گوگرد مایع

گوگرد مایع

آخرین مقالات

گوگرد مایع چیست و چه تاثیری بر رشد گیاه دارد؟

گوگرد مایع یکی از مهمترین عناصر برای گیاهان می باشد که زیاد  مورد توجه کشاورزان نیست، گوگرد در تولید پروتئین، کلروفیل و سایر ترکیبات مهم  گیاهی نقش دارد. علائم کمبود آن مشابه علائم کمبود نیتروژن می باشد، زرد شدن از برگ های جوان شروع می شود و به برگ های مسن گسترش می یابد.

اهمیت تغذیه گوگرد در گیاهان

کمبود گوگرد در گیاهان با متابولیسم بالا از اهمیت بالایی برخوردار است ،  کشاورزان و کارشناسان کشاورزی باید در تغذیه معدنی به این موضوع توجه کنند.به عنوان مثال، گیاهان خانواده کلم مانند گل کلم، بادرنجبویه و تربچه و کلزا و همچنین خانواده پیاز شامل سیر، پیاز، تره فرنگی و … نسبت به سایر گیاهان به گوگرد بیشتری نیاز دارند. بوی تند این گیاهان به دلیل وجود ترکیبات گوگردی است، این ترکیبات نقش محافظتی برای گیاه و نقش دارویی برای انسان دارند، به همین دلیل کمبود گوگرد باعث کاهش خواص تغذیه ای بسیاری از گیاهان به ویژه کلم بنفش  و پیاز می شود.

کود ۶۰ درصد پتاسیم برای موز

علائم کمبود گوگرد مایع  در گیاهان

بخشی از گوگرد مورد نیاز گیاهان از طریق باران وارد زمین می شود،  در سال های اخیر به دلیل نگرانی های زیست محیطی، تولید گازهای سولفوریک کاهش یافته است. منابع گوگرد در زمین های زراعی کم است و با آبیاری یا باران شسته می شود،  میکروب های خاک نیز آن را تجزیه کرده و گوگرد (سولفات) را به گاز (سولفید هیدروژن) تبدیل می کنند. بنابراین تغذیه گیاه با گوگرد باید در اولویت برنامه کود دهی  قرار گیرد.

در مورد کود گوگرد بیشتر بدانیم 

دلایل کمبود گوگرد  مایع در مزرعه

خاک شنی با محتوای مواد  آلی و گوگرد کم

بارندگی زیاد در زمستان (شستشوی گوگرد)

اضافه کردن کودهای حیوانی و ارگانیک به زمین

 نقش گرمای هوا در کمبود گوگردمایع 

کمبود گوگرد از برگ های جوان شروع می شود و کل  برگهای گیاه  بدون آثار سوختگی زرد می شود،  این کمبود با گرمای هوا بیشتر نمایان می شود. نوع خاک، میزان ماده آلی خاک،   PH خاک، نوع گیاه و سابقه کشاورزی نقش بسزایی در میزان گوگرد خاک دارند.

آزمایش  خاک حداقل هر 3 سال یکبار از نظر میزان گوگرد محلول نیز باید انجام شود، استفاده از گوگرد مایع برای باغ ها و محصولات زراعی بهترین گزینه برای تنظیم PH خاک، جلوگیری از آفات و بیماری های قارچی، افزایش عملکرد و کیفیت محصول می باشد.کاربرد گوگرد مایع به ویژه در کنار منابع کود نیتروژن در مراحل اولیه رشد گیاه باید در برنامه تغذیه زمین گنجانده شود. گوگرد ناکافی باعث کاهش عملکرد محصول به صورت  1-2 تن در هکتار می شود.

تاثیر اسید هیومیک بر گندم

اهمیت کود گوگرد مایع در گیاهان 

کود گوگرد مایع  به دلیل خواص بالا  مشکل بسیاری از مواد مغذی را که هنوز جذب گیاه نشده اند حل می کند، در واقع یون ها و مواد غذایی موجود در خاک با استفاده از گوگرد جذب می شوند. این موضوع  زمانی اهمیت زیادی دارد که  با وجود استفاده از گوگرد مایع نیازی به کودهای دیگر نیست،  به عنوان مثال گوگرد آهن خاک را حل می کند و کمبود آهن را برطرف می کند. این عمل  در مورد سایر مواد مغذی مانند منیزیم، مس، روی و به ویژه فسفر صادق است. در واقع کشاورز با استفاده از گوگرد مایع در اکثر موارد نیازی به کود آهن، کود فسفر و کودهای میکرو نخواهد داشت. گلسنگ ها موجودات زیست محیطی مفیدی هستند که توسط قارچ ها و جلبک ها ایجاد می شوند،  این موجودات در برخی مواقع روی تنه درخت رشد می کنند و باعث نابودی  تنه، ضعیف شدن و مرگ تدریجی آن می شوند.  ترکیب گوگرد مایع با فرمول خاصی می تواند این گلسنگ ها را بدون آسیب رساندن به درخت از بین ببرد.

کاشت گندم

درمان بیماری های قارچی با گوگرد مایع

ویروس ها اغلب توسط حشرات منتقل می شوند اسپری گوگرد می تواند بسیاری از این آفات مکنده را از بین ببرد، همچنین بیماری هایی مانند کپک، زنگ، فوزاریوم، فیتوفتورا،پوسیدگی و لکه های برگ و بیماری های ریشه مانند نماتد را می توان با گوگرد مایع  کنترل کرد. انواع بیماری مگس سفید که محصولات زراعی به ویژه گلخانه ها را تحت تاثیر قرار می دهد را می توان با گوگرد مایع درمان کرد،  حتی پس از آلوده شدن نیز می تواند آن را از بین ببرد. استفاده از گوگرد مایع همراه با برخی از سموم، مصرف سم را کاهش می دهد. گوگرد به دلیل بویی که دارد بسیاری از حشرات را از مزرعه دور می کند و اجازه ورود و تخم ریزی را نمی دهد، همچنین قارچ ها یا باکتری های باقی مانده روی گیاه را از بین می برد. گوگرد دشمن قارچ هاست، اکثر بیماری های قارچی در خاک وجود دارند، اما بیماری هایی مانند زنگ یا کپک که بر اندام های تولید مثلی تأثیر می گذارند توسط گوگرد مایع از بین می روند.

بنابراین کشاورزان و کارشناسان کشاورزی باید به نقش و اهمیت تغذیه گیاه با گوگرد کافی و در دسترس توجه ویژه ای داشته باشند، گوگرد مایع علاوه بر افزایش عملکرد محصول، باعث بهبود کیفیت غلات و میوه ها و همچنین افزایش ماندگاری آنها می شود.  کاربرد گوگرد در مزرعه همچنین باعث حذف و کنترل آفات و بیماری ها از جمله حشرات، قارچ ها یا باکتری های بیماری زا می شود. لازم به ذکر است که استفاده از پودر گوگرد، گرانول یا اسید سولفوریک می تواند به گیاه آسیب رسانده و موجودات مفید خاک را از بین ببرد.

اشتراک گذاری