نحوه و زمان کاشت پسته

زمان استفاده از کود اوره برای درخت پسته

آخرین مقالات

زمان استفاده از کود اوره برای درخت پسته

پسته یکی از تنقلات  پرطرفدار در آجیل است که برای رسیدن به طعم خوب و داشتن یک پسته خوب و مرغوب مراحل زیادی را می طلبد، که مراحل کوددهی و تغذیه مناسب با مراقبت و نگهداری مناسب تکمیل می شود. بنابراین درختان پسته نیاز به توجه و مراقبت دارند تا بار خوبی به کشاورز بدهند.درختان  پسته برای حفظ سلامت و بهره وری مناسب به کودهای مختلفی از جمله کودهای اوره که حاوی 46 درصد نیتروژن است نیاز دارد،  در درختان پسته این کود  نسبت به سایر  ماده مغذی دیگر بیشتر  استفاده می شود.به عنوان مثال، 500 هزار گرم مغز پسته بالغ، با احتساب پوسته، به  حدود  14000هزار گرم کود اوره نیاز دارد.

 

کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای پسته

در مورد کودهای سه بیست بیشتر بدانیم 

 استفاده از کودهای اوره برای درختان پسته

کوددهی درختان پسته  با کودهای اوره  نه نتها  باعث تقویت و باروری بیشتر درختان می شود، بلکه  مواد مغذی گیاه را قادر می سازد تا از انرژی موجود در کربوهیدرات، غذای تولید شده توسط فتوسنتز، برای حفظ سیستم فتوسنتزی و تنفسی، رشد گیاه و تولید ساختارهای زایشی از جمله مغز پسته استفاده کند.تمام کود اوره یا ازتی  که به عنوان کود  در درخت  پسته استفاده می شود، فقط جهت تولید محصول آجیلی  مصرف  نمی شود،  برخی از آنها به رشد برگ ها و شاخه های جدید هدایت می شوند. و مقداری از آن هم از راههای دیگر دفع می شود.همچنین کود اوره  استفاده شده در خاک ممکن است  با مواد آلی ترکیب شود  یا از طریق نیترات زدایی توسط ارگانیسم های موجود در خاک از بین برود.کود اوره یا ازت  موجود در خاک  درختان پسته نیز می تواند در رواناب سطحی از بین برود یا از طریق آبشویی از سطح  خاک خارج شود، به خصوص اگر از شستشو برای کاهش سطح شوری خاک استفاده شود.در مقابل کود ازت یا اوره  در آب آبیاری می تواند نیاز سالانه به کود اوره  را در درختان پسته تامین کند، همچنین از  برگ های ریخته و هرس خرد شده برای پوسیدگی در باغ نیز می توان کود اوره یا ازت را تامین کرد.

 

نحوه و زمان کاشت پسته

 

نحوه مصرف کودهای اوره برای درختان پسته

کوددهی درختان پسته  در دو سال متوالی  با کودهای اوره  مفیدتر  باشد. در زمان رشد رویشی درختان پسته 85 درصد از کل کود اوره مصرفی به مغز آجیلی آن اختصاص می یابد و مابقی ممکن است به طریق مختلف از جمله آبشویی خاک خارج شود. درختان پسته در سال‌های آخر رشد رویشی خود از جذب نور خورشید و ذخیره کود ازت یا اوره برای تولید مغز آجیلی نیز استفاده می کنند. استفاده از مقادیر مشابه ای از کودهای ازت یا اوره  در طول سالهای  رشد رویشی و خواب گیاه ، در ارتباط  با حفظ اندازه درخت قابل کنترل تر از هرس و ممکن است به کاهش  زیاد نوسانات در باربری متناوب کمک کند. استفاده از کود اوره یا ازت کافی برای تولید حداکثر محصول ممکن تحت محدودیت‌های محیطی قرار گیرد ، در حالی که مقدار نیتروژن باقی‌مانده در خاک پس از ریزش برگ در پاییز به حداقل خواهد رسید، این امر به ویژه در خاک‌های شور  در طول زمستان یا در مناطقی با بارندگی زیاد در زمستان و بهار اتفاق می‌افتد، اهمیت دارد.

 

کود مخصوص پسته

در مورد کودهای آهن بیشر بدانیم 

تعیین میزان مصرف کودهای اوره در درختان پسته

به طور معمول آزمایش سطح خاک  برای تعیین مقدار دقیق کود اوره برای درختان پسته  در بهار توصیه می شود تا به تخمین مقدار مواد مغذی موجود در منطقه  ریشه زایی خاک برای فصل آینده کمک کند. مقداری از این کود تعیین شده  را می توان به عنوان نیاز سالانه به کود اوره یا ازت در درختان پسته محاسبه کرد.اگر آزمایش برگ در ماه شهریور  سطوح بالای ازت  را نشان دهد،  نشان‌دهنده ذخیره‌سازی بالای ازت در درخت به‌علاوه سطوح بالای ازت  باقیمانده در خاک است. در ضمن هر دوی باعث می شود نرخ کوددهی ازت یا اوره  در سال بعد بدون خطر کاهش عملکرد به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

علایم کمبود اوره  در درختان پسته 

معمولاً تشخیص کمبود ازت یا اوره در خاک مشکل است و بستگی زیادی به تعیین تراکم ریشه درختان پسته و نمونه برداری از خاک دارد. محتوای ازت  بحرانی در خاک 0.1-0.2٪ است. تعیین میزان دقیق کمبود با آنالیز برگ آسانتر است. به طوری که حد بحرانی ازت  در برگ پسته 2/2-2 درصد ماده خشک است.علائم کمبود ازت یا اوره  در اوایل فصل رشد به گونه‌ای است که برگ‌های پایین درخت کم‌نورتر، کوچک‌تر، با کاهش سطح برگ و کاهش رشد شاخه‌ها و تاج‌های درخت است و در پاییز، برگ‌های پیر زودتر از حد معمول می‌ریزند. .کمبود اوره   در ابتدای فصل باعث زرد شدن برگ ها روی شاخه ها، کاهش رشد، کوچک شدن برگ ها و باریک شدن شاخه های تازه روییده شده و در پایان فصل باعث کم شدن تولید مغز و کاهش  دانه های آن  می شود.

باتوجه به اهمیت کود اوره یا ازت در تمام مراحل رشد درختان پسته ، در صورت هر گونه سوال و پرسش می توانید با کارشناسان ایران کود در تماس باشید.

اشتراک گذاری