کود پتاسیم

کود سولفات پتاسیم

آخرین مقالات

کود سولفات پتاسیم

کود سولفات پتاسیم معمولاً برای بهبود عملکرد و کیفیت گیاهان در حال رشد در خاک هایی که فاقد منبع کافی از این ماده مغذی ضروری هستند، اضافه می شود. کود محلول در آب با محتوای گوگرد و پتاسیم بالا به راحتی در آب حل می شود و برای آبیاری قطره ای و محلول پاشی در گیاهان مناسب است. این ترکیب رشد قوی گل و میوه را تضمین می کند. مواد مغذی سولفات پتاسیم شامل پتاسیم و سولفور می باشد.

مزایای کلیدی سولفات پتاسیم

  • به رشد و نمو گیاهان کمک می کند
  • توانایی مقاومت گیاهان را افزایش می دهد
  • مناسب برای تمامی محصولات زراعی
  • افزایش رشد گل و میوه
  • مقاومت در برابر آفات و بیماری ها را افزایش می دهد
  • گیاهان در برابر تنش های غیر زنده مانند دمای بالا، کمبود رطوبت و غیره مقاوم تر می شوند.

نحوه استفاده از سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم باید با توجه به نسبت و زمان چرخه محصول استفاده شود. این کود باید در مراحل قبل و بعد از گلدهی برای محصولات زراعی مورد استفاده قرار گیرد. این نوع کودها هم به روش آبیاری قطره ای و هم به روش اسپری برگی قابل استفاده هستند.

کود سولفات پتاسیم چه مزایایی دارد؟

مقدار مصرف سولفات پتاسیم

روش آبیاری

دوز توصیه شده سولفات پتاسیم از طریق روش آبیاری قطره ای باید حدود 1.5 تا 2.5 گرم آن را با یک لیتر آب با توجه به محصول و نوع خاک استفاده شود.

اسپری برگی

هنگام مصرف کود به روش اسپری برگی، 0.5 تا 1.0 درصد گرم سولفات پتاس محلول در آب با یک لیتر آب مخلوط شود و پس از سبز شدن  و جوانه زنی درختان مصرف شود.

فواید سولفات پتاسیم در گیاهان  چیست؟

سولفات پتاسیم مقاومت گیاهان را در برابر خشکسالی، سرما، گرما و مقاومت در برابر بیماری ها و آفات افزایش می دهد. این کود همچنین باعث صرفه جویی آب در گیاهان می شود. سولفات پتاسیم  در سیب زمینی، تنباکو، سبزیجات و میوه جات استفاده می شود و کیفیت آنها را بهبود می بخشد. استفاده از سولفات پتاسیم در گیاهان روغنی مانند زیتون، آفتابگردان، کلزا، بادام زمینی و سویا مفید می باشد. علاوه بر این باعث افزایش کیفیت رشد و افزایش عملکرد غلات می شود. از سولفات پتاسیم می توان در انواع تولیدات کشاورزی استفاده کرد.

کمبود سولفات پتاسیم در گیاهان

پتاسیم و گوگرد مهمترین عناصر مورد نیاز گیاهان هستند. پتاسیم یک عنصر متحرک در گیاه است. کمبود پتاسیم باعث پژمرده شدن شاخه های درخت و کوچک شدن مغز آجیل در درختانی چون پسته می شود و کاهش مصرف آن  مقاومت درختان را در برابر بیماری ها، آفات و تنش های محیطی کاهش می دهد. گوگرد باعث افزایش روغن گیاهان روغنی مانند آفتابگردان، کلزا و… می شود. کمبود گوگرد همچنین زرد شدن برگ درختان و گیاهان را به دنبال دارد. کود سولفات پتاسیم یکی از بهترین منابع کود برای گیاهان است که برای تغذیه گیاهان باغی و گلخانه ای استفاده می شود.

کود سولفات پتاسیم شوک آمریکایی

مشخصات کلی  سولفات پتاسیم

پتاسیم محلول در آب 50%

گوگرد محلول 18%

pH 3.5

کلر حداکثر 1%

حلالیت کاملا محلول

به صورت پودری و جامد

بسته بندی 25 کیلوگرمی

مزایای استفاده از کود سولفات پتاسیم در درختان میوه

بهبود کیفیت رنگ و طعم میوه  و در نهایت بهبود عملکرد محصول

با تامین پتاسیم و گوگرد مورد نیاز گیاه در گیاهان، عملکرد افزایش می یابد.سولفات پتاسیم به جذب بهتر آهن ، فسفر و سایر عناصر کمیاب کمک می کند

همچنین این محیط را برای جذب سایر مواد مغذی کاهش می دهد و مقاومت گیاه را در برابر سرما، شوری و بیماری افزایش می یابد

کود سولفات پتاسیم 20 لیتری نانو

نحوه استفاده از سولفات پتاسیم در گیاهان

سولفات پتاسیم در طیف وسیعی در گیاهان استفاده می شود، از آن می توان  به عنوان کود یا اصلاح کننده خاک استفاه کرد. برای رفع کمبود در گیاهان در بافت و خاک گیاه استفاده می شود. اگر در مقادیر بیشتر یا در گرمای روزانه  استفاده شود ممکن است باعث سوختگی گیاهان شود. سولفات پتاسیم را می توان را در آب حل کرد و به صورت اسپری روی گیاهان زینتی و سبزیجات و درختان استفاده کرد.برای کاهش pH در شرایط خاک بسیار قلیایی استفاده از سولفات پتاسیم  برای پایین آوردن pH خاک بسیار مفید است. سولفات پتاسیم را روی گیاهان در حال رشد فعال به میزان  0.5-2.0 کیلوگرم در 100 متر مربع یا طبق آزمایش خاک اعمال کنید.همچنین می توان این کود را روی شاخ و برگ خشک  گیاهان استفاده کرد. همراه  با آب آبیاری نیز قابل  استفاده می باشد.اگر دما بیش از 30 درجه سانتیگراد باشد یا اگر در زمان استفاده رطوبت کافی وجود نداشته باشد، بلافاصله پس از استفاده آبیاری کنید.

استفاده از سولفات پتاسیم در خاک های شور

سولفات پتاسیم  فاقد کلرید است . در جاهایی که خاک‌ها شور یا سدیم  دارند هستند و آب آبیاری ممکن است سطح کلرید بالایی داشته باشد، قابل  استفاده می باشد. در جایی که بذرها یا نشاها در تماس مستقیم با کود  قرار می گیرند، امکان سوختگی ریشه گیاهان وجود دارد. پتاسیم رشد ساقه‌های قوی را تحریک می‌کند و با افزایش ضخامت دیواره‌های سلولی خارجی، مقاومت گیاه را افزایش می دهد. پتاسیم کافی می تواند از دست دادن رطوبت گیاهان در حال رشد را کاهش دهد و در نتیجه مقاومت به خشکی در گیاهان را افزایش دهد. پتاسیم همچنین  باعث بهبود رنگ، طعم و کیفیت نگهداری میوه و سبزیجات می شود.

زمان استفاده از سولفات پتاسیم در گیاهان

مانند بسیاری از مواد مغذی، گیاهان فقط در صورت رشد فعال و همچنین زمانی که خاک مرطوب است (یا کود به صورت مایع استفاده می شود) می توانند پتاس را جذب کنند، بنابراین می توان آن را از طریق ریشه یا در صورت کاربرد از طریق برگ ها اعمال کرد. سولفات پتاسیم در  اوایل بهار تا اواخر تابستان در گیاهان  استفاده می شود.

سخن پایانی

کودهای سولفات پتاسیم شوک نانو و ارگانیک هستند، این کودها چون غنی از پتاس می باشند برای محصولاتی مانند  گوجه فرنگی (به صورت مایع یا دانه ای) قابل استفاده می باشند. در صورت کاربرد مستقیم می توانید این کودها را  به شکل پودری نیز استفاده کنید. شما کشاورزان و باغداران عزیز در صورت تمایل و برای مشورت رایگان می توانید با کارشناسان ایرانکود و با شماره درج شده در همین صفحه ارتباط بگیرید.

اشتراک گذاری