مصرف هیومیک اسید در انگور

کود انگور

آخرین مقالات

کود انگور

مانند همه درختان در کوددهی انگور نیز ابتدا باید نیازهای گیاه را بشناسیم و سپس به کوددهی اقدام کنیم. بیش‌ترین عنصری که انگور به آن احتیاج دارد: نیتروژن، پتاسیم، بور و روی است. بعد از آن می‌توانیم: آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم، گوگرد، فسفر، بور و مس را در اولویت‌های بعدی قرار دهیم.جهت شناخت بهترین کود برای درخت انگور یا هر درخت دیگر ابتدا باید خاک مورد کشت را آزمایش کنید و سپس با بررسی درست و اصولی آن به کمبود مواد موجود در خاک پی ببرید. آنگاه با اضافه کردن عناصر مورد نیاز به انگور ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش محصول داشته‌باشید.  بهترین کود برای شما کودی است که کامل بوده و تمامی ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌ها را در خود داشته و نیاز تاکستان شما را به عالی ‌ترین شکل ممکن مرتفع نماید. چنانچه در مورد شناخت مناسب ‌ترین کود درخت انگور نیاز به اطلاعات دارید این مقاله به شما کمک می‌کند تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

کود آهن برای درخت انگور

در مورد کودهای اهن بیشتر بدانیم 

انواع کود درخت انگور

کود نیتروژن

از عناصر مورد نیاز درخت انگور که در فتوسنتز کلروفیل گیاه نقش دارد نیتروژن است. نیتروژن تولید پروتئین در گیاه را افزایش می‌دهد. چنانچه نیتروژن درخت انگور کم باشد، برگها زرد و کوچک شده، قطر ساقه نیز نازک می‌شود و قدرت آنها کم خواهد شد. نیتروژن باعث به وجود آوردن محصولی درشت و با کیفیت می‌شود.

کود پتاسیم

پتاسیم مقاومت گیاه نسبت به سرما را افزایش داده و آنزیم‌های درخت را فعال می‌کند. چنانچه پتاسیم درخت کم باشد باعث سوختگی برگها خواهد شد. شما می‌توانید کود پتاسیم را در ابتدای بهار و تابستان هنگامی که درخت وارد مرحله تشکیل میوه می‌شود به گیاه اضافه کنید.

 کود فسفر

برای عملکرد مطلوب درخت انگور از کود فسفر استفاده کنید. چنانچه فسفر در گیاه کم باشد برگ درختان به رنگ قرمز می‌شوند.

اسید هیومیک

از کودهای بسیار عالی که می‌توانید برای درخت انگور استفاده کنید اسید هیومیک است. این کود آلی مزایای زیادی برای انگور شما دارد. اسید هیومیک باعث افزایش کیفیت میوه و رشد سریع‌تر گیاه خواهد شد. همچنین ph خاک را تنظیم  می کند.اسید هیومیک می‌تواند نیتروژن، اکسیژن و آهن خاک را زیاد کرده و گیاه را مقاوم سازد. بهتر است از اسد هیومیک دو بار در سال جهت باردهی بیشتر محصول و کیفیت آن استفاده کنید. شما می‌توانید اسید هیومیک را با آب مخلوط کرده و پای درخت بریزید، یا به صورت محلول پاشی و چالکود از آن استفاده کنید.

کود روی

روی گرده افشانی و تقویت عملکرد گیاه و هورمون سازی را در آن افزایش می‌دهد. اگر روی درخت کم باشد رشد برگ و ساقه متوقف شده و تولید میوه نیز کاهش پیدا می‌کند. بهتر است از کود بور در فصل بهار، یک هفته قبل از شکوفه زنی یا هنگامی که درخت انگور پر از شکوفه است استفاده کنید.

کود بور

یکی از کودهای میکرو که در ساخت دیواره سلولی گیاه نقش بسیاری دارد بور است. همچنین بور در درخت منتقل کننده ساکاروز بوده که می‌تواند انرژی گیاه را برای تشکیل دانه و گرده افشانی بالا برد. کمبود بور در خاک باعث عدم تثبیت نیتروژن شده، کمبود و عدم گرده افشانی یا گرده افشانی ناقص را به دنبال خواهد داشت. فقر بور ریشه‌ها و ساقه‌ها را ضعیف خواهد کرد.

کود آهن

کود آهن آفات را کاهش داده و با تأمین نیازهای گیاه باردهی آن را بیشتر کرده و بیماری‌ها را از بین خواهد برد. درخت را در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم می‌کند. از کود آهن برای جلوگیری از کمبود آهن و درمان فقر آهن گیاه استفاده می‌کنند. از کود آهن نیز به سه روش آبیاری چالکود و یا محلول پاشی استفاده می‌کنند.

کود اسید آمینه

این کود آلی می‌تواند برای درخت انگور مفید باشد. اسید آمینه‌ها فعالیت هورمونی، فتوسنتز، تقویت و گلدهی گیاه را تقویت می‌کنند. اسید آمینه‌ها می‌توانند جذب عناصر دیگر توسط گیاه را افزایش دهند.گیاه معمولاً بدون اسیدآمینه زنده نمی‌ماند. از آنجا که ساخت اسید آمینه برای گیاه بسیار انرژی بر است، معمولاً کشاورزان اسیدآمینه را در قالب کود به گیاه تزریق می‌کنند.

اسید آمینه مقاومت گیاه، گرده افشانی، لقاح، رشد ریشه و ساقه، تراکم گلدهی، توان جذب برگی، دوره ماندگاری، جذب ریز مغذی ها، سیستم ایمنی و کلروفیل را افزایش داده و در نهایت کیفیت میوه را بهبود می‌بخشد. معمولاً از اسید آمینه به صورت محلول پاشی برگی استفاده می‌کنند.

 کود شوک ۱۰ایکس

کود شوک ۱۰ایکس با داشتن عناصر چون: نیتروژن، پتاسیم، فسفر، آمینو اسید، جلبک دریایی، هیومیک اسید، بور، کلسیم، آهن، فولیک اسید می‌تواند کود بسیار مناسبی برای درخت انگور باشد.این عناصر باعث افزایش تناژ میوه شما خواهد شد. همچنین از دیگر ویژگی‌های کود شوک ۱۰ ایکس می‌توان به افزایش سیستم ایمنی گیاه، مقاومت در برابر قارچ‌ها و بیماریها، افزایش باردهی، حاصلخیزی خاک، اصلاح بافت خاک. افزایش جوانه‌زنی، بهبود رنگ و طعم میوه و مقاومت در برابر تنش‌های محیطی اشاره کرد.

همچنین کود شوک ۱۰ایکس با داشتن درصد غلظت و خلوص بالا می‌تواند هزینه‌های اقتصادی کشاورزی را به طرز چشمگیری کاهش دهد. نحوه مصرف این کود نیز آسان است. زیرا کود شوک ۱۰ایکس به صورت مایع بود و با انحلال پذیری بالایی که دارد به آسانی با آب مخلوط شده که می‌توانید به دو روش آبیاری و محلول پاشی از آن استفاده کنید.

جمع بندی

در حال حاضر زمین‌های کشاورزی زیادی زیر کشت انگور هستند. در نتیجه برنامه کودی مناسب برای به دست آوردن انگوری مرغوب و بازارپسند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چنانچه شما کشاورز محترم انتظار محصول بیشتری از درختان خود دارید به همان اندازه نیز باید شرایط رشد مطلوب تری برای درخت فراهم نمایید.

همانطور که در مقاله به آن اشاره کردیم از کودهای بسیار عالی که می‌تواند تمام ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌های مورد نیاز انگور شما را برآورده نماید کود شوک ۱۰ ایکس آمریکایی است. استفاده از این کود شما را از خرید سایر کودها بی‌نیاز می‌سازد. شما با خرید از سایت آل کود می‌توانید از ۵ درصد تخفیف نیز برخوردار شوید. جهت خرید کود و اطلاعات کامل می‌توانید با کارشناسان ایرانکود  در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری