پیوند انگور با انجیر

پیوند انگور با انجیر

آخرین مقالات

پیوند انگور با انجیر :

انجیر و انگور اغلب با هم رشد می کنند زیرا هر دو گیاهان گرما دوست هستند، همچنین درختان انگور و انجیر به نگهداری کمی  نیاز دارند. برای کشاورزانی که می خواهند هزینه های نیروی کار خود را به حداقل برسانند، ایده آل می باشد.  علاوه بر این، این دو گیاه می توانند از نظر تغذیه ای مکمل یکدیگر باشند، زیرا انجیر منبع خوبی از فیبر و انگور منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است.

چرا یک درخت انجیر را در یک تاکستان انگور بکاریم :

درختان انجیر می توانند در انواع آب و هوا مختلف کاشته شوند و رشد کنند، یکی از دلایلی که کشاورزان ممکن است درخت انجیر برای کاشت  در تاکستان خود انتخاب کنند این است که انجیر  می تواند برای انگور سایه ایجاد کند.  برگ های درخت انجیر نیز می تواند به محافظت از انگور در برابر آسیب باد و آفتاب کمک کند. علاوه بر این، ریشه درخت انجیر می تواند به هوادهی خاک و بهبود زهکشی در تاکستان کمک کند. پرورش دهندگان انگور اغلب تعداد انگورها را در تاکستان های خود با استفاده از قلمه توسعه  می دهند، همچنین از طریق تکثیر، می توانند انگورهای سالم را برای تولید  قلمه انتخاب کنند. در مناطقی که بارندگی فراوان و رطوبت زیاد وجود دارد، بسیاری از پرورش دهندگان تاکستان های جدیدی را با کاشت قلمه ها به طور مستقیم  پرورش می دهند،  در غیر این صورت بهتر است قلمه ها را به مدت یک سال در نهالستان پرورش دهیم و سپس در سال بعد در مکانی دائمی بکارید.

روشهای پیوند انگور به انجیر

انتخاب و نگهداری چوب پیوندک و پیوند انگور با انجیر

چوب پیوندک در حالی که درختان هنوز خواب هستند معمولاً ( اواخر اسفند  یا اوایل فروردین  ) جمع آوری می شود، چوب پیوندک باید صاف و به اندازه ضخامت مداد باشد، جوانه های که به صورت عمودی در قسمت مرکزی بالای درختان رشد می کنند،  را  به طول 24-36  سانت  برش دهید و در یک کیسه پلاستیکی مناسب  بگذارید، یک حوله کاغذی مرطوب یا خزه اسفاگنوم را در کیسه قرار دهید تا رطوبت آنها را حفظ کند. تا زمانی که (فروردین تا اوایل اردیبهشت) برای پیوند آماده می شوند،  جوانه ها را در جای خنک نگهداری کنید.

انتخاب پایهبرای پیوند انگور با انجیر 

  پایه های مختلف نه تنها از نظر اندازه نهایی درخت، بلکه از نظر مقاومت در زمستان و مقاومت  در برابر حشرات و بیماری های خاص و عملکرد در انواع مختلف خاک متفاوت هستند. بیشتر پایه های کوتوله زودرس هستند، به این معنی که در اوایل رشد درخت،  میوه می دهند. تکثیر پایه ها یا از طریق بذر (برای پایه های نهال) و یا از طریق فرآیند ریشه زایی قلمه ها که به لایه بندی معروف است، انجام می شود. پایه های کوتوله معمولاً قلمه های ریشه دار هستند.

پیوند زدن نیمکتی و پیوند انگور با انجیر

روشی که معمولاً برای پیوند فنری استفاده می شود، به عنوان پیوند نیمکتی نیز شناخته می شود. از پیوند زدن نیمکتی  می توان برای قلمه و تکثیر  انواع مختلف  دیگر درختان مثل درخت سیب یا گلابی نیز استفاده کرد.  از آنجایی که این تکنیک شامل اتصال چوب با قطر مساوی  در حدود ضخامت مداد است، در نزدیکی انتهای شاخه ها انجام می شود. برای تکمیل این پیوند، به یک چاقوی تیز و یک نوار پیوند یا یک نوار پلاستیکی برای مهر و موم کردن پیوند نیاز دارید. اولین برش یک برش صاف به طول تقریباً  چند سانت   بالاتر از ریشه بالایی ایجاد می  شود، همچنین  یک برش منطبق در کف چوب پیوندک به طول 15 -18 سانت لازم است .درختان تازه پیوند شده در نهالستان  مدت یک یا دو سال است رشد می کنند،  تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شوند تا  در محل دائمی خود کاشته شوند،

پیوند شکاف و پیوند انگور با انجیر

پیوند شکاف تکنیکی است که بین یک تنه یا اندام بزرگ پایه و یک پیوندک کوچک  ایجاد می شود. با استفاده از این روش، یک درخت مسن‌تر را می‌توان برای تغییر به گونه‌ای مطلوب‌تر به کار برد. چوب پیوندک مثل روش نیمکتی جمع آوری و ذخیره و مجدداً این پیوند در ماه اردیبهشت  انجام می شود. در این روش  درخت در ارتفاع مناسب، معمولاً 90 سانتی یا بیشتر از سطح زمین قطع می شود، از طرف دیگر، شاخه‌های منفرد در یک درخت مسن‌تر را می‌توان با استفاده از همین تکنیک قطع کرد.

اشتراک گذاری