روش قلمه زدن دیفن باخیا

روش قلمه زدن دیفن باخیا

آخرین مقالات

روش قلمه زدن دیفن باخیا

دیفن باخیا  تا ارتفاع 72-84 اینچ (182-213 سانتی متر) با برگ های مستطیلی شکل رشد می کند، اگر گیاهان دیفن باخیا را در داخل خانه پرورش می دهید، احتمال دارد به دلیل رشد سریع نیاز به قلمه زنی داشته باشند. زیرا رشد بیش از حد این گیاه در گلدان رشد ریشه را به خطر می اندازد.

نحوه قلمه زدن گیاه دیفن باخیا

نحوه تکثیر گیاه دیفن باخیا  قلمه زدن ساقه و  لایه برداری هوا می باشد.قلمه زدن ساقه یک روش رایج  و نسبتاً مستقیم برای تولید مجدد گیاه است. در روش لایه‌بندی هوا گیاه را  در یک محیط مرطوب و در حال رشد برای تسریع رشد ریشه قرار می دهد.

قلمه های ساقه گیاه  را می توان به دو روش تکثیر کرد: ریشه زایی در محیط گلدان و ریشه زایی  در آب،  بسته به سهولت و راحتی می توانید یکی از این روشها را  انتخاب کنید.

 انواع قلمه زدن گیاه دیفن باخیا

ریشه زایی در محیط گلدانی

قبل از بریدن ساقه ها، قیچی را استریل و تمیز کنید تا قلمه های تازه توسط باکتری یا پاتوژن آسیبی نبینند و نوک ساقه سریع‌تر ریشه می‌دهد،  بنابراین می‌توانید از قسمت پایه، میانی یا پایینی گیاه دیفن باخیا قلمه بگیرید. حداقل4  تا 8 سانت از ساقه را ببرید، قلمه را در زیر نور غیر مستقیم خورشید و در یک محیط ریشه زا  قرار دهید.  سپس قلمه های را به صورت افقی در مخلوط خاک گلدان که شامل  نیمی ماسه و نیمی پیت ماس و مرطوب است، بگذارید.  مخلوط گلدان را در مکانی گرم در دمای حدود (24 درجه سانتیگراد) و مرطوب نگه دارید تا رشد ریشه بهینه انجام شود. همچنین می توانید قلمه گیاه را با یک ورقه پلاستیکی بپوشانید، هر زمان که خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید.

ریشه زایی گیاهان دیفن باخیا در آب

بخش های از  ساقه را  به طول 8-12 سانت را ببرید و برگ ها را جدا کنید، قلمه های دیفن باخیا را داخل آب  قرار دهید. می توانید هر چند روز یکبار یا بیشتر آب را عوض کنید. گلدان ها را در مکانی روشن و گرم اما دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید، پس از تشکیل ریشه های جدید در عرض چند هفته، هر قلمه را به یک گلدان  با زهکشی خوب قرار دهید.

 

روش قلمه زدن دیفن باخیا

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

چگونه  دیفن باخیا را  با لایه بندی هوا قلمه بزنیم 

1-ساقه های دارای جوانه برگ سالم را انتخاب  و یک شکاف بلند و رو به بالا  به طول حدود 4  سانت  روی ساقه ایجاد کنید، یک خلال دندان کوچک یا یک شاخه باریک را در قسمت برش قلمه قرار دهید تا مطمئن شوید که قسمت شکاف با ساقه اصلی تماس پیدا نمی کند، سپس  قسمت بریده شده را در محیط ریشه زایی قرار  دهید.خزه یا اسفاگنوم  که رطوبت کافی دارد  را روی قسمت بریده شده ساقه گیاه  قرار دهید و آن را با یک تکه نخ یا نوار پیوند ببندید.تا بین ساقه و خزه هیچ کاملا پوشیده شود.در عرض چند روز، ریشه ها  شروع به تکثیر می کنند و سریع از داخل خزه بیرون می آیند،بعد آنها با نوار پیوند  جدا کنید و با یک چاقوی تیز، شاخه تازه ریشه دار را از ساقه اصلی جدا کنید.ساقه  های جدید را در گلدان قرار دهید، پس از اینکه ریشه ها  کاملا رشد کردند،  نوار پیوند را بردارید و گیاه دیفن باخیا را در مکانی روشن و با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

مراحل قلمه زنی  دیفن باخیا با روش تقسیم شدن

ابتدا انشعابات را مشخص و پایه گیاه را پیدا کنید، پایه را محکم نگه دارید سپس گلدان گیاه را روی آن قرار دهید، گیاه را  از گلدان بیرون بیاورید و خاک گلدان را با دست و یا با ضربه زدن به گلدان از ریشه جدا کنید.به آرامی شاخه هایی را که قبلاً ریشه  زایی شده اند را جدا کنید و با استفاده از قیچی هرس استریل شده و تمیز  ریشه ها را در دو طرف جایی که شاخه ها تولید می شوند، ببرید.مطمئن شوید که حداقل یک گره در دو طرف گیاه  جدید وجود دارد.گیاه اصلی  و شاخه های جدید خود را در گلدان هایی بکارید که دارای خاک مرغوب   هستند.

سخن پایانی

در روش قلمه زدن دیفن باخیا تقسیم ساقه های گیاه دیفن باخیا یک راه عالی برای گسترش و تکثیر گیاه یا تولید گیاهان جدید برای  استفاده در منازل است.تا زمانی که ابزارهای  تکثیر گیاه را به درستی آماده کنید و از قلمه های گرفته  شده به خوبی  مراقبت کنید، برای تولید گیاهان جدید سالم و شکوفا مشکلی نخواهید داشت.

اشتراک گذاری