تاثیر اسید هیومیک بر گندم

 قویترین کود مایع گندم 

آخرین مقالات

 قویترین کود مایع گندم

قوی ترین کود  مایع گندم کودی است که نیازهای غذایی گندم را برآورده کند، برای عملکرد مطلوب، گندم به ترکیبی از مواد مغذی از جمله نیتروژن، فسفات، کلرید، مس و سایر ریزمغذی ها مانند بور نیاز دارد. اگر نیازهای غذایی گندم برآورده شود، عملکرد گندم شما افزایش می یابد.اگرچه کود دهی گندم در افزایش عملکرد بسیار مهم است، اما عوامل دیگری مانند آفات و بیماری ، بذر کاشته شده و عوامل اکولوژیکی نیز بر عملکرد تأثیر می گذارند.

بهترین کود برای افزایش تناژ گندم

بهترین گونه های گندم برای کاشت

Njoro BW 2R

 این رقم بذری مناسب برای کاشت در خاک اسیدی و مناطق با ارتفاع 2100 – 2400 می باشد.

Eagle 10- Eagle 10R :

در برابر بیماری زنگ ساقه مقاوم بوده و دارای کیفیت پخت صنعتی عالی می باشد. این رقم بذری پس از 100 روز آماده برداشت است و عملکرد بهینه آن 6.5 تن در هکتار است.

Kenya KorongoR

دارای ضریب تبدیل آرد بسیار بالا و پتانسیل عملکرد 8.5 تن در هکتار است. بذر در عرض 120 روز بالغ می شود و باید در مناطقی با ارتفاع 2100 تا 2400 کاشته شود.

انواع  قویترین کود مایع گندم 

کمبود روی

برای شناسایی کمبود روی، باید به تیغه برگ توجه کنید،  اگر تیغه برگ دارای ضایعات قهوه ای روشن نامنظم و حاشیه  برگ قهوه ای تیره باشد،  باید کود های حاوی  روی اضافه کنید.کمبود روی می تواند ناشی از عوامل متعددی مانند PH  بالا خاک، کاشت در شرایط سرد و مرطوب و در خاک های غنی از فسفر باشد. در صورت کمبود روی عملکرد  گندم کاهش می یابد و دانه های کیفیت پایینی خواهند داشت.

کمبود نیتروژن

نشانه اصلی کمبود نیتروژن  در گندم کاهش تعداد پنجه است، کمبود نیتروژن می تواند ناشی از عوامل متعددی مانند خشکی، آبیاری شدید و کاشت در خاک هایی با مواد آلی کم باشد.

کمبود فسفر

علامت اصلی کمبود فسفر در گندم وجود رنگ های ارغوانی روی برگ ها می باشد، در عین حال، گیاهان از توقف رشد رنج می برند و اگر این شرایط اصلاح نشود، عملکرد مزرعه شما می تواند بیش از 50 درصد کاهش یابد.

عوامل متعددی می توانند باعث کمبود فسفر  در گندم شوند: یکی از عوامل اصلی  کمبود آن آسیب  به ریشه و ساقه است،  کمبود فسفر می تواند در اثر کاشت در مناطق غنی از آهن نیز ایجاد شود.از دیگر عوامل کمبود فسفر می توان به کاشت در خاک های اسیدی یا کاشت در خاک هایی با سطح فسفات پایین اشاره کرد. فسفر برای گندم  ضروری است زیرا به بهبود عملکرد  آن کمک می کند.

کمبود کلسیم

کلسیم ضروری است زیرا به گندم کمک می کند تا شاخ و برگ سالمی داشته باشد،  این ماده مغذی همچنین به بهبود عملکرد و کمیت  آن کمک می کند. مشاهده  برگ های پیچ خورده در گندم نشان دهنده  کمبود کلسیم در آن است،  کمبود کلسیم  ناشی از عوامل متعددی مانند کاشت در خاک های شنی یا اسیدی و کاشت در خاک های غنی از سدیم  نیز می باشد. کمبود کلسیم همچنین می تواند با افزودن بیش از حد پتاسیم یا نیتروژن به خاک ایجاد شود.

کمبود بور

بور به عنوان یک ماده مغذی  برای گندم مهم است زیرا باعث تقویت بذر خوب و بهبود عملکرد می  شود. از آنجایی که بور به افزایش نرخ کوددهی گندم کمک می کند، ساده ترین علامت برای شناسایی کمبود آن ، نگاه کردن به ساقه ها است. با کمبود بور بلالها دانه های بسیار کمی تولید می کنند.

اگر گندم را در مواقع خشکسالی و در خاک هایی با سطوح بالای کلسیم و نیتروژن بکارید، کمبود بور می تواند شدیدتر شود. سایر عوامل موثر بر کمبود بور، کاشت در خاک های شنی و قلیایی یا رشد در خاک هایی با مواد آلی کم است.

کمبود مولیبدن

مولیبدن به گیاه گندم کمک می کند تا مواد مغذی ضروری مانند فسفر و نیتروژن را جذب کند، مولیبدن کمترین اثر را بر غلات دارد، بنابراین افزودن آن به غلات از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

سعی کنید گندم را در خاک هایی با محتوای آلی کم نکارید، همچنین باید مطمئن شوید که خاک اسیدی نیست، این موارد در ایجاد کمبود مولیبدن در گندم موثر هستند.

مقدار مصرف  قویترین کود مایع گندم 

 متوسط میزان مصرف کود بین 200 تا 250 کیلوگرم در هکتار است، اما اگر از کود مایع مانند اوره استفاده می کنید، میزان مصرف باید 300 کیلوگرم در هکتار می باشد.

توصیه های کود نیتروژن برای گندم بهاره و دوروم

مدیریت نیتروژن کلید تولید موفق گندم است،  مواردی شامل در نظر گرفتن عملکرد گندم و پاسخ پروتئین به نیتروژن اضافه شده در منطقه  و استفاده از قیمت گندم و هزینه N در تعیین مقدار کود نیتروژن موثر است. این توصیه‌ها مقدار کود نیتروژن بهینه را برای بیشترین درآمد خالص، نه بیشترین بازده، تعیین کند.

مقدار کود نیتروژن برای گندم زمستانه

 مقدار کود نیتروژن برای گندم زمستانه بر اساس عملکرد مورد انتظار برای هر مزرعه تعیین کنید، تقریباً همه گندم ها به مقداری کود نیتروژن نیاز دارند، مگر اینکه قبل از کاشت، مقدار قابل توجهی از نیتروژن موجود در خاک آزاد شود.

مقدار کود نیتروژن برای گندم دیم

مقدار کود نیتروژن با افزایش سطوح NO3-N در 1 یا 2 سانت بالای خاک یا افزایش محتوای مواد آلی خاک کاهش می یابد،  برای افزایش محتوای پروتئین دانه در  سطوح بالاتر از حد متوسط (یعنی بیش از 12 درصد پروتئین)، میزان نیتروژن را افزایش داده می شود.عوامل دیگر افزایش مقدار  نیتروژن  شامل مقادیری است که انتظار می رود در طول فصل از معدنی شدن مواد آلی خاک، کود دامی و محصولات حبوبات قبلی مدنظر گرفته شود.

در مورد کود مایع بیشتر بدانیم 

نحوه کاربرد نیتروژن  قویترین کود مایع گندم 

کود نیتروژن ممکن است با روش های مختلفی اعمال شود، کارآمدترین استفاده از کود نیتروژن را می توان با استفاده از مقداری نیتروژن  قبل یا در هنگام کاشت و باقیمانده در اوایل بهار  مصرف کرد. برخی از تولیدکنندگان  ترجیح می دهند از آمونیاک بی آب همراه با کودهای فسفر در عملیات خاک ورزی در طول دوره آیش برای گندم دیم استفاده کنند.   مقداری نیتروژن ممکن است همراه با نزدیک بذر در ترکیب با فسفر در کوددهی  آغازین استفاده شود، اما میزان آن باید کمتر از 20 گرم  نیتروژن در هکتار باشد.

اشتراک گذاری