کود زراعی

شرایط رشد درخت سنجد

درخت سنجد یکی از درختانی است که در آسیا و اروپا و حتی در هیمالیا یافت می‌شود. درخت سنجد در برابر شرایط نامطلوب مانند گرما، سرما، خشکسالی و کمبود آب بسیار پایدار است. به همین دلایل، کاشت درخت سنجد مورد استقبال بسیاری از باغداران و کشاورزان قرار گرفته است. روند گل‌دهی درخت سنجد اغلب در اردیبهشت و باردهی آن نیز در اوایل پاییز یا اواخر تابستان است. در  این مقاله با شرایط رشد  درخت سنجد  با ما همراه باشید.

ویژگی‌های درخت سنجد و شرایط کاشت آن

پس از رسيدن، ميوه های درخت ، برای جمع‌آوری میوه‌های رسیده می‌توانید با ضربه زدن به شاخه‌ها و افتادن آن‌ها، این کار را انجام دهید. . پس از جمع آوری  آن‌ها را مرطوب  و سپس در زیر نور مستقیم آفتاب قرار داد تا قسمت گوشتی میوه خشک شود و بتوانیم دانه‌ها را جدا کنیم. بذرها باید در دمای محیط با شرایط خشک نگهداری شوند. کاشت درخت سنجد بسیار مقرون به صرفه است زیرا نیاز به حداقل آب دارد.از  ویژگی‌های کاشت سنجد می‌توان به رشد سریع، پایداری آن در برابر شرایط نامساعد و یخبندان، مقاومت در برابر شوری و خشکی یا قلیایی بودن خاک اشاره کرد.

ویژگی های درخت سنجد و  شرایط کاشت آن

در مورد کودهای سه بیست بیشتر بدانیم 

نحوه آبیاری درخت سنجد

درخت سنجد به آب زیادی نیاز ندارد اما در سال اول کاشت بهتر است به طور مداوم  آبیاری شود. درختان بالغ  را می‌توان هر ۲۰ روز یک بار یا حتی هر ۴۰ روز یک بار آبیاری کرد.

شرایط نوری مناسب برای درخت سنجد

حداقل زمانی که درخت سنجد باید در مقابل نور آفتاب قرار گیرد ۷ ساعت می‌باشد. یکی از مهم‌ترین عوامل به ثمر رسیدن درخت کهنسال نور کافی است. درختان کهنسال سنجد  تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد را به خوبی تحمل می کنند.

روش تکثیر درخت سنجد

از روش‌های تکثیر درخت سنجد می‌توان به روش قلمه زنی و بذر اشاره کرد. از این میان روش قلمه زنی  یکی از پرکاربردترین روش‌ها با عملکرد بهتر است. درخت سنجد معمولا مدتی پس از پایان فصل سرد گل می‌دهد و عموماً گیاهی دیرگل است. این گیاه به دلیل سازگاری بالایی که دارد در اکثر نقاط دنیا می‌روید.

بهترین کود برای درخت سنجد

نحوه هرس درخت سنجد

هرس درخت سنجد شامل از بین بردن شاخه‌ها و برگ‌های خشک و آسیب دیده است. در فصل زمستان مقدار کمی از شاخه‌ها و برگ‌های گیاه را هرس کنید زیرا ممکن است درخت دچار شوک شود.

آفات و بیماری‌های درخت سنجد

از آفات سنجد می توان  شپشک یا لارو حشرات باعث ایجاد مشکل  می‌شود. از بیماری‌های این گیاه می‌توان به لکه برگی،  پژمردگی ورتیسیلیوم و سوختگی سوختگی اشاره کرد که معمولاً به دلیل شرایط نامساعد محیطی گسترش می‌یابد.

بنابراین سنجد یکی از معدود درختانی است که در باغات تحت تاثیر آفات و بیماری‌های خاص قرار نمی‌گیرد . اما در صورت لزوم از کودهای طبیعی و نانو استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا