تاثیر  کود 10 ایکس شوک بر روی پسته

تاثیر  کود 10 ایکس شوک بر روی پسته

آخرین مقالات

تاثیر  کود 10 ایکس شوک بر روی پسته :

پسته از جمله قدیمی ترین انواع مغزیجات در جهان به شمار می رود که ایران مهمترین خاستگاه آن شناخته می شود به طوری که آخرین امارهای فایو نشان می دهد ایران از نظر میزان تولید و سطح زیر کشت رتبه نخست تولید پسته جهان و از نظر صادرات پس از آمریکا در رتبه  دوم قرار دارد.

وضعیت تولید پسته در ایران و دنیا

در حال حاضر این محصول در 520 هزار هکتار از اراضی و باغات کشاورزی 25 استان کشور کشت می شود، ولی با این حال حدود 20 درصد پسته کشور در استان های  کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی، سمنان، یزد مرکزی ، قزوین و در مناطقی از استان تهران تولید و 80 درصد آن از مزارع شهرستان رفسنجان استان کرمان برداشت می شود. سال 86 سال اوج تولید پسته در ایران بود به طوری که در این سال حدود 265 هزار تن پسته تولید شد اما شدت گرفتن خشکیدگی منابع آب در مناطق کشت سنتی پسته کشور باعث شد تا کنون پس از 15 سال نتوانیم دوباره به این میزان تولید برسیم و تولید به نصف آن رسیده است. به نظر می رسد با نگاهی کارشناسانه به کشت پسته بتوان مشکلات را تا حد زیادی مرتفع کرد. شاید نتوان مشکل خشکسالی را کاملا حل کرد اما با انجام روشهای به زراعی و به نژادی بتوانیم تناژ را در حد قابل قبولی بالا ببریم.  نیاز به شرایطی که خاک احیا شود ضروری به نظر میرسد. علاوه بر آن با مصرف کود های شیمیایی و آلی موادی برای افزایش جذب آب را نیز فراهم کنیم . تاثیر کود 10 ایکس شوک با دارا بودن اسید هیومیک ، آمینو اسید و جلبک دریایی بر احیای خاک بسیار واضح است و وجود ریز مغذی ها و فسفر بالا و مواد جاذب آب کمک شایانی بر افزایش عملکرد پسته داشته است.از عوامل دیگر که برداشت پسته را محدود میکند، تنش های محیطی است. کود 10 ایکس شوک به دلیل ترکیبات مهندسی شده و ویژه مقاومت و استقامت گیاه را در برابر تنش های گیاهی افزایش داده و می تواند 30 تا 40 درصد افزایش عملکرد ایجاد کند. وجود ریز مغذی هایی مثل آهن و فولیک اسید و بور بر روی پر شدن دانه تاثیر مثبت زیادی دارد و باعث افزایش وزن هزار دانه و در نتیجه افزایش عملکرد میشود. این کود بیشتر در فصل بهار مورد استفاده است چون به راحتی در اب ابیاری میتواند مورد استفاده قرار گیرد و همچین در صورت احساس نیاز درخت به کود به صوت محلول پاشی هم استفاده می شود.در ترکیب کود 10 ایکس شوک اسید آمینه را داریم که برای تشکیل پروتیین ها در سلول ضروری است. این کود باعث فعال شدن هورمون های ضروری گیاهی و جذب مواد ضروری برای رشد بهتر و سریع تر درخت است.

بهترین کود برای درختان پسته در فصل تابستان کدام است؟

در مورد کودهای NPK بیشتر بدانیم 

اهمیت و نحوه نمونه گیری خاک برای تعیین عناصر خاک برای درخت پسته

بارها و بارها در مقالات مختلف تاکید کردیم هرگونه برنامه غذایی با توجه نمونه خاک تنظیم میشود.  باغ مورد نظر برای نمونه برداری به قطعات یکنواخت از لحاظ بافت رنگ شیب و میزان فرسایش تقسیم بندی میکنیم . به منظور نمونه برداری از خاک حفره ای به عمق 150سانتی متر در هر قسمت باغ به صورت z ایجاد میکنیم و از عمق 0-40 سانت، 41-80 سانت و  81-130 سانتی متری نمونه های خاک را جمع آوری کرده و برای تعیین عناصر غذایی به آزمایشگاه انتقال میدهیم. علاوه بر این برای اندازه گیری دقیق تر میتوان از نمونه های برگ و آب هم استفاده نمود.

اشتراک گذاری
کود بنجامین
آموزشی

پر پشت شدن بنجامین

پر پشت شدن بنجامین کود، نور، گلدان و رطوبت از جمله عواملی است که در کنار هم باعث پر پشت شدن بنجامین می شود. بهره