مقدار مصرف کود سفید در هکتار

زمان استفاده از کود اوره برای هر درخت

آخرین مقالات

زمان استفاده از کود اوره برای هر درخت :

کود اوره  به عنوان یک کود آلی می تواند کیفیت خاک را بهبود بخشد، نیتروژن را برای گیاهان فراهم کند و عملکرد محصولات را افزایش دهد. معمولاً می توانید آن را به شکل خشک و دانه ای استفاده کنید. استفاده از اوره به عنوان کود فواید متعددی دارد، اما بی ضرر هم نیست. دانستن نحوه استفاده صحیح از کود اوره در خاک و نحوه تعامل آن با سایر کودها می تواند به شما کمک کند تا مضرات آن جلوگیری کنید و تا حد امکان از کود خود سود ببرید.

نحوه استفاده از اوره در درخت 

استفاده از اوره در یک روز خنک از دست دادن آمونیاک را به حداقل می رساند.

 اوره بهتر است در یک روز خنک، در آب و هوای بین 6 تا 15 درجه سانتی گراد با وزش باد ملایم استفاده شود. در هوای سرد و زمین یخ زده، ترکیب اوره با خاک دشوار می شود و در شرایط وزش باد، اوره سریعتر از آن که بتواند در خاک استفاده شود تجزیه می شود.

قبل از کاشت از کود اوره با مهارکننده اوره آز استفاده کنید.

اوره آز آنزیمی است که در واکنش شیمیایی شرکت دارد و اوره را به نیترات مورد نیاز گیاهان تبدیل می کند. استفاده از کودهای اوره قبل از کاشت منجر به از بین رفتن مقادیر زیادی اوره می شود اما استفاده از کود با مهار کننده اوره آز می تواند واکنش شیمیایی را کند و به حفظ اوره در خاک کمک کند.

پخش اوره را به طور مساوی در سطح خاک

اوره را با کودپاش پخش کنید یا اوره گرانوله ای را با دست به طور یکنواخت در خاک بپاشید. برای اکثر گیاهان معمولا اوره را نزدیک به ریشه گیاه یا نزدیک به محل کاشت بذرها استفاده می کنند.

قبل مصرف خاک را مرطوب کنید.

قبل از تبدیل اوره به نیترات به گاز آمونیاک تبدیل می شود. از آنجایی که گازها می توانند به راحتی از سطح خاک خارج شوند، استفاده از کود زمانی که زمین مرطوب است به ترکیب اوره در خاک قبل از شروع واکنش شیمیایی کمک می کند. بهتر است 1/5 سانتی متر ازسطح خاک باید مرطوب باشد تا حد امکان گاز آمونیاک در خاک باقی بماند. همچنین می توانید خاک را آبیاری کنید و اوره را قبل از بارندگی یا 48 ساعت پس از آب شدن کامل برف روی مزارع خود استفاده کنید.

مصرف اوره در برخی گیاهان

 مصرف اوره در برخی گیاهان مانند غلات بهتر در یک روز آرام و به طور غیرمستقیم روی دانه های غلات مانند ذرت استفاده شود. همچنین بهتر است در زمان پخش اوره در خاک حداقل  (5 سانتی متر) از بذرهای در حال کاشت فاصله داشته باشد، چون تماس مستقیم اوره  برای بذرها سمی است و عملکرد محصول  را به شدت کاهش می دهد.

ترکیب اسید هیومیک با اوره

در مورد کودهای مایع بیشتر بدانیم 

اختلاط اوره با کودهای دیگر برای هر درخت 

کود اوره را می توان با کودهای دیگر ترکیب کنید تا یک مخلوط کود پایدار بدست بیاید، چون اوره نیتروژن را برای گیاهان فراهم می کند، کودهایی که می توانید با اوره ترکیب کنید عبارتند از:

سیانامید کلسیم

سولفات پتاس

سولفات پتاس منیزیم

ترکیب اوره با کودهای خاص می تواند گیاهان را بارور کند. اما پس از 2 تا 3 روز به دلیل واکنش هایی که بین مواد شیمیایی کود ایجاد می شود، اثر خود را از دست می دهند. این کودها شامل:

سولفات آمونیاک

سنگ فسفات

موریات پتاس

البته می توان از آسیب رساندن واکنش های شیمیایی ناخواسته کودهای مخلوط با اوره جلوگیری کنید. برخی از کودها با اوره واکنش می دهند و یا یک واکنش شیمیایی فرار ایجاد می کنند یا مخلوط کود را کاملاً بی فایده می کنند. هرگز اوره را با کودهای زیر ترکیب نکنید:

نیترات کلسیم

نیترات کلسیم آمونیوم

نیترات آمونیوم سنگ آهک

نیترات سولفات آمونیوم

نیتروپتاس

نیترات آمونیوم پتاس

سوپر فسفات

سوپر فسفات تریپل

مزایا و معایب کودهای اوره برای درخت 

از مزایای کودهای اوره می توان به رشد سریع گیاه، افزایش محتوای پروتئین محصولات ، تقویت ایمنی گیاه، پیشگیری از آفات، سهولت استفاده از جمله انحلال کامل بدون باقیمانده کود اشاره کرد.

معایب اوره: در بیشتر موارد استفاده بیش از حد اوره باعث سوختگی شدید و در نهایت  مرگ گیاه می شود. بنابراین نباید اوره با برخی از کودها (نیترات کلسیم، سوپر فسفات کلسیم ساده، آهک، پودر دولومیت) ترکیب کنید.

اگر اوره را با آهک، گچ یا پودر دولومیت ترکیب کنید، مقدار زیادی نمک در خاک آزاد می شود، چون قدری اسیدی زیادی دارند.

نحوه استفاده از کودهای اوره و زمان استفاده از کود اوره برای هر درخت

کودهای اوره در بهار، در آن زمان که حرکت فعال شیره گیاه آغاز می شود، مورد نیاز گیاهان است. استفاده از آن  در پاییز روند رشد را فعال می کند و در زمستان که گیاه  به سادگی یخ می زند یا دچار سرمازدگی می شوند بهتر استفاده نشود.  در پاییز اوره را با خاک مخلوط کنید. اما در نظر داشته باشید که حدود 40-45 درصد از نیتروژن موجود در اوره در پاییز سریع تجزیه شده و تبخیر می شود.

هنگام استفاده از اوره در بهار، بهتر است از کودهای محلول در آب به جای کود خشک استفاده کنید تا خطر سوختگی گیاه را کاهش دهید. اوره  به صورت خشک نباید روی سطح خاک پخش شود بلکه باید با حفاری یا خاک ورزی در خاک دفن شود. همچنین می توانید  بین پخش کود  اوره در سطح خاک و خاکورزی فاصله ای ایجاد کنید تا نیتروژن تبخیر نشود. بهترین کاربر اوره  برای درختان میوه استفاده از آن به صورت محلول در آب در حفره هایی  به عمق (3-4 سانتی متر)  وبرای درختان قوی تر تا عمق (10 سانتی متر) می باشد.

اشتراک گذاری