کود زراعی

هیومیک اسید

هیومیک اسید برای کشاورزان بسیار مفید است، این کود با کودهای دیگر نیز مخلوط می شود. بدون وجود هیومیک  اسید برخی مواد مغذی برای گیاهان غیر قابل دسترس می شوند. بنابراین، اسیدهای هیومیک هم برای سلامت گیاهان و هم برای رفاه اقتصادی کشاورزان حیاتی هستند.

تاثیر هیومیک اسید در جذب مواد مغذی در خاک

هیومیک اسید  باعث می شود مواد مغذی در خاک بیشتر در دسترس گیاه قرار گیرد. هیومیک اسید به طور طبیعی اکسید می شود، یون‌های مثبت آن  به سمت مولکول‌های بزرگ جذب  و به آنها متصل می‌شوند. بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان -مانند منیزیم، کلسیم، آهن و سایر مواد معدنی کمیاب دارای بار مثبت هستند. بنابراین هیومیک اسید مواد مغذی را از خاک جذب و در اختیار ریشه گیاه قرار می دهد.

تاثیر هیومیک  اسید بر نفوذپذیری دیواره سلولی

هیومیک اسید درکاربردهای برگی به همراه با اسیدهای فولویک، که مولکول های آلی هستند کاربرد دارد.  هیومیک اسید برای افزایش نفوذپذیری دیواره سلولی در گیاهان حیاتی می باشد،هنگامی که غشای سلولی نفوذپذیرتر می شوند، مواد مغذی می توانند به راحتی از طریق گیاه وارد دیواره سلولی شوند.

اسید هیومیک مایع شوک

تاثیر  هیومیک اسید بر جمعیت میکروبی خاک 

یکی ازمهمترین فواید هیومیک  اسید تاثیر آن بر جمعیت میکروبی خاک است. بسیاری از جمعیت میکروارگانیسم ها  توسط خاک های ضعیف و آفت کش ها از بین می روند،  اسیدهای هیومیک به دو روش اصلی به رشد جمعیت میکروبی کمک می کنند. اول آنها منبعی از کربن را فراهم می کنند که به عنوان منبع غذایی برای میکروب ها عمل می کند. ثانیاً تامین مکانی برای زندگی میکروارگانیسم های خاک می باشد.

در مورد هیومیک اسید بیشتر بدانیم 

اثر هیومیک اسید بر سلامت گیاه

یکی از راه های افزایش سلامت گیاه، افزودن هیومیک  اسید و فولویک در گیاهان است. هیومیک اسید منجر به افزایش رشد گیاه، بنیه و افزایش عملکرد گیاه می شود. همچنین  هیومیک اسید به تولیدکنندگان کمک می کنند تا در هزینه های مانند خرید مواد مغذی و مصرف آب صرفه جویی کنند. هیومیک اسید مواد مغذی لازم را در اختیار گیاه قرار می دهد.

هیومیک اسید جذب چه موادی را افزایش می دهد

هیومیک  اسید در دسترس بودن و جذب فسفر  را افزایش می دهد. فسفر اغلب با مواد مغذی مانند آهن  و آلومینیوم در خاک نگهداری می شود. وقتی فسفر در این ترکیبات باشد، برای گیاهان در دسترس نیست. اسیدهای هیومیک این ترکیبات را به اشکال در دسترس گیاه تبدیل می کند.

میزان مصرف هیومیک اسید پودری

ترکیب هیومیک اسید با جلبک دریایی چه مزایایی دارد؟

نحوه استفاده از هیومیک اسید برای گیاهان

هیومیک اسید را به روش های مختلف مانند کاربرد خاکی، محلول پاشی و به عنوان پوشش بذر  نیز استفاده می شود. این محصولات به صورت مایع و پودری نیز موجود می باشند. هیومیک اسید توسط گیاهان جذب نمی شوند و از خاک خارج نمی شود. بنابراین، هنگامی که آنها را مصرف  می کنید برای مدت طولانی در گیاه در حال رشد شما باقی خواهند ماند.

فواید اسید هیومیک در گیاهان 

بهبود کارایی خاک

بهبود ساختار خاک

افزایش هوادهی خاک

افزایش ظرفیت نگهداری مواد مغذی و آب

کاهش فرسایش و شستشوی مواد مغذی

خواص شیمیایی هیومیک اسید

کمک به تجزیه سنگ ها و کانی های خاک

افزایش ظرفیت بافری (pH) خاک

بهبود  انحلال ماکرو مولکول ها مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم  و ریز مغذی ها

حفظ مواد مغذی تا در صورت نیاز در گیاهان آزاد شود

مضرات مصرف بیش از حد هیومیک اسید

مصرف بیش از حد هیومیک اسید برای گیاه مضرات زیادی دارد. استفاده از این ترکیبات در غلظت‌های بالا باعث کاهش رشد ریشه و اندام هوایی می‌شود. هیومیک اسید به کودهای دیگر قابلیت اضافه شدن نیز دارد اما باید در مورد مقدار مصرف با کارشناس مربوط مشورت شود.

فواید هیومیک اسید برای مزارع کشاورزی

با مدیریت صحیح خاک می توان حاصلخیزی خاک را افزایش داد و عملکرد محصول و سود مزرعه حفظ شود. هیومیک اسید  سلامت خاک و گیاه شما را افزایش می دهد که  این منجر به کاهش نیاز به سایر نهاده های کشاورزی می‌شود. همچنین   جمعیت میکروبی در خاک را  نیز افزایش می دهد.

فواید اسید هیومیک برای عملکرد محصول

هیومیک اسید هیومیک از نظر استانداردهای مولکولی یک نرم کننده خاک است که توانایی خاک را برای حفظ مواد مغذی و آب افزایش می دهد. این ماده به عنوان یک عامل کیلیت عمل می کند و مواد مغذی را در اختیار گیاه قرار می دهد .

خرید هیومیک اسید

هیومیک اسید شوک

اگر به دنبال افزودن کود هیومیک اسید به گیاهان خود هستید، محصول هیومیک اسید شوک گزینه مناسبی است. هیومیک اسید شوک شامل ترکیبات عالی هستند که  این مواد با هم  به عنوان یک تقویت کننده زیستی درجه یک عمل  می کنند. هیومیک اسید شوک  به صورت مایع در اندازه های مختلف موجود است، این محصول در بسته های 100 گرمی، 1 کیلوگرمی، 2.5 کیلوگرمی و 25 کیلوگرمی موجود است.  هیومیک اسید شوک همچنین برای افزایش جوانه زنی بذر و قلمه زنی کاربرد دارند.

بنابراین هیومیک اسید  گروهی از ترکیبات عالی هستند که  که به ریشه‌های گیاه متصل می شوند و به  دریافت آب و مواد مغذی  در گیاه کمک می‌کنند. سطوح بالای اسید هیومیک می تواند به طور چشمگیری بازده  و عملکرد محصول را افزایش دهد. کمبود اسید هیومیک می تواند کشاورزان و باغداران را از رشد محصولات با عملکرد بهینه باز دارد. چنانچه شما کشاورزان و باغداران عزیز سوالی در مورد کاربرد هیومیک اسید روی محصولات خود را دارید با متخصصان ایرانکود در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا