پیوند انگور در اسفند

پیوند انگور در اسفند

آخرین مقالات

پیوند انگور در اسفند :

از انگورهای یکساله می توان در زمستان به خصوص اسفند ماه از  قلمه هایی بریده و در شروع فصل رشد برای تکثیر گیاهان جدید استفاده کرد.

برداشت قلمه های انگور در زمستان

معمولا قلمه های بریده شده علاوه  بر رشد یک رقم جدید، میزان تولید را نیز افزایش می دهند. در زمان  رشد ارقام  کمیاب توصیه می شود چند تا قلمه را بردارید تا در صورت بیماری یا یخ زدگی درخت انگور، مشکلی ایجاد نشود. قلمه ها پس از ریزش برگ ها معمولا در اوایل آبان تهیه می شود. بهترین زمان برای برداشت قبل یخبندان اول زمستان می باشد.

روش  انتخاب قلمه های انگور 

 برای اینکه ساقه انگور زمستان را به خوبی تحمل کند و تا شروع بهار زنده بماند باید به درستی انتخاب و آماده شود. انتخاب تاک مناسب برای پیوند مهم است و باید دارای ویژگی های ازجمله سالم بودن، بدون لکه روی پوست، فاقد آسیب مکانیکی، صاف و بدون انحنا که هنگام خم شدن ترک نخورد باشد. برای برش قلمه ها از قیچی تمیز، تیز استفاده شود، چون ابزارهای بلانت الیاف گیاهی قلمه ها را خرد می کنند. بهتر است تاک هایی که در سمت آفتاب رشد می کنند انتخاب شود.

کود کالمکس برای انگور

در مورد کودهای مرغی بیشتر بدانیم 

نحوه برش قلمه ها از درخت انگور

شاخه ای که برای پیوند انتخاب می شود بهتر است 6-5 جوانه داشته باشد تا در بهار بتوانید شاخه ها را برای  قلمه زنی برش دهید. ساقه ها نباید نازک تر از 0.5 سانتی متر و ضخیم تر از 1 سانتی متر باشد. طول قلمه ها باید  از 50 تا 70 سانتی متر از پایین شاخه و 3 سانتی متر زیر میانگره برش داده شود، برش بالایی باید3-2سانتی متر بالاتر از روی میانگره زده شود.  فاصله بالای میانگره بالایی را  باید  برای پیوندسال آینده نگه دارید. قبل از تخمگذاری پاتوژن ها برای برداشت  قلمه زمستانه اقدام کنید. برای تهیه محلول ضدعفونی می توانید 5 گرم سولفات مس را  در 200 میلی لیتر آب کنید و محلول  را در یک بطری اسپری ریخته وساقه ها به وفور اسپری کنید.

شرایط بهینه برای نگهداری قلمه های درخت انگور

  قلمه ها باید در مکان های تاریک در دمای 5-1 درجه سانتی گراد نگهداری شوند. در دمای پایین تر، جوانه ها  می میرند و با افزایش دما، شروع به متورم شدن می کنند. برای جلوگیری از کم آبی گیاهان، سعی کنید رطوبت 90 درصد را حفظ کنید و تهویه خوب برای جلوگیری از ظهور پوسیدگی و کپک داشته باشند.از مکان های تاریک برای نگهداری قلمه ها  که  دمای پایین و رطوبت بالا درآن  به ذخیره سازی با کیفیت بالا قلمه های برداشت شده  کمک می کند، استفاده کنید. قلمه های انگور به طور مرتب بررسی کنید تا در صورت مشاهده شاخه های دارای لکه های کپک و پوسیده،  آنها را جدا کنید و با محلول سولفات مس ضدعفونی کنید. یکی دیگر از مکان های نگهداری قلمه های انگور  داخل یخچال می باشد،  این روش در صورتی مناسب است که تعداد قلمه ها  کم و طول آنها از 45-50 سانتی متر تجاوز نکند. ساقه ها باید  در یک پارچه مرطوب و ضدعفونی شده سولفات مس پیچیده شده و در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، سپس  در محفظه سبزیجات یخچال جایی که دما در آن 6-2 درجه سانتی گراد است، قرار دهید.

اشتباهات رایج در ذخیره سازی قلمه های انگور

شاخه های بریده شده را برای مدت طولانی در هوا بیرون  نگه ندارید، این کار منجر  به از دست دادن رطوبت می شود، حتی یک خشک شدن جزئی شانس جوانه زدن بیشتر نهال را کاهش می دهد.  بلافاصله پس از برداشت، قلمه ها را ذخیره کنید، نگهداری قلمه ها بدون دسترسی به هوا امکان پذیر نیست، اگر قلمه‌ها در کیسه‌ها نگهداری می‌شوند، باید به‌طور دوره‌ای تهویه ‌شوند. بدون دسترسی به هوای تازه در شرایط رطوبت بالا، کپک و پوسیدگی روی ساقه ایجاد می شود. قبل از کاشت، از یک شاخه 2-1 قلمه بردارید و برای جوانه زدن آنها را در آب قرار دهید،  بعد از 5-3 روز جوانه ها شروع به رشد می کنند .

در پایان پیوند انگور در اسفند

 مناسب بودن مکان کاشت از جمله  شرایط نگهداری و انتخاب شاخه ها ، انطباق قلمه ها با تمام پارامترهای دما و رطوبت مدنظر می باشد.آنچه مهم است کیفیت قلمه های برداشت شده برای زمستان و برداشت آنها قبل از ذخیره سازی است. در طول ماه زمستان به خصوص اسفند ، مراقبت  قلمه ها، حذف به موقع قلمه های در حال رشد مهم  باشید.

اشتراک گذاری