاوی گوگرد این کمبود رفع می‌شود.

کود گوگرد برای سیب زمینی

گوگرد روی اجزای تشکیل دهنده و ساختاری گیاه و تولید آنزیم های اساسی موثر بر رشد گیاه، اثر می‌گذارد. گوگرد یکی از عنصرهای اصلی در ساخت آمینو اسید های موجود در گیاهان است. نقش این آمینو اسیدها سنتز پروتئین در گیاه است. تولید ماده کلروفیل در گیاه با کمک گوگرد انجام می‌شود. این ماده عامل سبزی گیاهان است. از معایب عنصر گوگرد این است که قابلیت ذخیره شدن در گیاه را ندارد و لازم است در کل دوره رشد گیاه از کود گوگردی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: بالا بردن تناژ سیب زمینی

علایم کمبود گوگرد در گیاهان

کمبود گوگرد در رشد برگ ها و بافت های جوان گیاه باعث تغییر می‌شود و کاهش رشد آن ها را به همراه دارد. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که برگ های قدیمی گیاه علایمی ندارند. کاهش رشد برگ های گیاهان و همچنین درختان و زرد شدن آن ها که کلروز گفته می‌شود، از کمبود گوگرد به وجود می‌آیند. اگر گوگرد به میزان کافی برای گیاهان تامین نشود، بازدهی و عملکرد گیاه کاهش پیدا می‌کند. گوگرد کافی در گیاه باعث رشد مطلوب و زود به ثمر رسیدن محصولات زراعی و باغی مختلف می‌شود.

کمبود گوگرد در گیاهان مختلف علایم متفاوتی را بر جای می‌گذارد که یکی از مشخص ترین این علایم رشد برگ های جدید به شکل فنجانی و زرد رنگ  است که گاهی حاشیه قرمز رنگی نیز دارند. همچنین گل ها بسیار کوچکتر از اندازه طبیعی شکوفا می‌شوند. کاهش گوگرد موجود در خاک باعث می‌شود تا رشد برگ ها و ساقه های گیاه بیشتر شود اما گلدهی کمتر انجام شود. با کاهش گلدهی محصول زیادی هم برداشت نخواهد شد. وقتی در محصولات زراعی علفی برگ های جدید زرد رنگ رشد کنند نشان می‌دهد گیاه دچار کمبود گوگرد است.  دلیل این اتفاق این است که تحرک گوگرد در گیاه کم است و این موضوع باعث می‌شود تا برگ هایی که جدید رشد می‌کنند نمی‌توانند گوگرد را از برگ ها و اندام های قدیمی گیاه جذب کنند.

برای رفع کمبود گوگرد گیاهان، کودهای گوگرد دار توصیه می‌شود. کودهای گوگرد اغلب به شکل محلول سولفات تولید می‌شوند. کودهایی همچون آمونیوم سولفات می‌توانند به سرعت کمبود گوگرد گیاهان را رفع کنند.سولفات پتاسیم نوع دیگری ازکودهای گوگرد است. این کود را زمانی که گیاه همزمان کمبود گوگرد و پتاسیم دارد برای گیاه استفاده می‌کنند. کودهای گوگردی زمانی که خاک رطوبت کافی دارد به سرعت حل می‌شوند وسولفات آزاد می‌کنند. همان طور که می‌دانید گیاه عنصر گوگرد را فقط به شکل سولفات می‌تواند جذب کند چون خود عنصر گوگرد با تحرک کم قابل جذب به میزان کافی نیست.

کود گوگرد برای سیب زمینی

کود گوگرد برای سیب زمینی

عنصرگوگرد برای سیب زمینی از عناصر حیاتی و مهم به شمار می‌رود. استفاده از کود گوگرد برای سیب زمینی مزایای زیادی دارد که باعث شده این کود در برنامه کوددهی این گیاه عضوی ثابت باشد. کود گوگرد برای سیب زمینی در سه مرحله مهم باردهی، اصلاح خاک و مبارزه با آفت ها استفاده می‌شود.

مزایای کود گوگرد برای سیب زمینی

اصلی ترین نقش گوگرد در گیاهان تحریک آنزیم های مختلف برای تولید پروتئین است. سیب زمینی گیاهی سرشار از پروتئین است که در مقادیر بالا در غده آن ذخیره می‌شود. گوگرد با افزایش تولید پروتئین در بهبود کیفیت سیب زمینی تاثیرگذار است.

گوگرد  املاح و عناصر اضافی خاک مثل آهک را از بین می برد و بین اسیدی یا قلیایی بودن خاک تعادل ایجاد می‌کند و به نوعی خاک را اصلاح می‌کند. این عمل منجر به جذب بهتر مواد مغذی از خاک می‌شود.

گوگرد به شکلی طبیعی باعث دفع حشرات و آفت ها می‌شود. این خاصیت گوگرد باعث می‌شود تا استفاده از سموم شیمیایی در مزارع سیب زمینی کاهش پیدا کند.

مصرف کود گوگرد برای سیب زمینی با دو روش محلول پاشی و آبیاری انجام می‌شود‌. علت به کار گیری این دو روش این است که کود گوگرد به راحتی در آب حل می‌شود و تاثیرات خود را آغاز می‌کند. زمان مصرف کود گوگرد برای سیب زمینی قبل از گلدهی و بعد از آن و ۲۰ روز قبل از برداشت سیب زمینی می‌باشد.

کود گوگرد برای سیب زمینیانواع کودهای گوگردی

حدودا ۲۰ نوع کود گوگرد با نام های تجاری مختلف تولید می‌شوند که گاهی انتخاب کود مناسب را برای کشاورزان و باغداران سخت می‌کند. برای تشخیص بهترین نوع کود گوگرد بهتر است با متخصصان و مشاورین این حوزه مشورت شود. انواع کودهای گوگرد دار، کودهای سولفات، کودهای دارای عنصر گوگرد، کود ترکیبی سولفات و گوگرد عنصری و در آخر  کود گوگرد مایع هستند.

بیشتر بخوانید: اسید هیومیک برای زعفران

گوگرد یک ماده طبیعی بوده اما به این شکل برای گیاه قابلیت جذب شدن ندارد و باید به سولفات تبدیل شود. بنابراین برای ساد شدن کار از کودهای سولفات استفاده می‌کنند‌. اگر زمانی کشاورز از کود گوگرد استفاده کند زمانی نسبتا طولانی طول می‌کشد تا گوگرد به سولفات تبدیل شود. تبدیل گوگرد به سولفات را باکتری های موجود در خاک انجام می‌دهند.

اشتراک گذاری