بهترین کود درختدرباره خرید کودکود ارگانیککود زراعی

کود پتاسیم

کود پتاسیم

پتاسیم  یکی از مواد  مغذی ضروری مورد نیاز گیاهان برای رشد و تولید مناسب  است. منابع کود پتاسیم متعددی وجود دارد که در واحدهای K2O بر روی برچسب کود درج  می شود، مانند موریات پتاس ، سولفات پتاس .

تاثیر پتاسیم  بر انتقال کربن لازم به میوه گیاهان 

مصرف پتاسیم در گیاه  برای بهبود مداوم بهره وری محصول حیاتی است. نقش پتاسیم در گیاه در درجه اول در روابط گیاه/خاک/هوا و آب است. همچنین پتاسیم باعث فعال شدن آنزیم های خاص در گیاه  می شود و به انتقال کربن به مواد زایشی گیاه مانند میوه  کمک می کند. تغذیه ناکافی پتاسیم گیاه را در برابر تنش های محیطی  از جمله کمبود آب، بیماریها  مستعدتر می کند.

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان

کمبود پتاسیم می تواند بر رشد محصول و عملکرد کلی تأثیر بگذارد. از آنجایی که پتاسیم می تواند به راحتی در داخل گیاه جابه جا شود، علائم کمبود  آن ابتدا در برگ های پایینی گیاه ظاهر می شود، که شامل زردی یا قهوه ای شدن حاشیه برگ است . در موارد شدید، برگها ممکن است نکروز شده و بریزند. کمبود پتاسیم بر رشد سیستم ریشه و ساقه گیاه نیز  تأثیر می گذارد.

تاثیر جذب کود پتاسیم  در اوایل رشد 

عوامل زیادی مانند رطوبت خاک، هوادهی خاک، دمای خاک، سطح اکسیژن و سیستم خاکورزی بر جذب پتاسیم تأثیر می گذارند. گیاهان بیشتری جذب  پتاسیم را در مراحل اولیه رشد نسبت به فسفر و نیتروژن دارند.

نحوه مصرف کودهای پتاسیم در گیاهان

کودهای پتاسیم محلول در آب و دارای شاخص نمک بالایی هستند. اگر خیلی نزدیک به بذر یا نشا قرار گیرند، می توانند جوانه زنی بذر و بقای گیاه را در خاک های شنی کاهش دهند. محصولاتی مانند بادام زمینی، سویا و پنبه  و نسبت به کود پتاسیم حساس تر هستند. هنگام استفاده کود پتاسیم  آن را 6 سانت به پهلوی خاک   و 6 سانت زیر خاک قرار دهید. اگر مقدار پتاسیم خاک کم باشد ، استفاده کود پتاسیم به صورت نواری از پخش کردن موثرتر است.

کود پتاس بالا شوک

روش کاربردی کود پتاسیم قبل کاشت

استفاده پتاسیم قبل از کاشت در گیاهان  یک روش موثر کاربردی به ویژه برای سبزیجات، علوفه و سایر محصولات یا خاک هایی که به میزان کاربرد بالای پتاسیم نیاز دارند. همچنین اگر پتاسیم  به جای کاربرد  نواری  به صورت پخش کردن استفاده شود  ممکن است نیاز به افزایش مصرف وجود داشته باشد. به خصوص اگر پتاسیم  بسته به شرایط خاک، پوشش بالایی داشته باشد و ترکیب نشده باشد.

جذب کود پتاسیم توسط گیاهان گلدانی

جذب پتاسیم توسط گیاهان از خاک به عوامل مختلفی بستگی دارد.  سرعت تنفس توسط گیاهان تا حد زیادی عامل تعیین کننده برای جذب و انتقال مناسب پتاسیم توسط گیاهان است. جذب پتاسیم همچنین به انرژی کافی (ATP) وابستهمی باشد. پتاسیم نقش حیاتی در انتقال مواد مغذی ضروری و آب از ریشه به  ساقه و  برگ برعهده  دارد.پتاسیم  از طریق کودهای شیمیایی به شکل K2O در دسترس است، بافت‌های گیاهی این کود  را تجزیه کرده و آن را به شکل زیستی‌تر  جهت مصرف تبدیل می‌کنند.

اهمیت  کودهای پتاسیم در گیاهان

پتاسیم باز و بسته شدن روزنه ها و  جذب CO2 را تنظیم می کند و در نتیجه فتوسنتز را افزایش می دهد.پتاسیم باعث فعال شدن آنزیم های بیوشیمیایی مهم برای تولید (ATP) می باشد،  ATP  انرژی را برای سایر فرآیندهای شیمیایی و فیزیولوژیکی مانند دفع مواد زائد در گیاهان فراهم می کند. در تنظیم اسمزی آب و سایر نمک ها در بافت ها و سلول های گیاهی نیز پتاسیم  نقش دارد. پتاسیم همچنین سنتز پروتئین و نشاسته را در گیاهان تسهیل می کند.

تاثیر پتاسیم بر مقاومت گیاه به خشکی 

پتاسیم در کشاورزی و باغبانی اهمیت  زیادی دارد. به عنوان یک ماده سازنده در کودهای مصنوعی استفاده می شود.کودهای پتاسیم باعث افزایش عملکرد محصول، افزایش تولید غلات از نشاسته و محتوای پروتئین در گیاهان می شوند. پتاسیم عمدتاً در هیدروپونیک برای بهبود رشد ریشه و افزایش تحمل به خشکی استفاده می شود. همچنین باعث افزایش ساختمان سلولزی گیاهان می شود.

تاثیر وجود پتاس بر  کمپوست  

کمپوست سرشار از مواد مغذی از جمله پتاسیم است، به خصوص اگر با پوست موز و سایر ضایعات میوه و سبزیجات مخلوط شود . ترکیبات پتاسیم موجود در کمپوست محلول در آب هستند و  باعث می شود به راحتی در دسترس گیاهان قرار گیرند، اما به مرور زمان ممکن است  پتاسیم از  کمپوست خارج شود.

خاکستر چوب منبع اصلی کودهای پتاس 

خاکستر چوب منبع اصلی کودهای پتاس است که مستقیماً به عنوان کود در گیاهان استفاده می شود،  یا برای می توان خاکستر چوب را برای افزایش محتوای پتاسیم به توده کمپوست اضافه کرد. چوب  pH خاک را افزایش می دهد.

کود پتاس بالا مناسب هلو

زمان استفاده  کود  پتاسیم در گیاهان

پتاسیم مانند سایر مواد مغذی در گیاهان فقط در صورت رشد فعال و همچنین زمانی که خاک مرطوب است به صورت مایع استفاده می شود. بنابراین  گیاهان آن را از طریق ریشه و برگهای خود جذب می کنند. کود پتاسیم معمولا  از اوایل بهار تا اواخر تابستان در گیاهان استفاده می شود.

 انواع پتاسیم در خاک

اشکال پتاسیم در خاک را می توان به چهار دسته طبقه بندی کرد:

پتاسیم معدنی یا ساختاری:

در این ترکیب  پتاسیم جزء مواد معدنی خاک است و در ساختار کریستالی مواد معدنی مانند فلدسپات ها، کانی های رسی و میکاها در خاک  وجود دارد.

پتاسیم ثابت :

پتاسیم می تواند بین لایه های ساختاری لایه های معدنی رسی قرار گیرد.  این امر عمدتاً در طول چرخه مرطوب و خشک شدن خاک رخ می دهد.

پتاسیم قابل تعویض

پتاسیم تخلیه شده از محلول خاک در نتیجه جذب گیاه، می تواند به راحتی توسط پتاسیم قابل تعویض دوباره جذب شوند. در نتیجه، این شکل از پتاسیم به راحتی برای گیاهان در دسترس است و مهمترین منبع پتاسیم محسوب می شود.

پتاسیم در محلول خاک

 در این ترکیب پتاسیم حل شده در محلول خاک به راحتی برای گیاهان در دسترس است. با این حال، مقدار  پتاسیم کمتر است و معمولاً مقدار پتاسیم موجود برای گیاهان را نشان نمی دهد.

حتما قبل تعیین مقدار مواد مغذی لازم محصولات زراعی و باغی آزمایش خاک را انجام دهید. تعیین دقیق مقدار پتاسیم خاک برای تولید و عملکرد زیاد محصولات ضروری است. بنابراین اگر در مورد تعادل عناصر ضروری در خاک زمین خود مطمئن نیستید، همین امروز با ما تماس بگیرید تا ما به شما بگوئیم که چگونه می توانید با آزمایش دقیق پتاسیم و سایر عناصر ضروری را تعیین کنید. همچنین می توانید با کارشناسان و متخصصان کشاورزی ایرانکود مشاوره رایگان داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا