کمبود آهن درخت گردو

کمبود آهن درخت گردو

آخرین مقالات

کمبود آهن درخت گردو

درختان گردو از درختان ارزشمند در سرتاسر جهان هستند. همه بخش‌های درختان گردو بسیار پر کاربرد هستند. چوب، برگ و میوه درختان‌گردو بسیار مفید هستند. محصولات درخت گردو برای درمان انواع بیماری‌ها به کار می رود. به علت ویتامین‌ها و پروتئین‌های موجود در درختان گردو بسیار مورد توجه همگان قرار دارند. درختان گردو را می توانید در بسیاری نواحی کشور بکارید. کاشت درختان گردو قدمت زیادی دارد. زمانی که مردم به ارزش غذایی گردو پی بردند استقبال زیادی از این محصول کردند. بسیاری از کشاورزان روی پرورش این درختان سرمایه گذاری کردند. درختان گردو نیاز به رسیدگی و صرف وقت زیاد ندارند. در این قسمت قصد داریم به علایم کمبود آهن درخت گردو بپردازیم.

این درختان محصولات زیادی را به باغداران هدیه می دهند. درختان گردو به صرف هزینه کمی برای پرورش نیاز دارند. همچنین سود دهی این درختان بسیار بالاست. حال در نظر بگیرید چنانچه باروری و کیفیت این محصولات را بالا ببرید می توانید فروش بیشتری داشته باشید و سود بیشتری عاید شما می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم در پی پیدا کردن راه‌هایی بودن تا بار دهی درختان گردو را افزایش دهند. این راه‌ها شامل کود دادن و هرس کردن  در زمان مناسب، همچنین آبیاری صحیح و اصولی است. کمبود آهن درخت گردو را بایستی از ابتدا برطرف کرد تا شاهد عوارض بد آن نشویم.

اثر میخ زدن به درختان گردو

یکی از راه‌های افزایش محصول دهی درختان گردو میخ زدن به درختان است. این راه ممکن است خیلی علمی نباشد. اما از زمان‌های دور بسیار مورد استفاده قرار می گرفته است. با این کار می توانید بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات درختان گردو را کاهش دهید. برای آنکه  از میزان عنصر آهن در خاک اطلاع کسب کنید لازم است تا مقداری از خاک را به آزمایشگاه ببرید و مورد آزمایش قرار دهید. چنانچه با کمبود آهن و پتاسیم در خاک مواجه شدید می توانید کود دادن مناسب به آن‌ها را شروع نمایید. بهتر است تا از راه‌های امتحان شده بهره بگیرید. روش‌هایی که قبلا مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تجربه شده‌اند.

علت اصلی میخ زدن به تنه درختان گردو این است که عنصر آهن را جذب این درختان کنند. راه دیگر این است که زیر درخت یک براده قرار می دادند. بدین شکل آهن درخت را افزایش می دادند. یکی از بیماری‌های درختان بلایت است. این بیماری می تواند باغداران را ناراحت کند. برخی کشاورزان معتقدند که با کوبیدن میخ به درخت، این مریضی را کاهش دهند. اما توصیه بهتر این است که کود مناسب و غنی برای رساندن تمام مواد غنی برای درختان گردو استفاده کنید.

راه‌های زیادی وجود دارد که به رشد بهتر درختان گردو کمک شایانی می کند. مثلا یکی از انواع این راه‌ها هرس کردن درختان گردو است. حتما بایستی هرس کردن درختان را به طرز اصولی و درست انجام دهید. یکی دیگر از راه‌ها این است که خاک را بررسی کنید و ببینید که آیا کمبودی وجود دارد یا خیر. لازم است تا برای داشتن محصول با کیفیت تر یعنی گردوهای درشت و مغز پر که رنگ روشن داشته باشند عمل آبیاری را به درستی انجام دهیم. بنابراین داشتن برنامه ریزی مدون و درست اساس کود دهی مناسب است که حتما بایستی مورد توجه قرار گیرد.

همان طور کی می دانید درختان گردو از با ارزش ترین درختان در جهان هستند که بسیاری از کشاورزان و باغداران در بعضی شهرها از ایت درختان به عنوان گران ترین هدیه‌ها یاد می کنند. درختان گردو را به عنوان هدیه به عروس می بخشند.

اهمیت عنصر آهن برای درختان گردو

 عنصر آهن نقش مهمی برای رشد و نمو درختان گردو ایفا می کند. ضرورت استفاده از آهن  بیش از یک قرن هست که برای درختان گردو شناخته شده است. آهن به باروری و رشد درختان گردو بسیار کمک می کند. آهن از عوامل مهم سبز بودن گیاهان است. بنابراین به عنوان کاتالیزور در ساخت کلروفیل نقش حیاتی را ایفا می کند. کلروفیل اهمیت بالایی در درختان گردو دارد. کلروفیل کافی سبب می شود تا درختان نشاط خود را حفظ کنند. برگ‌های سبز داشته باشند. بنابراین نقش و اهمیت عنصر آهن بسیار مشخص است. آهن از مواد معدنی بسیار مفید در ساختن آنزیم‌های تنفسی و سوخت و ساز کربوهیدرات در درختان گردو است. بنابراین بود و نبود آهن حکم زنده ماندن درختان گردو را بر عهده دارد.

نشانه‌های کمبود آهن در درختان گردو

در صورتی که درختان گردو به کمبود آهن دچار شوند، اول برگ‌های آن‌ها این نشانه را نشان می دهند. در صورت نبود آهن کافی، برگ‌های درختان گردو شروع به زرد شدن می کنند. ولی رگبرگ‌ها سبز می مانند. مواد تولید شده از فتوسنتز کم می شود و باردهی درختان به شدت کم می شود. این اتفاق می تواند بدترین رویداد برای یک کشاورز باشد. زیرا علی رغم زحمات فراوان برای پرورش درختان، با کاهش باردهی درختان گردو به علت کبود آهن مواجه شده است.

راه رفع کمبود آهن برای درخت گردو

حال سوال این است که چگونه از ظاهر شدن عوارض کمبود آهن در درختان گردو ممانعت به عمل آوریم؟ واقعا راه درمان کمبود آهن چیست؟

در جواب باید بگوییم راه درمان کمبود آهن، کود آهن است.

رفع نمودن کمبود آهن در درختان گردو باید فورا انجام شود. چون بر بازدهی درختان گردو در سال‌های بعد را نیز تاثیر گدار است. درختان گردو به علت استفاده از مغز آن‌ها در آجیل‌ها، مصرف‌های غذایی، مصرف به شکل خام و همچنین  استفاده از چوب آن‌ها درخراطی و غیره از سود اقتصادی خوبی برخوردار هستند. بنابراین کشاورزان باید در سریع ترین زمان ممکن، فرصت کمبود آهن را به درخت گردو ندهد.

راه‌های بهره گیری از کود آهن برای درختان گردو

 از روش آبیاری کود آهن جهت درختان گردو می تواند کمبود آهن را در این درختان رفع کند. بهره گیری از کود آهن برای درختان گردو جهت جلوگیری از کمبود آهن است و یا درمان کمبود آن که هر دو کار موثری در این جهت هست.

مساله مهم مقدار استفاده از کود آهن برای درختان گردو و همچنین آبیاری درست بر اساس اصول صحیح است. بعد از استفاده از کود آهن جهت درختان گردو باید آبیاری به میزان مناسب انجام شود. دلیل آبیاری مطلوب این است که درخت دچار عطش نشود و کود آهن به همه قسمت‌های ریشه درختان گردو برسد. اگر این مورد چشم پوشی شود اثر بسیار بدی در مقدار برداشت محصول سال‌های بعدی خواهد گذاشت. کمبود آهن درخت گردو بایستی جدی گرفته شود.

اشتراک گذاری