درباره خرید کودکود آپارتمانیکود باغیکود زراعی

ویژگی های کود خوب برای گیاهان

انواع کودهای کشاورزی و کاربرد آنها

کود ها  تغذیه گیاهان مواد مغذی مورد نیاز آنها را برای رشد و نمو مطلوب فراهم می کند. در عمل کشاورزی، انواع مختلفی از کودها استفاده می شود، اما بر اساس رایج ترین طبقه بندی آنها را به آلی و معدنی (شیمیایی) تقسیم می کنند. مواد مغذی موجود در غذاهای ارگانیک به تدریج آزاد می شوند، در حالی که گیاهان در سریع ترین زمان ممکن مواد مغذی کودهای شیمیایی را جذب می کنند. با این حال، انواع کودهای آلی برای خاک و اکوسیستم در دراز مدت بهینه هستند.

سکوهای کشاورزی دقیق امکان کود دهی محصولات را با نرخ های کاربردی متغیر فراهم می کند، که این امکان را فراهم می کند تا حداکثر سود را از استفاده از هر نوع آماده سازی استخراج کنید.

کودها و طبقه بندی آنها

برای رشد طبیعی، گیاهان به مجموعه خاصی از مواد مغذی نیاز دارند که از طریق ریشه از خاک دریافت می کنند. هر محصول کشت شده بهره وری بالقوه خاک را کاهش می دهد مگر اینکه مواد مغذی آن احیا شوند. کودهای مایع مناسب می توانند کمبود مواد مغذی را برطرف کنند.

کود دهی گیاهان را با سه ماده مغذی اصلی لازم برای رشد آنها تأمین می کند: نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) و همچنین عناصر ریز ضروری. پارامترهای اصلی برای طبقه بندی انواع کودهای کشاورزی وجود این عناصر غذایی و روش به دست آوردن آنها می باشد.

انتخاب نوع تغذیه محصول توسط عوامل زیادی از جمله کیفیت خاک، نوع محصول و روش کاربرد در مزارع تعیین می شود. بسیاری از انواع کودهای موجود امروزه محیطی غنی از مواد مغذی را برای محصولات شما ایجاد می کنند.

انواع کودهای معدنی و کاربرد آنها

کودهای غیر آلی (مصنوعی) مواد شیمیایی هستند که از مشتقات طبیعی به دست می آیند. وظیفه اصلی کودهای معدنی تامین عناصر ماکرو لازم برای گیاهان است. مزایای آماده سازی غیر آلی این است که آنها مقرون به صرفه، استفاده آسان و به راحتی توسط گیاهان جذب می شوند.

متأسفانه اسیدیته طبیعی بیشتر انواع کودهای معدنی اغلب منجر به مرگ میکروارگانیسم های مفید می شود و محیط را برای سایر اشکال حیات نامطلوب می کند. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از انواع کودهای شیمیایی به آلودگی محیط زیست و گرم شدن زمین کمک می کند. بیایید نگاهی دقیق تر به انواع کودهای مصنوعی بیندازیم.

انواع کودهای نیتروژنی

تغذیه نیتروژن (N) به ویژه در مرحله میانی چرخه زندگی گیاه، زمانی که برای ادامه رشد و تشکیل برگ ها به بیشترین تحریک نیاز دارد، مفید است.

هنگام انتخاب نوع کود نیتروژن، کشاورزان اروپایی نیترات آمونیوم (AN) که به نام اسید نیتریک نیز شناخته می شود و نیترات آمونیوم کلسیم (CAN) را ترجیح می دهند. با توجه به پیوند دوگانه نیتروژن و اکسیژن (N=O) در فرمول آن، نیترات آمونیوم برای محصولاتی که نیاز به آزادسازی سریع این درشت مغذی دارند، بهینه است.

در خارج از اروپا اغلب از اوره و همچنین محلول آبی نیترات آمونیوم اوره (UAS) استفاده می شود. اوره به دلیل تطبیق پذیری و غلظت بالای نیتروژن (حداقل 44 درصد) رایج ترین ماده شیمیایی کشاورزی مبتنی بر نیتروژن است.
.

نیتروژن برای رشد موفقیت آمیز اکثر گیاهان ضروری است، اما مصرف بیش از حد این درشت مغذی می تواند باعث سوختگی کود شود که می تواند منجر به تغییر رنگ برگ ها و حتی مرگ گیاه شود. برای جلوگیری از چنین عواقبی، کوددهی با محتوای نیتروژن بالا باید فقط در طول دوره رشد فعال گیاه و به مقدار کمتر از آنچه در دستورالعمل استفاده ذکر شده است انجام شود.

تلفات نیتروژن و پیامدهای منفی برای محیط زیست را می توان با استفاده از انواع کودهای نیتروژنی و افزودنی های ویژه زیر که باعث کند شدن آزاد شدن عناصر غذایی و در نتیجه طولانی شدن دوره جذب آنها توسط گیاهان می شود به حداقل رساند:

*برگی (برگی) تغذیه;
*مواد مغذی با رهش آهسته/کنترل شده؛
*مهارکننده‌های اوره‌آز و نیتریفیکاسیون، به ترتیب تبخیر آمونیاک و شسته شدن نیترات را کاهش می‌دهند.

فرآورده های حاوی نیتروژن باید در ابتدا و گاهی در طول فصل رشد بسته به نوع محصول استفاده شوند. برای متمایز کردن تغذیه گیاه، کشاورزان باید وضعیت فعلی مزرعه و تراکم پوشش گیاهی را بدانند که با استفاده از پلت فرم نظارت بر محصولات EOSDA قابل تعیین است.

پلتفرم ما نقشه‌های پوشش گیاهی را بر اساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای بدون ابر تولید می‌کند و میدان را بر اساس یک شاخص پوشش گیاهی به مناطق تقسیم می‌کند. شاخص NDRE باید برای تهیه نقشه کاربرد کود در مراحل میانی و پایانی رشد محصول استفاده شود و شاخص MSAVI باید در ابتدای فصل (زمانی که پوشش گیاهی در مزرعه حداقل است) استفاده شود. شاخص تفاوت نرمال شده گیاهی (NDVI) در تمام طول سال استفاده می شود.

انواع کودهای فسفر

تغذیه با فسفر (P) که باعث تقویت ریشه و ساقه می شود، در تمام مراحل چرخه رشد گیاه بسیار مهم است. آماده‌سازی‌های مبتنی بر فسفر همچنین به رشد موفقیت‌آمیز تولید مثلی کمک می‌کنند، زیرا گلدهی، تشکیل بذر و باردهی را تحریک می‌کنند.

برخلاف استفاده از نیتروژن، تغذیه بافت های گیاهی با کود فسفر در خارج از ناحیه ریشه دارای مشکلات خاصی است. برای حفظ عرضه ثابت فسفر به بافت گیاه در طول فصل، اکثر کشاورزان فرمولاسیون های آهسته رهش را ترجیح می دهند. به دلیل تاخیر در فعال سازی و طولانی بودن مدت اثر، فسفر باید قبل از کاشت گیاهان استفاده شود.

فرآورده های حاوی فسفر در طیف گسترده ای از تغییرات شیمیایی و فیزیکی تولید می شوند. پرکاربردترین انواع کودهای فسفاته عبارتند از: سوپر فسفات منفرد (SSP)، سوپر فسفات تریپل (TSP)، فسفات دی آمونیوم (DAP)، آمونیوم دی هیدروژن فسفات (ADP) و آمونیوم پلی فسفات (APP) به شکل مایع.

 

کود فسفر برای تولید سبزیجات ارگانیک: بازیافت به جای تجزیه

فسفر مهم ترین ماده غذایی در کشت سبزیجات نیست، اما نقش مهمی در متابولیسم انرژی همه موجودات زنده دارد و بنابراین باید به مقدار کافی وجود داشته باشد. از میان چهار ماده غذایی مهم (نیتروژن، فسفر، پتاسیم، منیزیم)، جذب آن توسط گیاهان مشکل‌سازترین است. از مقدار pH 7، فسفات پیوند قوی با کلسیم ایجاد می کند، اما در خاک های اسیدی با آهن و آلومینیوم پیوند قوی برقرار می کند. این نمک ها عملاً در آب نامحلول هستند و بنابراین دسترسی به گیاهان دشوار است.

فسفر به سختی از خاک کنده میشود 

از طرف دیگر، نکته مثبت در مورد فسفر این است که عملاً از خاک ما شسته نمی شود زیرا به سختی در خاک جابجا می شود. با این حال، این بدان معنی است که کود فسفر باید ترکیب شود. این امر همچنین خطر تلفات ناشی از فرسایش را کاهش می دهد. فقط فسفر ارگانیک (مثلاً در کمپوست یا مواد هضم شده) توسط کرم‌های خاکی ترکیب می‌شود – و آن هم به صورت رایگان. با این حال، از آنجایی که نیتروژن سریع‌تر از کار کرم‌های خاکی وارد هوا می‌شود، توصیه می‌شود آن را به صورت سطحی نیز وارد کنید.

منابع فسفر در کشاورزی ارگانیک

در کشاورزی ارگانیک، نمی توان از فسفر اسیدی  استفاده کرد. فسفات سنگ زمین نرم که برای مثال در تونس یا مراکش استخراج می شود، به عنوان منبع خالص فسفر در دسترس است. هنگامی که مقدار PH خاک به 6.8 می رسد، سنگ فسفات دیگر نمی تواند در کوتاه مدت توسط گیاهان جذب شود و آلودگی به کادمیوم و اورانیوم نیز مشکل ساز است. بنابراین، کود دهی فسفر با استفاده از کمپوست یا مواد هضم منطقی تر است. این همچنین کربن را به خاک اضافه می کند، جذب مواد مغذی بهتر می شود و هزینه ها به طور کلی کمتر است (جدول را ببینید)، به ویژه زمانی که مزایای نیتروژن در نظر گرفته شود. در صورت نیاز به کوددهی فسفر از کیسه، مواد اولیه داخلی مانند پودر استخوان گوشت یا کود مرغ خشک موجود است. بنابراین استفاده از سنگ فسفات ضروری نیست و به طور کلی منطقی نیست، به خصوص که آلودگی به کادمیوم و اورانیوم در واحد فسفر، برای مثال، با سنگ فسفات بیشتر از کمپوست، هضم و سایر کودهای بازیافتی است.

انواع کودهای پتاس

کود پتاسیوم باعث تحریک رشد فعال سیستم ریشه گیاهان می شود. این نوع تغذیه می تواند به عنوان یک منبع تغذیه اضافی برای گیاهان با کمبود سایر مواد مغذی عمل کند. آماده‌سازی‌های حاوی پتاسیم نیز برای فرآیند طبیعی فتوسنتز و جلوگیری از گسترش بیماری‌ها مهم هستند. کودهای پتاسیم باید تا حد امکان نزدیک به ریشه گیاهان مصرف شوند.

نمونه هایی از داروهای مبتنی بر پتاسیم عبارتند از: کلرید پتاسیم (KCl)، سولفات پتاسیم (K2SO4) و نیترات پتاسیم (KNO3). این نوع کودهای پتاس ممکن است حاوی مواد معدنی اضافی نیز باشند.

نقشه های بهره وری در پلت فرم نظارت بر محصولات EOSDA امکان استفاده از آماده سازی فسفر و پتاسیم را مطابق با نیاز محصولات کشاورزی فراهم می کند. از آنجایی که این نوع کودها برای مدت طولانی تری در خاک باقی می مانند، می توان آنها را کمتر از محصولات مبتنی بر نیتروژن استفاده کرد. میزان و دفعات کوددهی نیز به نوع محصول، ترکیب خاک و شرایط آب و هوایی مزرعه بستگی دارد.

از آنجایی که این نوع کودها در یک دوره زمانی طولانی کار می کنند، تجزیه و تحلیل مزارع در مدت زمان کافی نیز مهم است. با ارزیابی تصاویر ماهواره ای از چندین سال گذشته، الگوریتم ما تعیین می کند که کدام مناطق از این میدان بهره وری بالاتر و پایین تری دارند. استفاده از این داده ها به شما امکان می دهد:

*به حداکثر رساندن مقرون به صرفه بودن آزمایش خاک با شناسایی مناطق خاصی از مزرعه برای نمونه برداری.
*ارزیابی صرفه جویی در منابع بالقوه هنگام استفاده از VRA (کاربرد نرخ متغیر) در مقایسه با برنامه نرخ یکنواخت.
به طور هدفمند با پتاسیم و فسفر کوددهی کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا