هرس درخت

هرس درخت

آخرین مقالات

هرس درخت

هرس درخت یک اقدام تهاجمی با هدف افزایش باروری و شکل درخت است،  این کار معمولا در دو مرحله از سال انجام می‌شود و باید در زمان مناسب انجام شود. اگر هرس بدون اطلاعات لازم و به صورت غیرحرفه ای انجام شود خسارت زیادی به باغدار وارد می‌کند و عمر مفید درخت کاهش می‌یابد.

دلایل هرس درختان میوه

هرس باعث حذف قسمت های زائد درخت می شود که به رشد و باروری بهترکمک می‌ کند. با هرس علاوه بر تقویت قدرت درخت می‌توان به آن شکل داد و نور خورشید به خوبی به همه قسمت‌ها برسد و فرآیند باروری بهتر انجام شود.  به طور کلی هر درخت دو بار در سال  باید هرس شود. اولین هرس را هرس میوه می‌گویند که در اواخر زمستان و در هنگام خواب درخت انجام می‌شود و به آن هرس زمستانه یا هرس سیاه می‌گویند.هرس دوم با هدف شکل دادن به درخت در پایان فصل تابستان و پس از چیدن میوه‌ها انجام می‌شود و به آن هرس سبز یا تابستانه می‌گویند.

هرس درخت

در مورد کودهای پتاس بالا بیشتر بدانیم 

نحوه هرس درختان 

برای هرس درختان باید از قیچی باغبانی تیز استفاده کنید.در درخت بالغ  اگر نیاز به قطع شاخه‌های قوی اصلی دارید باید  از اره برقی استفاده شود. همچنین محل احتمالی ریزش شاخه‌ها باید به طور کامل تخلیه شود.پس از ضدعفونی کامل ابزار هرس ، باید شاخه‌های  ضعیف را ببرید.  البته گاهی اوقات شاخه‌های مزاحم جوانه و شکوفه دارند و ممکن است برخی از آن‌ها به میوه تبدیل شوند.زاویه برش شاخه‌ها در هرس  باید ۴۵ درجه باشد و اگر به سمت بیرون بریده شوند، شاخه از درخت خارج می‌شود و اگر به سمت داخل بریده شوند، شاخه به سمت داخل به رشد خود ادامه می‌دهد. گاهی وقتها  شاخه‌ها نیازی به بریدن از تنه ندارند و فقط باید کوتاه شوند تا با شاخه‌های دیگر تداخل نداشته باشند و نور خورشید و هوا به خوبی در گردش باشند.

زمان هرس درختان

هرس درخت زمان و مراحل خاص خود را دارد و انجام نادرست و در زمان نادرست نتیجه‌ای جز از بین رفتن درخت و کاهش عمر آن ندارد. هرس درختان میوه باعث افزایش درآمد باغدار می‌شود اما اگر به اشتباه انجام شود ضرر مالی برای او به همراه دارد.گاهی با هرس مشکل حل نمی‌شود و فاصله نامناسب بین درختان باعث نابودی آنها می شود.

اشتراک گذاری
کود بنجامین
آموزشی

پر پشت شدن بنجامین

پر پشت شدن بنجامین کود، نور، گلدان و رطوبت از جمله عواملی است که در کنار هم باعث پر پشت شدن بنجامین می شود. بهره