علت میوه ندادن درخت سیب

بهترین روش آبیاری درختان میوه

آخرین مقالات

بهترین روش آبیاری درختان میوه

با کاشت اصولی و مراقبت صحیح از درختان میوه چه در باغ و چه در حیاط منزل می توانند چندین سال عمر داشته باشند. بسته به نوع درخت، حتی ممکن است گل یا میوه  فراوان تولید شود. دانستن نحوه آبیاری صحیح برای درختان بسیار مهم است. هر گونه درخت نیاز آبیاری متفاوتی خواهد داشت، اما تکنیک های اساسی کم و بیش یکسان دارند.

بهترین روش برای آبیاری درخت میوه کدام است :

بهترین روش برای آبیاری درخت میوه، سیستم آبیاری  قطره ای است. این نوع آبیاری را می توان با استفاده از یک سیستم آبیاری تنظیم شده بر روی یک تایمر، با مواردی مانند قطره چکان، لوله آب رسان، یا شیر کنترل فشار انجام داد. روش دیگر برای دستیابی به این نوع آبیاری، آبیاری با شیلنگ به صورت قطره آهسته است، شلنگ آبیاری را در فواصل زمانی تعیین شده در اطراف پایه درخت قرار دهید. این گونه آبیاری به گونه ای که خاک را حداقل تا عمق 6 سانتی در اطراف ناحیه ریشه مرطوب کند، مناسب است.

 

 

درختان میوه

 

زمان مناسب آبیاری درختان میوه در تابستان

در طول یک بعد از ظهر تابستان، تا نیمی از آب ممکن است در اثر تبخیر از بین برود. بهترین زمان برای آبیاری صبح یا عصر است، بنابراین ریشه ها فرصت جذب بیشتر آب را دارند.متاسفانه، هیچ برنامه خاصی برای آبیاری درختان وجود ندارد. اینکه چند بار باید آبیاری کنید به اندازه درخت، شرایط خاک و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. درختان تازه کاشته شده به آب بسیار بیشتری نسبت به درختان مستقر نیاز دارند.

بهترین روش تعیین میزان آبیاری درختان میوه

بهترین روش برای تعیین زمان آبیاری درختان ، بررسی خاک است. یعنی تعیین اینکه  خاک مرطوب است نه خیس. در صورت عدم وجود باران یا رطوبت، خاک را با ابزار باغبانی تا عمق 4 سانت بررسی کنید. به طور کلی برای درختان بالغ 30 لیتر آب برای هرسانت  از قطر درخت نیاز می باشد.

آبیاری عمیق درختان میوه

مهمترین جز آبیاری در مورد درختان، آبیاری آهسته و عمیق می باشد.  به همین دلیل است که خطوط قطره ای  بهترین روش آبیاری هستند . در این آبیاری قطره‌ای در مقایسه با آبیاری سربار یا سیستم‌های بارانی، آب کمتری در اثر تبخیر از دست می رود.آبیاری عمیق  همچنین باعث می شود  منطقه ریشه  رطوبت کافی را جذب کند.

 

بهترین کود برای درخت گیلاس

 

 

انتخاب گونه مناسب برای آبیاری درختان

در مناطقی که خشکسالی وجود دارد، ، هنگام کاشت درختان جدید، گونه های مقاوم به خشکی را انتخاب کنید. درختان مقاوم به خشکی با آب و هوای خشک سازگار هستند و نه تنها رشد بهتری خواهند داشت، بلکه به شما در حفظ آب نیز کمک می کنند.

نحوه آبیاری درختان میوه جوان

در چند ماه اول پس از کاشت، بیشتر ریشه‌های درخت هنوز درون توپ ریشه اصلی قرار دارند و برخی از ریشه‌ها فراتر از این ناحیه شروع به رشد می‌کنند. گلوله ریشه و خاک اطراف باید به طور یکنواخت مرطوب نگه داشته شوند تا رشد ریشه سالم را تقویت کنند. پس از چند ماه، منطقه آبیاری را گسترش دهید تا کل منطقه زیر سایبان درخت را نیز آبیاری کنید. ممکن است دو یا چند فصل رشد طول بکشد تا یک درخت استقرار یابد – تا ریشه ها وارد  خاک شوند. اگر بارندگی رطوبت خاک را فراهم نکند، تأمین رطوبت اضافی در سال‌های اولیه رشد  حیاتی است. در طول هوای گرم و خشک، درختان جدید ممکن است سه بار در هفته به آب نیاز داشته باشند.

 

کود پتاسیم

 

 

در مورد کود پتاس بالا بیشتر بدانیم

نحوه آبیاری درختان مستقر یا بالغ

این یک تصور غلط است که ریشه درختان می توانند نوع آبیاری و میزان آن تعیین کنند. در واقع، ریشه‌های درخت تثبیت شده معمولاً فراتر از خط قطره‌ آبیاری گسترش می‌یابند. بیشتر ریشه های درختان در 24 تا 36 سانتی بالایی خاک متمرکز هستند،  هنگام آبیاری درختان مستقر، آبیاری عمیق و غوطه ور را برای کل ناحیه زیر تاج درخت و چندین سان فراتر از خط قطره ای گسترش دهید. در حالت ایده آل، باید هر بار که آبیاری می کنید، خاک را تا عمق 20 سانت  مرطوب نگه دارید. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، آب را مستقیماً در اطراف تنه درختان  قرار ندهید.

آیا در زمان آبیاری کم درختان باید کوددهی شوند؟

به عنوان یک قاعده کلی، درختان تحت تنش خشکی نباید کود داده شوند. هنگامی که منابع آب محدود است، درختان به طور طبیعی رشد خود را کاهش می دهند. استفاده از کود می تواند باعث افزایش رشد شود که باعث می شود درخت بیشتر از آنچه در دسترس است به آب نیاز داشته باشد. و نمک موجود در بسیاری از کودها به ریشه های تحت تنش خشکی  آسیب  می رساند.

اقدامات لازم  برای به حداقل رساندن نیاز آبی درختان در طول خشکسالی

از حفاری در زیر درختان و اطراف آن خودداری کنید تا به ریشه ها آسیب نرسانید

هرس سنگین انجام ندهید با این حال، حذف شاخه های شکسته، مرده، آلوده به حشرات یا بیماری اشکالی ندارد.

مراقب آفات و بیماری های حشرات باشید، زیرا درختان تحت تنش خشکی در برابر حمله آسیب پذیرتر هستند.

از مصرف کودهای با نیتروژن بالا در زیر درختان خودداری کنید و از رشد علف هرز جلوگیری شود، چون  می تواند به ریشه درختان آسیب برساند.

زمان آبیاری درختان میوه

درختان یا درختچه های تازه کاشته شده به آبیاری مکرر بیشتری نسبت به درختان و درختچه های مستقر نیاز دارند. آنها باید در زمان کاشت و در فواصل زیر آبیاری شوند:

1-2 هفته پس از کاشت، هر روز آبیاری کنید.

12-3 هفته پس از کاشت هر 2 تا 3 روز یکبار آبیاری کنید.

پس از 12 هفته، هر هفته آبیاری کنید تا  رشد ریشه ها ایجاد شوند.

محل آبیاری درختان میوه

آب را مستقیماً روی توپ ریشه بمالید.مطمئن شوید که خاک پرکننده در چاله کاشت را مرطوب نگه داشته اید. این امر ریشه ها را تشویق می کند تا فراتر از توپ ریشه به داخل خاک پرکننده گسترش پیدا کنند. ریشه‌های درختان تقریباً 36 سانت در سال رشد می‌کنند، بنابراین منطقه آبیاری شده را به مرور زمان گسترش دهید. با ایجاد یک تپه دایره ای از زمین به ارتفاع 6 تا 8 سانت در اطراف گیاه در لبه توپ ریشه، یک مخزن آب ایجاد کنید. از خطره قطره چکان آبیاری برای پر کردن مخزن آبیاری استفاده کنید تا آب به آرامی به داخل و اطراف ریشه نفوذ کند.

اشتراک گذاری