کود سیاه برای یونجه - Black manure for hay

کود سیاه برای یونجه

آخرین مقالات

کود سیاه برای یونجه

کود سیاه، یک نوع کود فسفاته بسیار پر کاربرد می باشد که به هر دو صورت­  مایع و جامد، تولید می ­شود و جزو پر مصرف­‌ترین کودهای شیمیایی است که برای تمام  گیاهان، ضرورت محسوب می‌شود، حاوی مواد بسیار مفیدی که برای تقویت و حاصل­خیزی خاک نیزموثر  می باشد.

Black manure for hay

کود سیاه مقاومت به بیماریها در یونجه را افزایش می دهد.

یکی از مهم­ترین خصوصیت  کودهای سیاه در یونجه افزایش مقاومت آن در برابر انواع بیماری­ها و آفت­ها می باشد،  که نسبت به شرایط عادی، میزان برداشت آن به صورت قابل ملاحظه­‌ای افزایش پیدا  می کند. همچنین  فرآیند رشد آن را، تسریع و میزان بهره­ برداری از آن را افزایش می دهد.

کود سیاه باعث مقاومت یونجه به سرما می شود.

 پایین بودن سطح مقاومت  یونجه به سرما با مصرف کود سیاه افزایش می یابد. کود سیاه را بهتر در زمان کاشت در یونجه استفاده شود.

برگهای کوتاه و باریک نشانه کمبود کود سیاه در یونجه می باشد.

یکی دیگر از روش­هایی که برای تشخیص نیاز یونجه به کود سیاه یا همان کود فسفاته وجود دارد، بررسی شکل برگ­های آن، می­باشد که اگر به صورت کوتاه و باریک و عمودی باشند یا فقط برگ های  جدید رشد کنند و برگ­های قدیمی­ تر قهوه ­ا­ی، ‌باشند نشانه نیاز یونجه به کود سیاه است. همچنین پوک بودن دانه ها در هر خوشه نشانه کمبود این کود در یونجه می باشد.

دلایل استفاده از کود سیاه در یونجه

یونجه به حاصلخیزی خاک به فسفر (P)  بالایی نیاز دارد که با مصرف کود سیاه این نیاز رفع خواهد شد.
یونجه می تواند از ریزمغذی های موجود در کود، به ویژه بور بهره مند شود.
یونجه هنگام برداشت  مقادیر زیادی پتاسیم و فسفر را از مزرعه حذف می کند که با مصرف این کود آلی فسفر از دست رفته جبران می شود.
علوفه هایی مانند یونجه دارای فرسایش کم، رواناب مواد مغذی و پتانسیل شستشوی مواد مغذی هستند که این کود روانابی کمی دارد.

در صورت کند شدن روند رشدیونجه از کود سیاه استفاده کنید. 

بررسی پروسه­ رشد یونجه، در طول یک مدت زمان مشخص می ­باشد و اگر رشد گیاه کمتر از حد نرمال باشد باید جهت تسریع کردن رشد آن، از کود سیاه استفاه شود.

سخن پایانی

ما در این مقاله، در مورد تأثیر کود سیاه بر رشد یونجه مطالبی بیان کردیم، شما کشاورز گرامی می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در کورد نحوه مصرف کود سیاه در یونجه با مشاوران ما به صورت رایگان در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری