روش قلمه زدن دیفن باخیا

تکثیر دیفن باخیا در آب

آخرین مقالات

تکثیر دیفن باخیا در آب

با مراقبت مناسب دیفن باخیا  وکشت در آب  گیاه بزرگ و ساقه کلفتی تولید می شود، به سرعتی که ریشه ها در خاک رشد می کنند، رشد نمی کنند، اما می توانند زنده بمانند و شاخ و برگ های زیبا و قوی تولید کنند.

یکی از روشهای تکثیر دیفن باخیا، تکثیر در آب است این است که برگ ها را از قسمت های ساقه ای که 8  تا 12 سانت  طول دارند ببرید. سپس قلمه های دیفن باخیا در ظرف آب قرار دهید. آب را می توان هر چند روز یکبار تعویض کرد.قلمه ها باید در مکانی گرم و آفتابی به دور از نور مستقیم خورشید باشند، زیرا نور مستقیم  باعث کوچک شدن گیاه می شود. هر قلمه را پس از تشکیل ریشه های جدید در عرض چند هفته به گلدانی بزرگ با خاک محتوی  ذغال سنگ نارس، مرطوب و با زهکشی خوب منتقل کنید.

 

روش قلمه زدن دیفن باخیا

تکثیر و  دیفن باخیا درآب

دیفن باخیا  گیاهان آبزی نیستند. با این حال، توانایی رشد  و ریشه دهی در آب را دارد، ریشه ها درآب می توانند اکسیژن آب را استخراج کنند و گیاه را قادر سازند بدون هوا زنده بماند. آنها نسبت به ریشه های خاک شکننده تر هستند، اما کمتر تحت پوسیدگی ریشه قرار می گیرند. این یک روش  برای زنده ماندن دیفن باخیا در صورتی که در یک دشت سیلابی کم ارتفاع یا لبه رودخانه ریشه دوانده باشد، است که  برای هفته ها یا ماه ها در آب غوطه ور می ماند.

فواید  تکثیر دیفن باخیا در آب 

1-کاشت دیفن باخیا در خاک راحت تر از آب است. ریشه هایی که یک گیاه در مخلوط گلدان ایجاد می کند نمی تواند زیر آب نفس بکشد، علاوه بر این، باکتری‌ها و قارچ‌هایی که در خاک زندگی می‌کنند می‌توانند خارج از کنترل در یک محیط پر آب رشد کنند .با این حال خطر کم آبی دیفن باخیای بسیار کم است، مگر اینکه آب درون ظرف آن جذب یا تبخیر شود.

2-گیاهان آپارتمانی، به ویژه گیاهان سریع الرشد مانند دیفن باخیا، باید به طور دوره ای تکثیر شوند تا بیشتر از  ظرفیت گلدان خود رشد نکنند.دیفن باخیا  که در خاک  یا گلدان کاشته می شود کمتر رشد می کنند، اغلب باید گلدان را کج کنید و بکوبید تا ریشه گیاه شل شود، سپس کلوخه های چسبیده به ریشه را با دست بشکنید. اما انتقال گیاه از یک ظرف آب به ظرف دیگر بسیار ساده تر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که  ریشه آن را بردارید، بشورید و در ظرف جدید فرو ببرید.

3-تشخیص بیماری های  مانند پوسیدگی ریشه و سوختگی تا زمانی که روی شاخ و برگ تأثیر نگذارد دشوار است، اما تشخیص این بیماری ها در ظرف آب با یک نگاه متوجه شوید. دیدن ریشه هایی که در اطراف گلدان، شیشه پیچ خورده اند، جذابیت  خاصی دارد. می توانید با افزودن مهره های رنگارنگ یا سنگریزه های جالب این زیبایی را بیشتر  کنید.

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

معایب  تکثیر  دیفن باخیا در آب

1 باید آب را به طور منظم عوض کنید  تا محتوای اکسیژن آن تازه شود و از تجمع جلبک جلوگیری شود. همچنین باید تکه‌های برگ یا ساقه‌ای را که داخل آب می افتد  جدا کنید.علاوه بر این باید مقادیری زیادی مواد مغذی  آن را تامین کنید، زیرا فقط کمپوست یا کود آهسته رهش برای آن کافی نیست.

2-در شرایط عادی، دیفن باخیا  نسبتاً سریع رشد می کنند. اما در آب، دیفن باخیای به ارتفاعات چشمگیر نمی رسد و به سرعت رشد نمی کند.

روش قلمه زدن دیفن باخیا

نحوه انتقال دیفن باخیا تکثیر شده در  آب

ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از قلمه است. مانند بسیاری از گیاهان، دیفن باخیا می تواند حتی از بخش های کوچک ساقه خود ریشه های جدیدی تولید کنید.ظرف آن  باید پایه پهن و دراز  داشته باشد با که بلند شدن گیاه مشکل ایجاد نکند، ظرف را تقریباً نیمه پر از آب کنید. قبل از برش، قیچی هرس خود را با استفاده از الکل ضدعفونی کنید و دستکش بپوشید، زیرا شیره دیفن باخیا ممکن است باعث تحریک پوستی دردناک شود. تنه را با زاویه 45 درجه، درست زیر یک گره برش دهید، یکی از نوارهای باریک بافت رنگ روشن تر دارد، بیشتر شاخ و برگ ها را جدا کنید، از پایین ترین قسمت ساقه شروع کنید و به سمت بالا بروید. تا زمانی که سیستم ریشه ایجاد نشود، دیفن باخیای شما انرژی لازم برای نگهداری بیش از چند برگ را نخواهد داشت. گیاه خود را در ظرف جدیدش قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که سطح آب به اندازه کافی بالا است که حداقل سه یا چهار گره را پوشش دهد.

مراقبت از دیفن باخیا  تکثیر شده  در آب 

رشد دیفن باخیا در آب نیاز به نگهداری مکرر دارد. بسته به شرایط آب باید هر 1 تا 3 هفته یکبار آب را عوض کنید. هنگامی که آب را تعویض می کنید، زمان خوبی است  که ریشه ها را نیز بشویید تا لجن هایی که شروع به جمع شدن در آنجا کرده اند از بین بروند.

دیفن باخیا به مقداری کود نیاز دارد، اما زیاده روی نکنید. در طول فصل رشد، می توانید هر 3-4 هفته یک بار چند قطره کود هیدروپونیک به آب اضافه کنید.

اگر ریشه ها یا برگ ها شکننده باشند، دوز خود را کاهش دهید و در طول پاییز و زمستان به دیفن باخیای خود مواد مغذی ندهید، چون  نور کافی برای استفاده از آنها وجود ندارد.همچنین مراقب PH باشید. آب خالص دارای کیفیت بافری مانند خاک نیست، بنابراین ممکن است لازم باشد آن را در محدوده 6.1-6.5 نگه دارید.

اشتراک گذاری