بهترین کود برای درخت بادام

بهترین کود برای درخت بادام

آخرین مقالات

بهترین کود برای درخت بادام

کود درخت بادام بهتر است جهت انتقال مواد به داخل ریشه همراه با سیستم آبیاری توسط جذب از طریق ریشه استفاده شود. بنابراین کود را می توان همراه آبیاری در درختان بادام استفاده کرد. بیماریها و آفات درختان بادام اغلب با آفت کش های ارگانیک همانند گوگرد 80 درصد شوک و کودهای  قارچ کش ارگانیک همانند فسفیت پتاسیم شوک درمان می شوند. اگر به دنبال این هستید که از کودهای ارگانیک استفاده کنید و کودهای شیمیایی را به خاطر مضرات فراوان به محیط زیست کنار بگذارید به شما توصیه میکنیم این مقاله را حتما بخوانید و در پایان با مشاوران و کارشناسان خبره ایرانکود در تماس باشید.

هرس درخت بادام

هرس زود هنگام در درختان بادام جوان باعث افزایش عملکرد و باردهی در این درختان می شود زیرا که درختان بادام جوان تمایل به افزایش شاخه های جانبی دارند و اینکه شاخه های جوان تمایل به زود شکوفتن دارند که این امر باعث کاهش شدید باردهی و به دنبال آن ضعیف شدن درخت مان می شود.

اطلاعات عمومی

درخت بادام تلخ در جدول

در جدول کلمات نام دیگر درخت بادام تلخ مزگ است.

کود مرغی برای درخت بادام

کود مرغی یک کود پایه ای با عناصر کم است که معمولا به دو صورت پلیت مرغی و مایع مرغی وجود دارد.

لازم به ذکر است که در هر دو نوع از کود های مذکور شده امکان غنی سازی بیش از حد آن وجود دارد همانند کود مایع مرغی شوک و همچنین پلیت مرغی شوک که در برخی موارد با درصد های قابل توجهی از عناصر میکرو و ماکرو غنی سازی می شوند.

کاشت بادام درختی

کاشت بادام درختی به صورت بذر در عمق 5 سانتی متری و با فاصله 50 سانت صورت میگیرد و در ابتدا هر روز آبیاری میکنیم و بعد از ریشه زایی و تشکیل برگ بهتر است از طریق سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنیم.

کود کامل برای درخت بادام

تمامی درختان بخصوص درختان میوه نیازمند یک سری عناصر میکرو و ماکرو هستند. عناصر ماکرو یا همان عناصر پر مصرف چندین مرتبه در طی فصل استفاده میشوند و برای تکمیل برنامه غذایی نیازمند عناصر میکرو یا همان عناصر کم مصرف هستیم.

مژده اینکه ایرانکود یک کود کامل با ده عنصر حیاتی برای درختان بادام موجود کرده است.

نانو کود شوک ده ایکس مخصوص درخت بادام. شوک ده ایکس با دارا بودن 10 عنصر حیاتی مورد نیاز درختان بادام در دسته ی کاملترین کود های ایران قرار میگیرد.

این کود با توجه به نیاز کشاورزمان در سه بسته بندی 1 ، 5 و بیست لیتری موجود است.

بهترین کود برای درخت بادام

بهترین کود برای درخت بادام

بهترین کود برای درخت بادام کود نیتروژن است. در درختان بادام نیتروژن برای تقویت میوه دهی استفاده می شود، چون بیشترین نیاز به نیتروژن هنگام تولید میوه درختان بادام به وجود می آید. در زمان میوه دهی مصرف نیتروژن جهت تشکیل شاخ و برگ استفاده می شود. کمبود نیتروژن می تواند بازده محصول را کاهش دهد. بیشتر نیتروژن که به یک درخت بادام استفاده می شود در تشکیل مغز بادام استفاده می شود. در هر 326 گرم مغز بادام تقریباً 33 گرم نیتروژن  مصرف می شود.

آبیاری مناسب باعث انتقال کود ازت در ریشه درخت بادام می شود

برای انتقال بهتر کودهای ازته درختان بادام باید آبیاری منظم و مناسب داشته باشند. در درختان جوان تا زمانی که آبیاری ادامه یابد از کودهای ازت استفاده می شود.

کود ازت بالای شوک

نیاز به ازت در درختان بالغ بادام در اوایل بهار بیشتر است

درخت بالغ بادام به نیتروژن بیشتری  احتیاج دارند. در اواخر تابستان بخشی از ازت  قبل از آبیاری باعث رشد درخت می شود،  باقیمانده  ازت  باید در طول  فصل بهار اعمال شود.

نحوه کوددهی در درختان بادام

پس از تعیین دقیق مقدار کود لازم برای درختان بادام از طریق تجزیه و تحلیل برگها مقدار 250-200 کیلوگرم نیتروژن در هکتار  استفاده می رسد. اما  پس از برداشت 50 كيلوگرم نیتروژن  در هكتار مورد نیاز است.

زمان کوددهی درختان بادام به رشد رویشی بستگی دارد . اولین کاربرد نیتروژن در درختان جوان باید زمانی انجام شود  که 30 -8 سانت  درخت رشد داشته باشد.  کوددهی  بیش از حد هزینه های تولید را افزایش داده و منجر به آلودگی آب خواهد شد.

زمان بندی کوددهی در درختان بادام ضروری است

کوددهی زود هنگام  درختان بادام  منجر به جذب و افزایش غلظت نمک در ریشه و  آسیب درخت می  شود. کوددهی دیر  هنگام هم  منجر رشد رویشی در زمان مناسب نمی شود. کوددهی درختان بادام را  می توان هر سه تا چهار هفته یکبار تکرار کرد  و آخرین زمان کوددهی در اواخر تابستان انجام  می شود

کوددهی درختان بادام یکساله

درختان یکساله بادام رشد سریعی دارند و در برخی موارد محصول تولید می کنند. برای هر درخت یکساله بادام مقدار 50 سی سی از کود شوک ده ایکس لازم است. همچنین از کود فسفیت پتاسیم هم می توان استفاده کرد که 4 تا 6 هفته ادامه داشته باشد. برای جلوگیری از سوختگی برگ در بار اول کمتر از 25 سی سی مصرف کنید، سپس در کاربردهای بعدی دوز مصرفی را افزایش دهید.

در درختان بادام با رشد آهسته دفعات کوددهی را افزایش دهید. در صورتی که درختان بادام رشد کندی داشته باشند،  بهتر است سرعت کوددهی را افزایش دهید ، برای تقویت رشد رویشی از کود فسفر 80 درصد شوک استفاده کنید.

تنظیم  راندمان کود دهی خطر آبشویی در درختان بادام را کاهش می دهد.

در درختان بادام  بهتر است  کوددهی را در دوزهای کمتر  به دفعات بیشتر اعمال شود  این  کار باعث افزایش درصد جذب کود و در عین حال کاهش خطر شستشوی مواد مغذی می شود. همچنین بهره وری محصول افزایش  می یابد.

بهترین کود برای درخت بادام

دوز مصرفی کوددهی در دوره های رشد مختلف بادام

مقدار کمی کود شوک ده ایکس در درختان بادام باید در زمان تشکیل 50 درصد برگ استفاده شود که این زمان بهمن ماه تا اواسط فروردین ماه است. در این موقع مقدار زیادی از  شوک ده ایکس مورد استفاده برای گلدهی، تشکیل برگ و رشد اولیه مغزها در شاخه ها، تنه و ریشه ها  ذخیره می شود.

استفاده از کود 121236 شوک برای افزایش گلدهی و میوه دهی ضروری است.

کوددهی ارگانیک در درختان بادام توسط کودهای پتاس بالای شوک تولید مغز را افزایش می دهد.

در صورت استفاده از کود طبیعی در درخت بادام از کودهای معتبر و نانو همانند کود شوک استفاده کنید. لازم است مقدار شش لیتر کود طبیعی و نانو را با  150 لیتر آب مخلوط و سپس در هر هکتار استفاده کنید. این مخلوط را مستقیماً روی برگ ها خصوصا  در زمان بیرون آمدن اولین برگ (بعد از ریزش گلبرگ) و 10-14 روز بعد آن استفاده کنید. پس برداشت برداشت در اواخر تابستان و در طول رشد فعال درختان بادام را با روی و بور نیز می توانید کوددهی کنید.

توجه داشته باشید کودهای نانو و طبیعی شوک  جذب سریع دارند و عملکرد درختان بادام را افزایش خواهند داد.

اشتراک گذاری