گیاه شفلرا - کود مناسب شفلرا

روشهای پیوند گیاه شفلرا ابلق

آخرین مقالات

روشهای پیوند گیاه شفلرا ابلق  (گیاه چتر) :

شفلرا ابلق یا چتر گیاه گرمسیر که در منازل و ادارات استفاده می شود،  معمولا برای پیوند آن از ریشه دار کردن ساقه  استفاده می شود.اگر برای کاشت شلفرا ابلق از بذر استفاده می شود، بهتر بذرها تازه باشند تا جوانه بزنند. از آنجایی که تکثیر از قلمه ها بسیار آسان است، اما پرورش و تکثیر این گیاه با بذر کار پرورش دهندگان خبره است.

پیوند شفلرا  ابلق با لایه بندی هوا

با لایه بندی هوا می توان یک گیاه چتری جدید تشکیل داد،  برخلاف قلمه زنی در این روش از خزه مرطوب برای تحریک تشکیل ریشه گیاه جدید که هنوز به گیاه اصلی  متصل است، استفاده می شود. بهتر است  روش تکثیر با لایه بندی هوا در پاییز یا بهار انجام شود. برای این کار، ساقه گیاه چتری را از پایین به سمت بالا ببرید، برش باید درست زیر جوانه  انجام شود.  یک سنگ کوچک یا خزه مرطوب را داخل برش قرار دهید تا دوباره بسته نشود. پیت ماس مرطوب را دور محل برش قرار دهید، سپس روی خزه را با لایه چسب بپوشانید تا مرطوب بماند. محل برش را در بالا و پایین با نوار چسب ببندید تا هوا از محل برش خارج نشود. بعد چند هفته یا چند ماه ریشه ها را  بررسی کنید که آیا ریشه ها رشد کرده اند یا خیر و در صورت نیاز دوباره خزه را مرطوب کنید.دمای 15 تا 20 درجه سانتیگراد و رطوبت بالا و ثابت برای تشکیل ریشه ضروری است. پس از رشد ریشه،  گیاه جدید  را از گیاه مادر جدا کنید و در گلدان قرار دهید.

شفلرا ابلق

در مورد کودهای جلبک دریایی بیشتر بدانیم 

پیوند گیاه چتری یا شفلرا ابلق با قلمه 

ساده ترین راه برای تکثیر گیاهان چتری بریدن قلمه از انتها گیاه  است. این نوع تکثیر در تمام طول سال قابل انجام است، البته باید دمای مورد نیاز  15 تا 20 درجه سانتی گراد باشد. یک شاخه سالم را انتخاب و آن را از زیر گره برگ جدا کنید. طول آن باید حدود 10 سانتی متر و سه تا پنج برگ داشته باشد. برای کاهش اتلاف آب از طریق تعرق، نزدیک ترین برگ ها را به پایین بردارید. قلمه را در گلدانی از خاک مناسب مانند کمپوست گیاهی برای قلمه ها قرار دهید، کمپوست به دلیل محتوای کم مواد مغذی باعث تحریک رشد ریشه در گیاهان جوان می شود و برای تکثیر قلمه ها مناسب است. خاک سست و بدون ذغال سنگ نارس رشد ریشه های سالم را تقویت می کند. از طرف دیگر، قلمه‌های شفلرا را در یک شیشه آب قرار دهید و پس از رشد ریشه در خاک بکارید،هفته ای دو تا سه بار آب را عوض کنید. با این روش ریشه های آبی بیشتری تولید می شود که ظریف هستند و در خاک کاربرد زیادی ندارند. بنابراین در گلدان بهتر عمل می کند.

پیوند شفلرا ابلق با قلمه های ساقه

قسمت بزرگتری از ساقه را از گیاه چتر جدا کرده و آن را به قطعات  تقسیم کنید، قسمت بالای ساقه  را برش بدید سپس برگ ها را از باقی مانده ساقه جدا کرده و به قسمت هایی تقسیم کنید که هر قسمت حاوی یک جوانه خفته باشد. به این ترتیب  برگ های جدید تشکیل می شوند و ریشه ها از پایین ظاهر می شوند. قلمه های ساقه را به صورت افقی در کمپوست مرطوب قرار دهید، به طوری که جوانه خفته رو به بالا باشد. این روش در تمام طول سال  قابل انجام می باشد. مشروط بر اینکه قلمه ها در رطوبت بالا در دمای حدود 20 درجه سانتیگراد نگهداری شوند.

پیوند شفلرا ابلق از طریق بذر

اگر  می خواهید یک نمونه متفاوت از شفلرا  ابلق پرورش دهید، از روش تکثیر بذر استفاده کنید. رشد گیاهان شفلرا با اندازه کامل از بذر زمان بیشتری می برد، اما امکان پذیر است

بذرهای گیاه  را به مدت 12 ساعت در آب گرم قبل از کاشت خیس کنید تا سرعت جوانه زنی افزایش یابد، در زمان  خیساندن، هر دانه متوسط را در عمقی دو برابر آن بکارید. دانه های گیاه را پس از خیس شدن در آب گرم پخش کنید، با آبیاری کم خاک را مرطوب اما نه خیس نگه دارید. ظرف را در نور مستقیم قرار ندهید، با این روش در عرض  2-3 ماه گیاه  رشد خواهد کرد، زمانی که قلمه ها سه  تا چهار سانت بزرگتر شدند ،  می توانید آنها را در گلدان های جداگانه پیوند بزنید.

نکاتی برای مراقبت از شفلرا  ابلق پس از  پیوند 

شلفرا  پیوند زده شده خود را در محلی با  درجه حرارت بالا و گرم قرار دهید که حداقل 4 ساعت در برابر  نور غیر مستقیم و متوسط قرار  بگیرند.  آبیاری گیاه باید هفتگی بر اساس خشکی خاک باشد، همچنین گیاهان تکثیر شده برای رشد خوب به دمای 18-32  درجه سانتی گراد  نیاز دارند. هنگامی که شفلرا پیوند زده شده به اندازه کافی بزرگ شد، یک یا دو بار در ماه آنها را با کود همه منظوره یا متعادل تغذیه کنید،  بهتر است  گیاه شفلرا  را در اواخر زمستان یا اوایل بهار آن را هرس کنید.

اشتراک گذاری