کود زراعی

کود آمینو اسید

کودهای آمینو اسید  با استفاده از ظرفیت جذب و نگهداری گیاهان مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو گیاه مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، آهن، مس، منگنز، روی، آلومینیوم، بور و … تامین می کنند.

تاثیر کودهای آمینو اسید بر فتوسنتز گیاهان

گلیسین موجود در اسیدهای آمینه محتوای کلروفیل را در گیاهان افزایش می دهد، همچنین باعث افزایش  جذب و استفاده از دی اکسید کربن توسط محصولات می شود،  قدرت فتوسنتز را نیز افزایش می دهد.

تاثیر کود آمینو اسید باعث زودرس شدن محصولات 

کودهای آمینو اسید توسط اندام‌های مختلف گیاهان در اثر فتوسنتز به صورت غیرفعال یا اسمزی جذب می شوند و اثرات آن در مدت کوتاهی پس از مصرف قابل مشاهده است.  همچنین این کودها می توانند بلوغ زودرس محصولات را تقویت کرده و چرخه رشد آنها را کوتاه کنند.

تاثیر کودهای آمینو اسید بر کیفیت محصول 

کودهای آمینو اسید غنی کیفیت محصولات را بهبود می  بخشند. مثلا اگر محتوای پروتئین دانه پنبه  3٪ افزایش یابد، پنبه دارای کیفیت مخملی خوب، الیاف بلند خواهد بود. خوش طعم بودن سبزیجات، طعم خالص و لذیذ، کاهش فیبر خام، دوره گلدهی طولانی و تولید میوه های بزرگ از دیگر مزایای آمینو اسید مرغوب است.

تاثیر آمینو اسید به محیط زیست 

کود های آمینو اسید ضرری به محیط زیست وارد نمی کنند چون در اثر استفاده در زمین اثری باقی نمی گذارد . این کود می  تواند خواص فیزیکی و شیمیایی خاک را بهبود بخشد، باعث  حاصلخیزی و نفوذپذیری بهتر  آب در خاک شود.

انواع کودهای آمینو اسید

انواع کودهای آمینو اسید  برای حمایت از رشد گیاه استفاده می شود. این نوع  کودها را می توان مستقیماً  روی  ریشه گیاهان، خاک  یا روی برگهای آنها اسپری کرد.  به طور کلی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

گیاهی:

کودهای حاصل از ضایعات گیاهی مانند سویا، گلوتن ذرت

دامی :

کودهای تولید شده از فضولات حیوانی مانند پودر خون، پودر ماهی و پلت مرغی

تاثیر کودهای آمینو اسید روی خشکسالی گیاهان 

کودهای آمینو اسید پس از جذب توسط گیاهان، باعث تقویت عملکردهای فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی آنها از جمله  داشتن ساقه های قوی، برگ های  ضخیم، سطح زیاد برگ و تشکیل و تجمع ماده خشک  می شود. به همین دلیل  می توانند در برابر سرما و خشکسالی، بیماری ها و آفات مقاومت داشته باشند.

اثر هم افزایی کود آمینو اسید بر  کودهای نیتروژن

اوره، بی کربنات آمونیوم و سایر کودهای نیتروژن دارای فراریت قوی و میزان مصرف  پایین هستند.  این نوع کود پس از استفاده مخلوط با اسیدهای آمینه، میزان جذب و استفاده را20-40٪ افزایش می دهند. اسیدهای آمینه ظرفیت تبادل باز بالاتری دارند و می توانند نیتروژن را کاهش دهند.

مقدار مصرف کود آمینو اسید در گیاهان

کود آمینو اسید برای انواع درختان میوه ،  مرکبات، سبزیجات، محصولات گسترده و زینتی توصیه می شود.این نوع کودها را می توان به صورت محلول پاشی یا کوددهی در ریشه با هر نوع سیستم آبیاری استفاده کرد. همچنین استفاده ازکود آمینو اسید همراه با کود دیگر متناسب با نیاز محصول توصیه می شود. از مصرف آن در نور خورشید  زیاد خودداری کنید.

محلول پاشی (با فاصله 15 تا 21 روز): 200-400 سی سی در 100 لیتر آب.

برای کود دهی ریشه: 10-15 لیتر در هکتار و چرخه زراعی در چند بار کاربرد با فاصله 15 تا 21 روز توزیع می شود.

خرید و قیمت خاک و کود کود اسید آمینو 80 درصد کمپانی شوک (آمریکایی) مایع 20 لیتری

زمان مصرف کود آمینو اسید

ساده ترین آمینو اسید کدام است:

گلیسین ساده ترین نوع آمینو اسید به شمار می آید که  به  دلیل ساختار ساده به راحتی می تواند به بافت گیاه نفوذ می  کند و منبع خوبی از نیتروژن برای  گیاهان  است .

 نقش آمینو اسید تریپتوفان در ریشه زایی 

تریپتوفان، که پیش ساز ایندول استیک (IAA)، یک هورمون رشد گیاهی است که رشد جانبی ریشه را تحریک می کند که معمولاً در هورمون های ریشه زایی یافت می شود.

در مورد کودهای مرغی بیشتربدانیم 

کود دهی  گیاهان با کودهای آمینو اسید

آمینو اسیدها به صورت  فعال و غیر فعال توسط ریشه گیاه جذب می شوند. در خاک، بسته به جمعیت میکروبی موجود، بخش عمده ای از اسیدهای آمینه استفاده شده بلافاصله توسط میکروب ها جذب می شود که  این به دلیل سطوح نسبتاً پایدار آمین و نیتروژن خاک در اکوسیستم های طولانی مدت است. از این رو، اسید آمینه نیتروژن به غیر از مقادیر کمی از دست رفته از طریق تجزیه به آمونیاک و نیترات، مستعد از دست دادن در  خاک نیست

فواید آمینو اسیدها در گیاهان

کودهای آمینو اسید به سرعت توسط ریشه گیاه  جذب می شوند و به طور مستقیم توسط گیاهان برای تولید پروتئین استفاده می شوند. علاوه بر این، اسیدهای آمینه همچنین در کاهش تنش محیطی ، تولید هورمون و فرآیندهای سیگنال دهی برای جذب نیتروژن، تحریک ریشه و متابولیسم آنتی اکسیدان نقش دارند. برخی از اسیدهای آمینه نیز نقش حیاتی در کیلاسیون دارند.

تاثیر آمینو اسیدها در مناطق سرد 

آمینو اسید در دوره های سرد توصیه می شود، زیرا باعث تقویت و تسریع رشد محصول، تقویت بنیه گیاهان و بهبود مقاومت آنها در برابر سرما و بیماری های خاص می شود. همچنین برای تقویت رشد محصول در مراحل اولیه آن (گیاهان جوان یا تازه پیوند شده)، در مراحل بحرانی رشد و مواجهه با شرایط تنش  توصیه می شود.

ترکیبات آمینو اسیدها

نیتروژن  15 درصد

فسفر  4 درصد

پتاسیم 15 درصد

گوگرد 2.74% درصد

فسفات 14 درصد

کلرید 1.85٪

رطوبت  5٪

فواید آمینو اسیدهای در کشاورزی:

آمینو اسیدها در حال حاضر به عنوان یک واسطه کلیدی در چرخه نیتروژن خاک مورد استفاده گیاهان قرار می گیرد.  آمینو اسیدهای موجود در خاک به صورت آزاد هستند، گیاهان و میکروارگانیسم ها  برای دریافت اسیدهای آمینه آزاد در ریزوسفر با هم رقابت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا