ترکیب اسید هیومیک با اوره

زمان استفاده از کود سفید برای درختان

آخرین مقالات

زمان استفاده از کود سفید برای درختان

کود سفید  مصارف کشاورزی متعددی دارد، اما کشاورزان  زمانی از این کود  استفاده می کنند که درختان  فاقد نیتروژن مورد نیاز برای رشد سالم باشند.برخلاف کودهای معمولی  که شامل هر سه ماده غذایی اولیه گیاهی هستند، اوره فقط دارای نیتروژن است. گیاهان بیش از هر ماده مغذی دیگری از نیتروژن استفاده می کنند، اما نیتروژن به راحتی از طریق خاک خارج می شود. بنابراین  گیاهان نیاز به تامین مجدد نیتروژن دارند. زمانی که خاک فاقد نیتروژن باشد، کود سفید  نیاز گیاهان شما را تامین می کند.

زمان استفاده از  سفید  برای درختان

هنگامی که درختان به سطوح بالای نیتروژن برای سالم ماندن و بهره وری زیاد نیاز دارند، به کود سفید هم نیاز است.  اگر آزمایش‌ خاک نشان می‌دهد که فسفر و پتاسیم دو ماده مغذی اولیه گیاه به خوبی در درخت  وجود ندارند، نیتروژن تمام چیزی است  که گیاه لازم دارد. افزودن مواد مغذی غیر ضروری می تواند برای گیاهان و خاک سمی باشد،  کود سفید46 درصد نیتروژن است و فاقد فسفر و پتاسیم است. بر خلاف کودهای آلی آهسته رهش، که نیتروژن را از طریق تجزیه تامین می کنند، نیتروژن کود سفید یا اوره را بلافاصله جذب می کند. با این حال، اگر به درستی استفاده نشود، بسیاری از مزایای اوره یا کود سفید  را می توان از دست داد.

زمان استفاده از کود سفید برای درختان

محاسبه  مقدار مناسب کود سفید برای درختان

از آنجایی که میزان نیتروژن در خاک متفاوت است،  با آزمایش‌ خاک نیتروژن مشخص  نمی‌شود، به عنوان مثال کود نیتروژن   46-0-0، مقدار کود سفید آن 46 گرم نیتروژن واقعی در هر 100 گرم کود می باشد، که می توان 100 را بر 46 تقسیم کنید به این ترتیب برای تامین 1 گرم نیتروژن بیش از 2 گرم کود سفید لازم است. نیتروژن بیش از حد می تواند برای درختان و محیط زیست مضر باشد.

با شروع فصل رشد پس از کاشت، درختان میوه برگریز باید هر فصل  بهار با کودسفید  کوددهی شوند، این کار باعث تضمین شاخ و برگ های سالم درخت  می شود.در ضمن  قدرت و کیفیت میوه را به حداکثر می رساند، کود سفید  را می توان به صورت آلی یا مصنوعی  نیز استفاده کرد.

فصل کود دهی درختان میوه با کود سفید 

قبل از رشد زایشی، درختان میوه جوان نسبت به درختان  بالغ به کود سفید  بیشتری نیاز دارند، نیتروژن به تحریک رشد کمک می کند که برای حداکثر رشد در درختان جوان لازم است.قبل از شروع میوه‌دهی می توانید از کودهای شیمیایی مانند سولفات آمونیوم یا اوره یا از کودهای آلی یا کمپوست استفاده کنید. تقریباً 2 گرم کمپوست یا  اوره را  در هر زمان  آبیاری  برای کودهی لازم است.تا زمانی که برگها شروع به ریزش کنند،  هنگامی که درخت در سال دوم رشد قرار دارد ، مقدار کود را دو برابر کنید، بنابراین می توانید  افزایش مقدار کودسفید را  تا زمانی که درخت شروع به گلدهی  می کند ادامه دهید.درختان بالغ به اندازه درختان جوان به کود سفید  نیاز دارند، زیرا این کود  باعث رشد سریع  و خوب برگ ها و شاخساره ها می شود.  همچنین در درختان بالغ بر تولید میوه تأثیر می گذارد.بهتر است درختان میوه بالغ را حداقل دو بار در سال کود دهی کنید،  اوایل بهار و اوایل پاییز زمان ایده آل برای کوددهی است. با تقسیم کود مورد نیاز در سال به نصف، مقدار کود برای هر مصرف بدست  می آید.

درمورد کودهای کامل بیشتر بدانیم 

روش‌هایی برای آزادسازی آهسته کود سفید

پوشش مقاوم در برابر آب

به اضافه کردن  پوشش مقاوم در برابر آب  به گرانول، کودسفید رهش کنترل شده می گویند. مانند Nutricote™ و Osmocote™ هستند. این فرم ها دارای پوشش رزینی یا پلیمری برای کاهش سرعت انتشار کود سفید استفاده می شوند.  آزاد شدن این کود  بیشتر تحت تأثیر دما است و دمای بالاتر باعث تسریع در رهاسازی  آن می شود. این امر بسیار مهم است ، زیرا در هوای گرم که گیاهان در حال رشد هستند بیشتر کود  آزاد می شوند.در هوای سردتر مقدار کمتری اوره یا کود سفید  آزاد می شود که با رشد گیاهان مطابقت دارد و از آلودگی آب زهکشی جلوگیری می کند. این گرانول ها اغلب در کودهایی یافت می شوند که در یک فصل کامل  رشد استفاده می شود  و برای گیاهان عالی هستند. سایر مواد مغذی گیاهی نیز  برای ساخت یک کود کامل اضافه می شود.

کود سفید  پوشش داده شده با گوگرد

گرانول های اوره با گوگرد مذاب، موم و سپس خاک رس پوشانده می شوند، فعالیت میکروب های خاک و نفوذ آب از طریق شکاف های پوشش باعث می شود تا اوره به داخل خاک نفوذ کند.در استفاده از کود سفید  مراقب باشید، زیرا اگر دانه ها خرد شوند، تمام اوره را به یکباره آزاد می کنند و باعث سوختگی گیاه می شود.

روش استفاده از کود سفید برای درختان 

به کود سفید کود خاکی هم می گویند که برای جذب ریشه توسط گیاهان استفاده می شود، بهتر کود نیتروژن را مدیریت کنید تا بیشترین مقدار را در ناحیه ریشه نگه دارد، به این ترتیب  با جذب نیتروژن عملکرد محصول زیاد  می شود.

 برای حفظ کودسفید در ناحیه ریشه  اقدامات زیر لازم :

  • کود سفید را در خاک با آب یا در  گلدان  یک یا دو روز پس از کاشت  استفاده کنید.
  • در زمان استفاده از کود سفید، درختان را آبیاری نکنید، اما می توانید کودهای مایع حاوی اوره  یا کود سفید  به سیستم های آبیاری به اندازه یک سوم میانی اضافه کنید.

بنابراین کود سفید خشک یا مایع  که روی سطح خاک اعمال می شود، برای روزها و هفته ها در آنجا می ماند و می تواند بیش از 50٪ از محتوای نیتروژن را از طریق تبخیر آمونیاک در هوا از دست بدهد.PH بالای خاک، دمای بالای خاک (بیش از 70 درجه فارنهایت)، خاک‌های شنی با ظرفیت تبادل کاتیونی کم خاک‌های مرطوب/شبنم سنگین، همگی عواملی هستند که باعث تلفات آمونیاک از اوره  یا کود سفید غیرقابل جذب می‌شوند.

اشتراک گذاری