کود ارگانیک باغ انگور

پیوند زدن درخت انگور

آخرین مقالات

پیوند زدن درخت انگور :

درخت انگور جز گیاهان چوبی و علفی بوده و امروزه در تمام دنیا به خصوص مناطق معتدل کشت می‌شود. یکی از راه‌های اصلی تکثیر درخت انگور و ازدیاد آن پیوند زدن است.پیوند زدن برای تکثیر یک گیاه، تکثیر غیرجنسی است. که در این روش ویژگی‌های هر دو گیاه باهم ترکیب خواهد شد. این فرآیند قرار دادن ساقه یا پیوندک روی پایه یا ریشه دیگر است. به درخت انگوری که پیوند روی آن انجام می‌شود پایه و به گیاهی که روی آن قرار می‌گیرد پیوندک یا قلمه می‌گویند. در زمان پیوند درخت انگور، پیوندک گیاه از چندین جوانه تشکیل شده‌است. برای پیوند و جوانه زدن، پیوندک باید با کامبیوم زنده تماس پیدا کند. درختان انگور معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند.

پیوند موفقیت آمیز درخت انگور

عمل پیوند گیاه پروسه‌ای زمان بر است که صبر و تمرین می‌خواهد. برای یک دست کردن باغ، درختان انگوری که برای باغبان مقرون به صرفه نباشند، برای پیوند مناسب هستند. درختان انگوری که روی آنها پیوند زده می‌شود، باید درختانی قوی و سالم، بدون بیماری و حشرات بوده و تقریبا جوان باشند. در این روش نیاز نیست که درخت به طور کامل قطع شود، در نتیجه تا زمانی که پیوند بالغ شود، می توان از درخت پایه محصول برداشت کرد. از عوامل موثر درموفقیت بودن پیوند درخت انگور می‌توان به انتخاب پایه مناسب برای پیوند، انتخاب پیوندک سالم، خاک مناسب برای درخت پیوند شده، کوددهی مناسب در هنگام پیوند زدن اشاره کرد.

بهترین زمان برای پیوند درخت انگور

بهترین زمان برای پیوند درخت انگور خرداد ماه تا اوایل تیر ماه است. همچنین اواخر اسفند ماه و اوایل بهار فصول مناسبی برای پیوند هستند. در فصل سرما و یخبندان به طور معمول در دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد نباید عمل پیوند انجام گیرد در سرما بهتر است پیوند‌ها را با لایه‌ی نازکی بپوشانید. در فصل گرما که گرمای خورشید زیاد است، با ایجاد سایبانی از پیوندها مراقبت کنید.

 

خواص گوگرد برای چالکود درخت انگور

در مورد کودهای هیومیک اسید بیشتر بدانیم 

انواع پیوند درخت انگور 

پیوند شکافی یا اسکنه ای

این روش درصد موفقیت بالاتری نسبت به  سایر روش‌های پیوند دارد.  از این روش برای پیوند برای انگورهایی استفاده می‌شود که تنه قطوری دارند. پیوند شکاف بریده شده را باز نگه می‌دارند و قلمه را که به صورت “V” آماده کرده‌اند، داخل شکاف قرار می‌دهند. در آخر ناحیه شکاف داده شده را به قلمه محکم می‌چسبانند تا رطوبت اضافی از بین برود.

پیوند شکمی

به پیوند شکمی، پیوند سپری یا تی شکل هم می‌گویند. در این روش پیوند، برشی به شکل عمودی و افقی روی پایه ایجاد کرده و دو طرف برش را باز می‌کنیم. از یک سانتی متر بالای جوانه تا یک سانتیمتر متر پایین جوانه را برشی نازک می‌زنیم،  سپس پیوندک را با جایگذاری درست در محل برش روی درخت پایه قرار می‌دهیم. در مرحله‌ی بعدی بالا و پایین شکاف را طوری می‌بندیم تا هوا وارد محل پیوند نشود.

پیوند پوستی

 این نوع پیوند را زمانی بکار می‌برند که به اصطلاح پوست بلغزد؛ یعنی شیره‌ای بین پوست و تنه وجود داشته‌باشد. در هنگام پیوند پوست، قسمت بالای درخت انگور را برای پیوند زدن ببرید. سپس‌ قلمه را برش داده و آن را روی پایه، با یک نوار محکم ببندید و محل پیوند را بپوشانید.

پیوند شلاقی

 در این نوع پیوند، معمولا برای پایه از درختان انگور ۱ تا ۲ ساله با قطر ۴/۳ سانتیمتر استفاده می‌شود که البته باید بین قلمه و پایه مورد پیوند مطابقت وجود داشته‌باشد‌.در پیوند شلاقی قلمه را با زاویه‌ای به اندازه ۳ تا ۵ سانتیمتر بریده و قسمت پایه را نیز با همین زاویه ببرید. سپس کامبیوم را با پایه هماهنگ کنید‌، پیوند را بپیچانید و آن را کاملا ببندید.

مزیت پیوند زدن درخت انگور

با پیوند زدن گیاهانی که ریشه‌های ضعیفی دارند، می‌توان ریشه آنها را قوی کرد.

عمل پیوند می‌تواند چند رنگ گل یا چند نوع میوه را بر روی یک درخت ایجاد کند.

با اینکه زمان رشد پیوند انگور یک سال است ولی در عوض محصولی سالم، پربار و مقاوم خواهید داشت.

کاهش میزان بیماری‌های درخت انگور و مقاوم نمون آنها، بالا بردن کیفیت میوه درخت انگور؛ کمک به بهتر رشد کردن درختان، میزان بازدهی بالاتر و افزایش سود، تسریع در روند میوه‌دهی درخت،بهبود قسمتهای آسیب دیده درخت. از مزایای پیوند زدن درخت انگور است.

سخن پایانی

پیوند درخت انگور برای داشتن تاکستانی یکدست، میوه‌ی انگوری با کیفیت تر و کشمشی یکدست امری ضروری است.

اشتراک گذاری