درباره خرید کودکود زراعی

انواع کودها کدامند

هر ماده طبیعی یا غیرطبیعی که عموماً در کود کشاورزی برای تقویت خاک مزارع و باغات استفاده می‌شود، کودها هستند. به طوری که اگر خاک فاقد بسیاری از مواد مغذی باشد، استفاده از کود بسیار مفید خواهد بود. کودها انواع مختلفی دارند ، در این مقاله در مورد انواع کودها با ما همراه باشید.

کودهای شیمیایی چه نوع کودهایی هستند:

با گذشت زمان تولید این کودها افزایش می یابند، از آنجایی که این کودها باعث افزایش عملکرد می‌شوند، آسیب زیادی به خاک ، موجودات زنده و اکوسیستم  نیز وارد می کنند.  آسیب زیادی به خاک، موجودات زنده و اکوسیستم وارد می‌کنند. ترکیب شیمیایی و درصد خلوص کودهای مختلف باهم فرق می کند. این تفاوت‌ها تأثیر بسیار مهمی بر مصرف، روش پخش، زمان کوددهی و اثربخشی کودها دارد. کودهای شیمیایی به دو دسته تقسیم می‌شوند:  عناصر مصرفی (ماکرو) عبارتند از: نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم

عناصر کم‌مصرف (میکرو) عبارتند از: آهن، روی، منگنز، مس، بور

قیمت خرید کود شوک ده ایکس پنج لیتری

در مورد کودهای مرغی بیشتر بدانیم 

انواع کودهای آلی (ارگانیک)

هر ماده آلی که  توسط میکروب‌ها تجزیه شود، می‌تواند به عنوان کود آلی استفاده شود. اما کودهای آلی مختلف از نظر کیفیت و دوام در خاک  متفاوت هستند. تامین مواد مغذی گیاه با افزودن مواد آلی به خاک باعث پایداری ساختار خاک می شود. ارزش اصلی کودهای آلی به دلیل تغییرات فیزیکی است که در خاک ایجاد می‌کنند.‌کودهای آلی را می‌توان به سه گروه کود حیوانی، کود سبز و کمپوست تقسیم کرد.

کودهای حیوانی

کود حیوانی  از فضولات حیوانی تهیه می‌شود که شامل  کود گوسفند، گاو، اسب یا مرغی باشد. کود حیوانی به دلیل وجود مقدار زیادی مواد آلی و مواد غذایی باقی مانده که برای غنی‌سازی خاک بسیار مفید است، همواره مورد توجه کشاورزان بوده است

ویژگی کود بیولوژیک

کودهای بیولوژیکی حاوی باکتری‌ها و قارچ‌های مفیدی هستند، از جمله  ویژگیهایی های آن می توان  به تثبیت نیتروژن، آزادسازی یون‌های فسفات، آهن، پتاسیم و … از ترکیبات نامحلول آن‌ها اشاره کرد. این باکتری‌ها معمولاً در اطراف ریشه گیاه مستقر می‌شوند و به جذب مواد مغذی گیاه کمک می‌کنند. این نوع کودها منشأ طبیعی دارند و معمولاً از خاک گرفته می‌شوند. این کودها  همچنین باعث بهبود ساختار خاک، افزایش عملکرد و کاهش بیماری‌ها می‌شود.

کمپوست

کمپوست کودی است که از بازیافت مواد آلی (مواد زائد باقی مانده از گیاهان و حیوانات) به دست می‌آید. کمپوست در باغبانی و کشاورزی به عنوان نرم کننده خاک استفاده می‌شود. این کود  یکی از بهترین کودهای گیاهی و تقویت کننده طبیعی خاک است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای کودهای تجاری باشد. مهم‌ترین مزیت این کود ارزان بودن آن است. استفاده از کمپوست ساختار خاک را بهبود می‌بخشد، محتوای خاک را تقویت می‌کند و باعث می‌شود خاک بتواند آب را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند. کمپوست حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد و به رشد ریشه‌های سالم در گیاه کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا