بهترین کود برای افزایش تناژ گندم

تناژ گندم مهرگان در هکتار

آخرین مقالات

تناژ گندم مهرگان در هکتار

تعریف کلی و جامع به نژادی  علم و هنر تغییر و ترکیب ژنوتیپ گیاهان به منظور افزایش بازدهی اقتصادی گیاهان است. همچنین به نژادی هنر است چون باید  نژادگر مشاهده‌ی دقیقی داشته باشد و  بهترین ژنوتیپ‌ها را انتخاب نماید. این علم تا کنون بسیار به   بشریت کمک کرده است، به طوریکه از زمان های خیلی دور کشاورزان هرساله درشت ترین دانه ها را انتخاب و برای سال بعد     می‌کاشتند که این اولین کار در  اصلاح نباتات بوده است. کم کم این علم پیشرفت کرد و ما اکنون هر ساله شاهد معرفی ارقام جدیدی در همه ی گونه های گیاهی زراعی و باغی هستیم.اصلاح گندم  با توجه به اهمیت آن در غذای انسان از همان ابتدا انجام گرفت،  گندم از مهمترین غلات جهان است که از نظر سطح زیر کشت وتولید کل از ارزشمندترین گیاهان است.مهمترین هدف اصلاح نباتات افزایش عملکرد بوده است، اهداف دیگر آن  شامل اصلاح برای زود رسی، مقاومت به سرما، مقاومت به خشکی، مقاومت به شوری می‌باشد. ماشینی کردن برداشت نیز از اهداف اصلاح نباتات به شمار می آید. مقاومت به آفات و امراض و بهبود کیفیت محصول و تولید نباتات جدید از دیگر اهداف اصلاح نبات می‌باشد.

کاشت گندم

تناژ گندم مهرگان در هکتار چقدر است؟

رقم مهرگان سازگاری خوبی  با مناطق خشک و شرایط کم آبی دارد.  این رقم به خوبی گرما را تحمل می کند. در دشت عباس دهلران روزانه 20 تا 25 تن از این رقم فراوری و آماده‌ی کشت می‌شود. به طور تقریبی میزان بذر به ازای هر هکتار 250 کیلوگرم است. این رقم قابلیت کشت در 16 استان کشور را دارد. به گفته محققان بخش دشت عباس دهلران متوسط عملکرد این رقم حدود 6 تن در هکتار است. اما یک کشاورز خوزستانی تا 14 تن در هکتار هم از این رقم برداشت کرده است، عامل موفقیت خود را آبیاری به موقع و نوین، تغذیه مناسب، استفاده از رقم اصلاح شده  و …. میداند که  به سایر کشاورزان توصیه میکند همواره خود را به روز کنند و از روش ها و کودهای مناسب بهره بگیرند.

کوددهی رقم مهرگان برای تناژ مناسب

تغذیه گیاه که  کلید طلایی موفقیت در عملکرد  بالا و مطلوب است،  اصلی ترین عامل در رسیدن به بالاترین عملکردها است. کودهای توصیه شده برای گندم کود 10 ایکس شوک و اوره در مراحل اول رشد و K60  یا سولوپتاس برای اواخر فصل رشد  است. از مزایای کود شوک مایع بودن است و از آنجایی که این کود از پلیمرهای نانو تشکیل شده به خوبی جذب گیاه می شود و شاهد رشد انفجاری در گندم هستیم . این کود های مایع خاصیت کلات کنندگی دارد و میتواند به جذب  سایر عناصر غذایی هم کمک کند. این کودها به راحتی در هردو سیستم آبیاری قطره ای و محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرد. از انجایی که کود 10 ایکس شوک حاوی  عصاره جلبک دریایی و اسید هیومیک است میتواند به بهبود  ساختار خاک کمک کند و  در طی چند سال خاک را اصلاح کند . همه ی این عوامل در کنار گندم مهرگان که با مناطق گرم و خشک مطابقت دارد و مقاوم به انواع زنگ ها است.

تراکتور در حال برداشت گندم - کود گندم

در مورد پتاس بالا بیشتر بدانیم

نتیجه گیری

از جمله خصوصیات  گندم مهرگان زود رسی این گندم است که فواید زیادی میتواند داشته باشد و عامل مهم استفاده  کشاورزان به از آن  خصوصا در کشت های تناوبی می باشد. ویژگی دیگر این گندم میزان پروتئین آن میباشد که حدود 14 درصد است. یکی از دلایل  مهمی که توصیه به مصرف کود 10 ایکس شوک می شود، دارا بودن اسید آمینه ها است.  اسید آمینه موجود در این کود کامل به گیاه کمک میکند که با صرف انرژی کمتری میزان پروتین افزایش یابد و گیاه یک محصول با کیفیت تری داشته باشد.

اشتراک گذاری