کود 10 52 10 برای درخت انگور

زمان هرس درخت انگور

آخرین مقالات

زمان هرس درخت انگور

هرس انگور از مهمترین کارهایی است که در تاکستان ها سالانه انجام می شود. دو نوع هرس وجود دارد، هرس زمستانه زمانی که درختان انگور در خواب هستند، شاخه های سال قبل  هرس می شوند. اما هرس تابستانه در اواسط فصل انجام می شود و شاخه های سبز حذف می شود.

اهداف هرس انگورها

 هدف از هرس انگور مدیریت رشد تاک مطابق با شیوه های مدیریتی برای دستیابی به عملکرد مطلوب و با کیفیت است. هرس خوب و دقیق تنها به چند برش نیاز دارد که درخت  انگور ارزیابی  و برش های لازم را در چند ثانیه انجام شود. اما تنها یک هرس ضعیف تأثیر منفی بر رشد تاک خواهد داشت  و در برخی موارد اصلاح آن ممکن است سالها طول بکشد.

انواع هرس درخت انگور

هرس شاخه :

معمولا 1 تا 4 شاخه که از شاخه های سال قبل رشد کرده اند هرس می شوند . شاخه های انتخاب شده معمولاً به عنوان یک شاخه  صاف یا قوس دار بر روی درخت  قرار گرفته اند.جوانه های رشد یافته برای انتخاب شاخه برای سال بعد باقی می مانند. در تاکستان ها شاخه  یک طرفه و دو طرفه بهترین انتخاب هرس می باشد.

هرس کوردون :

در فرم کوردون  2 یا 3 جوانه روی درخت  باقی می ماند و بقیه هرس می شوند، که  شاخه های بارور سال بعد را فراهم  کند. این هرس اغلب همراه حذف حجم زیادی از چوب استفاده می شود و روی  باروری جوانه تأثیر می گذارد و از هر جوانه شاخه فرعی بوجود می آید.

هرس برای ارزیابی قدرت انگور

ارزیابی قدرت انگور هنگام هرس ضروری است، حذف  بیش از حد جوانه ها منجر به رشد ضعیف آنها  می شود که بر توانایی انگور در رسیدن میوه موثر است. تعداد شاخه ، تعداد گره، طول میانگره و ضخامت شاخه ها همگی نقش مهمی درتعیین قدرت  تاک دارند. برخی از تولیدکنندگان مقدار  هرس را با وزن‌ها و شاخص‌های محصول اندازه‌گیری می‌کنند تا تعداد جوانه‌ها را مشخص کنند.

زخمی کردن شاخه بر اثر هرس انگور 

هنگامی که انگور هرس می شود، ممکن است روی درخت  زخم ایجاد شود و درخت در معرض میکروارگانیسم ها قرار گیرد.اگر زخم بالای جوانه انگور ایجاد شود باردهی درخت کم می شود، اما اگر پایین جوانه درخت ایجاد شود باعث تولید میوه زیاد  در درخت می شود. در زمان برش زدن روی چوب های قدیمی، همیشه توصیه می شود که مقداری چوب اضافی برای خشک شدن باقی بگذارید و آن را در سال بعد هرس کنید. با چوب های 1 یا 2 ساله،  هرس می تواند محکم تر انجام شود و جوانه تاجی ایجاد کند که به بهبودی زخم کمک می کند.برخی از پرورش دهندگان انگور محل زخم را برای جلوگیری از عفونت میکروارگانیسم ها می بندد.  برش چوب 1 و 2 ساله  نیز منجر به بهبود زخم در نتیجه کاهش سطح عفونت می شود.

کود 10 52 10 برای درخت انگور

زمان هرس درخت انگور

هرس زمستانه را  می توان در هر زمانی بین ریزش برگ در پاییز و جوانه زدن در بهار انجام داد. با این حال، وسایل لازم جهت هرس و در دسترس بودن نیروی کار اغلب بر زمان هرس تأثیر می گذارد. هرس در پاییز ممکن است حساسیت درخت انگور را نسبت  به آسیب یخ زدگی در مقایسه با هرس بعدی افزایش دهد،  بنابراین در مناطقی که خطر آسیب سرماخوردگی وجود دارد، به تعویق انداختن هرس تا پس از کاهش دمای در زمستان مفید می باشد. به تعویق انداختن هرس همچنین امکان ارزیابی آسیب سرما و جبران خسارت ناشی از آسیب را  فراهم می کند. گاهی اوقات برای جلوگیری از آسیب سرمازدگی بهاره از هرس دوتایی استفاده می شود.به این ترتیب شاخه ها در طول زمستان به مدت طولانی هرس می شوند، سپس به محض جوانه زدن، می توان شاخه ها را دوباره به تعداد جوانه های مورد نظر برش داد.

چقدر درخت انگور را  هرس کنیم؟

هرس با حذف جوانه های مثمر باعث افزایش  تولید محصول می شود. میزان هرس یکی از راه‌های تأثیرگذاری بر سطح کشت است.  جوانه ها دارای میانگره های مشخص در هر دو جهت هستند، بنابراین جوانه های پایه در شمارش لحاظ نمی شوند. پرورش دهندگان درخت انگور اغلب برای  دستیابی به تعادل بین تولید میوه و رشد شاخساره ، هرس را انجام  می دهند. افزایش تعداد جوانه ها باعث افزایش تعداد ساقه ها می شود که اگر بیش از حد رشد داشته  باشند می تواند منجر به شلوغی سایبان  درخت و افزایش سایه شود.

همچنین هرس بیش از حد باعث حذف جوانه های مثمر در نتیجه کاهش بار محصول و حذف  شاخه های اولیه می شود. زمانی که تعداد اندام‌های هوایی نسبت به ظرفیت رشد تاک بسیار کم باشد، انگور با افزایش قدرت شاخه‌های باقی‌مانده، تولید رشد جانبی افزایش  و تحریک رشد شاخساره از جوانه‌های ثانویه و نهفته، کمبود را جبران می‌کند.

در مورد کودهای فسفر بالا بیشتربدانیم 

استراتژی های هرس انگور

یکی از استراتژی های هرس حفط  تعادل درخت انگور می باشد که  تنظیم سطوح هرس بر اساس ارزیابی رشد شاخه ها از جوانه های حفظ شده در سال قبل است.اگر برخی از شاخه ها ضعیف باشند، به نسبت جوانه های کمتری برای فصل بعد باقی می ماند و اگر برخی از شاخه ها بیش از حد قوی باشند، باعث رشد بیش از حد تاج درختان انگور می شود  به این ترتیب جوانه های کمی در سال قبل باقی می ماند.البته سایر شرایط تاکستان مانند داشتن فاصله درختان، نوع خاک یا مصرف بیش از حد کود در نظر گرفته می شود.

اگر فضای کافی روی سایبان درختان وجود داشته باشد، می‌توان با حفظ تعداد جوانه‌های اضافی روی شاخه ها ، سایبان خوبی ایجاد کرد.

نکات پایانی  در مورد زمان هرس درخت انگور

چندین شاخه را انتخاب کنید که به خوبی قرار گرفته اند و چشم انداز خوبی دارند. شاخه ها قدیمی و کاذب را که دید  نامناسب دارند یا شاخه هایی که کوچک و ضعیف هستند یا خیلی دور از تنه اصلی قرار دارند، ببرید. با این کار تا حدودی در هرس موفق تر می شوید.همیشه حداقل یک شاخه جایگزین را در صورت شکستن دیگری داشته باشید. قبل از هرس شاخه ها را کمی خم کنید و شاخه هایی که در جهتی غیر از مکانی که شما می خواهید رشد کنند اغلب می توان با شکستن آرام آنها را هرس کرد.

اشتراک گذاری