بهترین کود درختدرباره خرید کودکود ارگانیککود زراعی

 کود نیترات کلسیم 

کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم برای تولید سبزیجات تازه ، گیاهان قوی و رشد سریع گیاهان مناسب است. این کود به دو صورت خاکی یا برگی استفاده می شود.از رایج ترین مشکلات گیاهی مانند پوسیدگی انتهای گل  و لکه زنگ را  جلوگیری  می کند.اگر در مورد  کود نیترات کلسیم می‌خواهید بیشتر بدانید، این مقاله به شما خواهد گفت  کود نیترات کلسیم چیست، آیا برای گیاهان شما مناسب است و چگونه از آن استفاده کنید.

کود نیترات کلسیم  محلول در آب 

کود نیترات کلسیم یک کود  شیمیایی محلول در آب است که کلسیم و نیتروژن مکمل را برای گیاهان فراهم می کند. این مواد مغذی گیاهان را در برابر انواع بیماری ها مقاوم می سازد.نیترات کلسیم  به طبیعی در طبیعت وجود ندارد، بلکه از مخلوط کلسیم معدنی و نیتروژن تهیه می شود. همچنین در تهیه آن  ترکیب سنگ آهک و اسید نیتریک و به دنبال آن آمونیاک استفاده می شود. کودهای نیترات کلسیم اغلب توسط کشاورزان برای تولید بهتر محصول قابل استفاده هستند.

تاثیر کود نیترات کلسیم  بر تنش محیطی گیاهان 

کود نیترات کلسیم باعث  استحکام دیواره سلولی گیاهان می شود، این مواد مغذی همچنین به تقویت  گیاهان در هنگام آسیب دیدگی یاتنش محیطی کمک می کند. نیتروژن یک عنصر حیاتی برای فتوسنتز و اسیدهای آمینه گیاهان است. بدون نیتروژن، گیاهان نمی توانند نور خورشید را برای رشد به قند تبدیل کنند.

اثر کودهای نیترات کلسیم در  استحکام ساقه  گیاهان 

کود نیترات کلسیم برای جبران کمبود کلسیم گیاهان  استفاده می شود. افزایش کلسیم موجود درگیاه  به بهبود استحکام برگ، میوه و ریشه کمک می کند.

تشخیص کمبود  کلسیم در گیاهان

تشخیص کمبود کلسیم در گیاهان نسبتاً آسان است. هنگامی که گیاهی دچار کمبود کلسیم می شود رشد جدید در امتداد حاشیه آن ظاهری مجعد پیدا می کند. این رشد جدید همچنین باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای کلروتیک می‌شود . سایر بافت‌های گیاهی به زودی شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند و این لکه‌ها در نهایت پهن شده و با هم ترکیب می‌شوند. گیاهان دارای کمبود کلسیم اغلب دارای رگبرگهای قهوه ای تیره نیز هستند.

تاثیر نیترات کلسیم در گیاهان دارای کمبود نیتروژن 

نیترات کلسیم در  گیاهان  دارای کمبود نیتروژن قابل استفاده  است و برای تامین  تولید انرژی گیاه ضروری می باشد. کمبود نیتروژن مانند کمبود کلسیم، اگر به موقع درمان نشود، می تواند برای گیاهان کشنده باشد. برخلاف کمبود کلسیم، کمبود نیتروژن بر قدیمی ترین شاخ و برگ گیاه نیز  تأثیر می گذارد، برگها شروع به زرد شدن یا کمرنگ شدن در حاشیه خود می کنند. اگر گیاه هنوز در حال تولید برگ های جدید باشد، ریز  یا کوچک به نظر می رسند.

درمان پوسیدگی گلها در گوجه فرنگی با نیترات کلسیم

پوسیدگی انتهای شکوفه یک مشکل رایج برای تولیدکنندگان گوجه فرنگی است. این بیماری به صورت لکه هایی چوب پنبه ای در سطح زیرین میوه مشخص می شود. پوسیدگی انتهای شکوفه باعث می شود گوجه فرنگی غیرقابل خوردن شود. فرو رفته و ظاهری سخت و چرمی به خود بگیرد.

مزایا و معایب کود نیترات کلسیم

کمک به رشد گیاهان

تولید میوه های بزرگ

معایب:

بدست آوردن سطوح مناسب PH  برای گیاهان داخل زمین می تواند سخت باشد و  می تواند کمی pH خاک شما را تغییر دهد.

قیمت و خرید کود نیترات کلسیم شوک اصلی و درجه 1 | آل کیوان

درمورد کود پتاس بالا بیشتر بدانیم 

مقدار مصرف کودهای نیترات کلسیم

برای مخلوط کردن کود نیترات کلسیم برای درمان گیاهان بیمار، چهار قاشق غذاخوری نیترات کلسیم را به سه  آب  لیتر اضافه و مخلوط کنید. برای استفاده از کود نیترات کلسیم به عنوان پیشگیری از بیماری، یا برای متعادل کردن سطوح مواد مغذی در گیاهان خود، از یک قاشق غذاخوری نیترات کلسیم برای هرسه لیتر  آب استفاده کنید. کود دانه ای نیترات کلسیم را  می توانید در خاک  نیز مخلوط کنید. از طرف دیگر، می توانید نیترات کلسیم دانه ای را با آب مخلوط کنید و  گیاهان را از طریق جذب ریشه یا اسپری برگی تغذیه کنید.

نحوه استفاده از کود نیترات کلسیم

کشاورزان می توانند  به سه روش نیترات کلسیم را در  گیاهان خود استفاده می کنند: به صورت موضعی به عنوان محلول پاشی، به عنوان پانسمان بالا، کاربرد برگی .

محلول پاشی:

محلول پاشی نیترات کلسیم  برای اصلاح پوسیدگی انتهای شکوفه، گودال تلخ و لکه چوب پنبه بهترین روش مصرف  است. ابتدا میوه های آسیب دیده را حذف کنید و  برگ ها و ساقه های گیاه را حتما  در عصر و زمانی که دمای هوا چندان گرم نیست، سمپاشی کنید.

پانسمان بالا:

کود نیترات کلسیم خود را با خاک سطحی مخلوط کنید. یک لایه نازک از این مخلوط را روی خاک اطراف گیاه خود یا جایی که قصد دارید محصول خود را  بکارید پخش کنید اما  آن را مستقیماً روی ساقه یا تنه قرار ندهید.

کابرد خاکی :

روش کاربرد خاکی بیشتر زمانی استفاده می شود که گیاهان به صورت ردیفی کشت می شوند.  در این روش  در گیاهان خود، یک لایه یکنواخت را در حدود دو تا پنج سانت  دورتر از ساقه گیاهان بپاشید.

نکات کاربردی کود نیترات کلسیم

کودهای همه منظوره نیترات کلسیم  علاوه بر  نیتروژن  و کلسیم دارای  پتاسیم نیز  می باشد.

نیترات کلسیم دوز سریعی از مواد مغذی را برای بهبود رشد، گلدهی و توانایی های مبارزه با بیماری ها  در گیاهان را ارائه می دهد. با این حال، همه گیاهان به هر سه جزء با هم نیاز ندارند. در واقع، معمولاً این نیتروژن است که توسط ریشه ها جذب می شود.

در حالی که عنصر پتاسیم فقط برای موارد خاص مانند زمانی که گیاه به یک بیماری مبتلا شده است، کاربرد دارد.  نیترات کلسیم به‌عنوان کود محلول در آب است و جذب آن را برای گیاه آسان می‌کند و در کوتاه‌مدت فوایدی بسیاری برای گیاه دارد.
در مقایسه با کودهای آهسته رهش، نیترات کلسیم سریع الاثر است و فواید آن در شکوفه دادن بهتر و تولید میوه بیشتر در مدت زمان کوتاه ظاهر می شود.این کودها ظاهری شبیه نمک دارد و برای تهیه بسیاری از کودهای عمومی استفاده می شود.

می توانید آن را با گیاهان گلدار، سبزیجات، گیاهان چند ساله، یکساله، درختچه های پرچین، گیاهان علفی و حتی درختان در داخل و خارج از خانه استفاده کنید.

کودهای نیترات کلسیم ماده اصلی کودهای مایع است که گیاهان می توانند کلسیم را به شکل محلول دریافت کنند. همچنین می توانید از آن به صورت اسپری برای جذب بهتر روی  برگ های گیاه اعمال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا