مقدار مصرف کود سفید در هکتار

مقدار مصرف کود سفید در هکتار

آخرین مقالات

مقدار مصرف کود سفید در هکتار : 

 کود سفید یا اوره در سال 1773 توسط شیمیدان فرانسوی هیلر روئل کشف شد و در سال 1828 فردریش شیمیدان آلمانی از واکنش ایزوسیانات نقره با کلرید آمونیوم کود سفید را تولید کرد. اوره یک کود نیتروژن با نسبت NPK (نیتروژن – فسفر – پتاسیم) 46-0-0 است. فرمول شیمیایی اوره از نظر ترکیب به فرمول ارگانیک اوره نزدیک می باشد،  همچنین مزایای زیادی در استفاده  برای تغذیه محصولات دارد.

کود سفید یا اوره

نام دیگرکود سفید کربنیک است،  یک ترکیب آلی که به عنوان یکی از پر مصرف ترین و ارزان ترین کودهای شیمیایی که محتوی درصد بالای نیتروژن  استفاده می شود. کود سفید بسیار محلول در آب و نسبتاً غیر سمی است  و یکی از مهمترین مواد اولیه در صنایع شیمیایی است. نام های دیگر کود اوره: آمید اسید کربنیک، کاربامید، کربونیل دی آمید، کربونیل دی آمین، ایزاوریا می باشند.

موارد استفاده کود سفید

به غیر از استفاده کود سفید در محصولات کشاورزی، یک ماده صنعتی است که به عنوان افزودنی در خوراک دام استفاده می شود. این محصول صنعتی در ساخت رزین های مصنوعی با کاربردهای مختلف استفاده می شود. همچنین در  تولید محصولات دارویی نیز کاربرد دارد.

مقدار مصرف کود سفید

مقدار مصرف کود سفید به نوع محصول، آنالیز خاک و شرایط محیطی بستگی دارد. بنابراین توصیه می شود مقدار مصرف بر اساس نظر کارشناس کشاورزی تعیین شود. همانطور که استفاده از کود کم باعث ایجاد مشکلاتی در کشاورزی می شود، مصرف بیش از حد آن نیز باعث آسیب می شود. استفاده از این نوع کود باید بسیار دقیق باشد زیرا مصرف مقدار زیاد آن باعث تغییر در الگوی رشد گیاه و یا گاهی اوقات اثرات منفی بر روی گیاهان می شود.

در مورد کودهای سه بیست بیشتر بدانیم 

مقدار مصرف کود سفید در برخی گیاهان

مقدار کود سفید( کیلوگرم در هکتار) نوع گیاه
250 برنج
350-300 ذرت هیبریدی
150-100 سویا
150-100 بادام زمینی
400-300 پیاز قرمز
500-400 سیب زمینی
400-300 کلم
400-300 هویج
150-100  لوبیا
300-200 کلم بروکلی
500-600 پرتقال، سیب، انگور، انبه

کشاورزان برای تسریع رشد و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی خود از کودهای N استفاده می کنند.  از انواع رایج کودهای نیتروژن می توان به کود سفید، نیترات آمونیوم، سولفات آمونیوم اشاره کرد.

اشکال مختلف  منبع نیتروژن

نیتروژن آلی : کود حیوانی، بقایای گیاهی کمپوست ، کود تجاری اوره و کود دامی تازه

آمونیوم (NH4) :کودهای شیمیایی مانند نیترات آمونیوم و سولفات آمونیوم، کود دامی تازه و تجزیه مواد آلی به خاک

نیترات (NO3) :کود شیمیایی مانند نیترات آمونیوم و نیترات پتاسیم

گاز نیتروژن (N2) :حدود 80 درصد هوای داخل فضاهای خاک

ترکیب اسید هیومیک با اوره

روش تولید کود سفید

در صنعت،  کود سفید از دی اکسید کربن و آمونیاک تولید می شود. معمولاً در طی فرآیند تولید آمونیاک از زغال سنگ، گاز طبیعی یا نفت، مقدار زیادی دی اکسید کربن  نیز تولید می شود. این امر باعث تولید مستقیم اوره از ترکیب این مواد می شود. اساس تولید اوره در سال 1922 با نام فرآیند اوره توسط بوش مایزر ساخته شد. فرآیندهای مختلفی برای تولید اوره در شرایط مختلف وجود دارد که همگی تلفات تولیدی بیشتری نسبت به فرآیند تولید دارند، که دو  واکنش اصلی تولید کود سفید شامل:

  • عدم واکنش مایع آمونیاک خشک با یخ خشک
  • واکنش دوم تبدیل آمونیاک کاربامید به اوره در آب است.

از مواد غیر واکنشی برای تولید مواد دیگر از جمله نیترات آمونیوم یا سولفات آمونیوم استفاده می شود.

تفاوت کود سفید گرانول و پریل

میزان نیتروژن در کود سفید گرانول و پریل یکسان ،اما  کود پریل نرمتر از گرانولا می باشد.  اندازه دانه ها در کود پریل  بین 1 تا 2/4 میلی متر اما در گرانول بین 2 تا 4 میلی متر است.کود سفید گرانول چون به تدریج جذب می شود، برخی تولید کنندگان پریل را به دلیل جذب سریعتر ترجیح می دهند.

مصرف کود سفید در کشاورزی

بیش از 90 درصد کود سفید به عنوان کودهای حاوی نیتروژن استفاده می شود. این کود  به طور مستقیم به صورت جامد و در مدل های دانه ای در کشاورزی استفاده می شود. همچنین کود سفید  به عنوان افزودنی در تولید کودهای شیمیایی مانند NPK استفاده می شود، در تولید کود نیتروژنی به نام UAN نیز کاربرد دارد، در برخی از فرمولاسیون های  تهیه خوراک دام و طیور به مقدار بسیار کم استفاده می شود

کاربرد کود سفید در کشاورزی

به صورت  اسپری

کوددهی خاک به صورت جامد

همراه با آب آبیاری

نقش کودهای  ازتی 

افزایش رشد متقاطع و طولی رشد گیاه را تسریع می کند.

 همچنین افزایش اندازه و تعداد برگ ها و تعداد نیم خوشه ها در هر خوشه و افزایش درصد نیم خوشه ها در هر خوشه و وزن هزار دانه.

علائم کمبود اوره در گیاهان 

کاهش رشد و عملکرد محصول:

 اولین نشانه  کمبود نیتروژن در گیاه کاهش رشد رویشی است،  نیتروژن مهمترین عنصر برای رشد گیاه است و کمبود آن منجر به کاهش رشد رویشی و در نتیجه کاهش عملکرد می شود.

تولید برگهای زرد

 کمبود نیتروژن باعث از بین رفتن برگهای سبز و تولید برگهای زرد و پیر می شود، این تغییر رنگ در  برگ ها، رگبرگ ها و دمبرگ ها  دیده می شود.  همچنین علائم کمبود عمدتا در برگهای پیر رخ می دهد. کم بودن میوه ها و از بین رفتن گل و ریز بودن میوه ها و ریزش زیاد دانه ها  از دیگر نشانه های کمبود نیتروژن است.

چگونه از کود سفید استفاده کنیم؟

کود سفید باید در زمان کاشت استفاده شود. نباید با بذرهای گیاهان تماس داشته باشد. از آنجایی که کود سفید  دارای غلظت بالایی از نیتروژن است، باید قبل از استفاده از آن در ترکیب با خاک یا ماسه استفاده شود.زمانی که خاک مرطوب  بهتر است از کود سفید استفاده نکنید، یا حداقل الاامکان سه تا چهار روز بعد مصرف شود.

نکات ایمنی در مقدار مصرف کود سفید در هکتار

کود سفید عوارض تنفسی  را در پی دارد و باعث تحریک پوست و چشم می شود، همچنین  قرار گرفتن مداوم با  پوست باعث ایجاد تورم در پوست می شود.غلظت بالاکود سفید یا اوره  درخون باعث آسیب به اندام های بدن می شود.  همچنین حرارت دادن آن بالاتر از نقطه ذوب باعث تجزیه آن و تولید بخارات سمی می شود.کود سفید یا اوره  به طور معمول قابل اشتعال نیست، اما مخلوط شدن آن با اکسیدان های قوی مانند نیترید باعث انفجار می شود.

اشتراک گذاری