کود زراعی

پیوند درخت انگور

پیوند یا جوانه زدن یک تکنیک تکثیر غیرجنسی است. این فرآیند قرار دادنساقه (پیوندک) یک رقم یا گونه بر روی سیستم ریشه (پایه) دیگری است. هنگام پیوند، پیوندک حاوی چندین جوانه است، اما جوانه زدن از یک جوانه تشکیل شده است.  برای پیوند و جوانه زدن تماس با کامبیوم  ساقه لازم است. کامبیوم یک لایه سلولی است که درست در زیر پوست قرار دارد. این ناحیه منجر به تشکیل پیوند پیوندک و پایه می شود. در این مقاله به پیوند درخت انگور می پردازیم.

انواع پیوندهای درخت انگور

پیوند شکافی یا اسکنه

یک روش ساده برای پیوند انگور است . این تکنیک بیشتر برای انگورهایی که دارای تنه ضخیم هستند استفاده می‌شود. در این روش حدود ۳۰ دقیقه قبل از کاشت انگور، پایه را با تیغه شکاف دهید  و  انتهای آن به شکل “V”  برش دهید قلمه را آماده کنید و  ناحیه  تقسیم شده را محکم به قلمه بزنید تا رطوبت اضافی از بین برود.

پیوند پوستی

قسمت بالایی  درخت  را برای پیوند برش دهید. قلمه را با یک نوار پیوند روی پایه محکم کنید و آن را ببندید.

پیوند شلاقی

پایه را  از انگورهای ۱-۲ ساله با قطر ۳.۴ سانتیمتر انتخاب  کنید، . این نوع پیوند را می‌توان در مزرعه و یا در گلخانه انجام داد.

پیوند شکمی

در این روش یک برش افقی و عمودی روی  پایه بزنید و سپس ۲ طرف محل برش را باز کنید. برای جدا کردن پیوندک از یک سانتیمتر بالای جوانه تا یک سانتیمتر زیر آن برش نازکی بزنید و سپس آن را جدا کنید. حالا پیوندک را در محل بریده شده روی درخت پایه قرار دهید و آن را ببندید.

کود 10 52 10 برای درخت انگور

در مورد کودهای پتاس بالا بیشتربدانیم 

مزایای پیوند انگور

افزایش انگور

کاهش درصد بیماری‌ها و مقاوم‌سازی آن‌ها

افزایش کیفیت انگور

بهبود رشد و بهسازی باغ

افزایش کارایی و سود بالا

افزایش سرعت باردهی

تعمیر قطعات آسیب دیده

چگونه درخت انگور را پر بار کنیم؟

شرایط انتخاب پیوندک انگور

پیوندک باید در برابر بیماری‌ها و آفات مقاوم باشد.

باید شناسنامه داشته باشد (اطلاعات کامل شامل سن و تنوع درختی که از آن پیوندک تهیه شده است)

باید کاملاً بالغ باشد .

همچنین عوامل دیگری مانند نوع و کیفیت خاک، نحوه آبیاری، تامین نیاز درخت به کود، شرایط آب و هوایی و … می‌تواند  بر میزان موفقیت پیوند انگور تاثیر بگذارد.

کوددهی در زمان پیوند انگور

اسید هیومیک بهترین منبع برای افزایش ریشه‌زایی گیاهان در خاک است. در واقع این کود  باعث جذب بیش‌تر مواد مغذی و مواد معدنی توسط گیاه می‌شود و به رشد گیاه کمک زیادی می‌کند. همچنین با تیره شدن خاک باعث افزایش جذب نور و هوا به ریشه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا