درباره خرید کودکود شوک نانو

بهترین کود برای رشد سریع نهال

کود دهی نهال برای رشد و نمو خوب

کود دهی و تغذیه نهال های قوی و سالم به عوامل زیادی بستگی دارد. هنگام مراقبت از گیاهان جوان، رعایت الزامات خاک و روشنایی، شرایط دما و استانداردهای آبیاری بسیار مهم است. همچنین مجموعه اقدامات برای رشد نهال شامل کود دهی است.

چگونه نهال ها را تغذیه کنیم؟ گیاهان در مرحله رشد به چه مواد غذایی نیاز دارند و در چه شرایطی باید از آنها استفاده کرد؟

چگونه بفهمیم که نهال ها نیاز به کو دهی دارند

خاک آماده برای نهال از فروشگاه ها معمولاً حاوی تمام مواد مغذی لازم است که قبل از پیوند به مکان دائمی برای گیاهان کافی است. مخلوط خاکی که خودتان درست کرده اید نیز به همین صورت است: اگر به اندازه کافی مغذی باشد و نهال هایی که در آن رشد می کنند قوی و سالم به نظر برسند، دیگر نیازی به کوددهی اضافی نیست.

 

متأسفانه همیشه این اتفاق نمی افتد. چند لحظه وجود دارد که گیاهان سیگنال می دهند که مواد مغذی خاصی باید اضافه شوند. مثلا:

۱.رشد نهال ها کند شده یا متوقف شده است. دلیل آن ممکن است استفاده از خاک آزمایش نشده باشد که معلوم شد کیفیت و تغذیه کافی ندارد.

۲.نهال ها دراز شدند و نازک شدند. دلیل اغلب در کاشت های متراکم نهفته است که در آن تغذیه کافی برای همه گیاهان وجود ندارد. علاوه بر این، این مشکل زمانی رخ می دهد که نهال ها به اندازه کافی روشن نشده باشند.

۳.برگ های نهال تغییر رنگ داده است. اگر برگهای سبز شروع به روشن شدن، زرد شدن یا رنگ قرمز-بنفش کنند، این یک سیگنال 100٪ در مورد کمبود برخی مواد مغذی است.

مهم است که همه این علائم منفی را در مراحل اولیه متوجه شوید، سپس با استفاده از کودهای خوب برای نهال ها یا محرک های رشد، هر فرصتی برای کمک به گیاهان وجود دارد.

 

برای تغذیه نهال از چه کودهایی استفاده می شود؟

هنگام رشد نهال ها از کودهای مختلف استفاده می شود: معدنی، آلی، پیچیده، جهانی. در حال حاضر، تولید کنندگان کودهای آلی معدنی و معدنی را به طور خاص برای نهال ها تولید می کنند: “کرپیش”، “مالیشوک”، “بشکه و 4 سطل” از شرکت “فاسکو”، “فرتیکا لوکس” از شرکت “فرتیکا” و دیگران.

برخی از مهمترین عناصر برای رشد و نمو خوب گیاه نیتروژن، پتاسیم و فسفر هستند. کودهای پیچیده حاوی هر سه عنصر بهینه ترین برای استفاده در نهال در نظر گرفته می شوند.

با این حال، مواقعی وجود دارد که گیاهان کمبود یک عنصر را احساس می کنند و سپس استفاده از کود تک جزئی مورد نیاز است.

کودهای نیتروژن

نیتروژن مسئول تولید کلروفیل و پروتئین است. کمبود این عنصر در گیاهان منجر به توقف رشد و زرد شدن برگها می شود. کمبود نیتروژن را می توان با استفاده از کودهایی مانند نیترات آمونیوم، آب آمونیاک و اوره پر کرد. محصولات مایع یا دانه ای طبق دستورالعمل در آب حل می شوند و برای آبیاری استفاده می شوند.

 

کودهای پتاس

پتاسیم در تولید دی اکسید کربن نقش دارد و عنصر مهمی در سیستم ایمنی گیاه است. کمبود آن معمولاً با رنگ برگها مشخص می شود: آنها لبه های زرد و مناطق کلروتیک (زرد) را به دست می آورند.

کودهای پتاسیمی که می توان برای اصلاح این وضعیت استفاده کرد عبارتند از: سولفات پتاسیم، مونوفسفات پتاسیم، منیزیم پتاسیم و نیترات پتاسیم.

 

کودهای فسفر  جهت خرید و مشاوره رایگان تماس بگیرید

فسفر رشد سیستم ریشه را تحریک می کند و در تولید کربوهیدرات ها شرکت می کند. کمبود فسفر را می توان به راحتی با رنگ برگ ها تشخیص داد – آنها تیره می شوند و رنگ بنفش به دست می آورند.

برای رفع کمبود فسفر می توانید کودهایی مانند سوپر فسفات ساده، سوپر فسفات مضاعف، آموفوس، دیاموفوس، پودر استخوان و سنگ فسفات را انتخاب کنید. اغلب، کودهای فسفر پس از چیدن، زمانی که گیاهان نیاز به ایجاد سیستم ریشه خود دارند، استفاده می شود.

 

چه زمانی و چه چیزی به نهال سبزیجات و گل های مختلف تغذیه شود

 

نحوه تغذیه نهال گوجه فرنگی

قبل از پیوند به محل دائمی، نهال های گوجه فرنگی تا سه بار تغذیه می شوند.

اولین کود دهی زمانی انجام می شود که دومین برگ واقعی روی گیاه ظاهر شود. در این زمان، گیاه شروع به رشد فعال می کند، بنابراین ارزش استفاده از کودهای حاوی نیتروژن را دارد.

تغذیه دوم را می توان 10-14 روز پس از اولین چیدن گیاهان انجام داد. برای انجام این کار، آنها از کودهای پیچیده حاوی نیتروژن، پتاسیم، فسفر و همچنین از کودهای مخصوص برای نهال گوجه فرنگی استفاده می کنند، به عنوان مثال، “کود اسید هیدرولیک شوک”   یک کود آلی معدنی پیچیده مایع با هومات و یک محرک طبیعی، به ویژه طراحی شده برای نهال گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل.

تغذیه سوم تقریباً دو هفته قبل از کاشت گیاهان در زمین انجام می شود. لازم نیست این کار از طریق ریشه انجام شود.

 

نحوه تغذیه نهال فلفل دلمه ای

این محصول همچنین می تواند در سه روش تغذیه شود:

۱-پس از ظاهر شدن دو برگ واقعی. در این مرحله می توانید از محلول اوره استفاده کنید.

۲-تقریباً سه هفته پس از اعمال اولین کود. می توانید اوره را تکرار کنید یا از کود نیتروژن دار دیگری استفاده کنید.

۳- 10-14 روز قبل از پیوند در گلخانه یا زمین باز. شما می توانید از هر کود آلی معدنی یا معدنی پیچیده برای نهال استفاده کنید.

 

نحوه تغذیه نهال خیار

بر خلاف محصولات قبلی، توصیه می شود نهال های خیار را فقط دو بار تغذیه کنید:

۱-در مرحله اولین برگ واقعی؛

۲- 10-12 روز قبل از پیوند نهال ها در زمین.

برای کود دهی از کودهای معدنی اوره، آموفوسکا و پیچیده استفاده می شود. می توانید از کودهای تخصصی “فاسکو” برای خیار استفاده کنید که برای استفاده در کل فصل رشد محصول در نظر گرفته شده است.

 

نحوه تغذیه نهال کلم

نهال کلم نیز در چند مرحله تغذیه می شود:

۱-در مرحله ظهور دو برگ واقعی به شرط ضعیف بودن بوته ها. اگر نهال ها قوی می شوند، نباید قبل از چیدن آنها را تغذیه کنید.

۲- 10 روز پس از انتخاب

۳-در صورت لزوم، می توانید بار سوم را تقریباً دو هفته پس از بار قبلی کود دهید.

برای رشد و نمو کامل، کلم مانند سایر سبزیجات به نیتروژن، پتاسیم و فسفر نیاز دارد. از اوره و نیترات آمونیوم می توان به عنوان کود نیتروژن و از سولفات پتاسیم و نمک پتاسیم برای کود دهی پتاسیم استفاده کرد. کلم می تواند فسفر را از سوپر فسفات بدست آورد. همچنین کودهای پیچیده مرتبط هستند که نه تنها موارد فوق، بلکه سایر مواد معدنی مهم برای رشد گیاه را نیز شامل می شوند.

 

تغذیه نهال گل

بر خلاف سبزیجات، نهال های گل را می توان اغلب بارور کرد. به عنوان یک قاعده، اولین تغذیه 7-10 روز پس از اولین چیدن انجام می شود. در آینده می توان آنها را تقریباً هفتگی تولید کرد و کودهای معدنی پیچیده (فرتیکا، آگریکولا، فاسکو) را با کودهای آلی (تزریق پوست پیاز، پوست موز و غیره) جایگزین کرد.

 

قوانین اساسی و اقدامات احتیاطی هنگام تغذیه گیاه

۱.آماده سازی محلول های کود کاری باید مطابق با دستورالعمل های سازنده انجام شود. دوز دقیق مواد مایع و خشک را برای مقدار مشخص شده آب رعایت کنید. فراتر از حد مجاز مواد مغذی همان تأثیر منفی بر گیاهان دارد که کمبود آنها.

۲.تغذیه ریشه را نمی توان در خاک خشک انجام داد. چند ساعت قبل از استفاده از کود، باید گیاهان را آبیاری کنید و تنها پس از این مرطوب کردن، ترکیبات غذایی را به خاک اضافه کنید.

۳.بهتر است صبح یا بعدازظهر کود دهی شود – برای جلوگیری از توسعه بیماری های قارچی، آبیاری نهال ها در شب توصیه نمی شود.

۴.هنگام انجام پانسمان ریشه، باید مطمئن شوید که محلول روی برگ ها قرار نمی گیرد، در غیر این صورت ممکن است سوخته شوند.

۵.هنگام تغذیه گیاهان با برگ، از سمپاش با اسپری بسیار ریز استفاده کنید.

۶.شما نمی توانید بلافاصله پس از چیدن نهال ها را کود دهید. معمولا بین این رویدادها 10-14 روز فاصله وجود دارد.

 

این قوانین را دنبال کنید، از اصل “به هیچ آسیبی نرسانید” عمل کنید، و سپس نهال های شما با رشد خوب، و در آینده، با برداشت غنی و گل های سرسبز از شما تشکر خواهند کرد.

جهت خرید و مشاوره رایگان تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا