شوک ده ایکس 5 لیتری مخصوص ریشه زایی

مراحل کاشت سیب زمینی تا نگهداری و برداشت

آخرین مقالات

مراحل کاشت سیب زمینی تا نگهداری و برداشت

مراحل کاشت سیب زمینی تا نگهداری و برداشت : سیب زمینی یک محصول مفید و پر خاصیت است که اولین بار  توسط سرخپوستان در امریکا کشت شده است.  این محصول  بین عموم مردم مصرف و کارایی زیادی دارد. تا زمانی که شرایط رشد مناسب برای  سیب زمینی  فراهم شود عملکرد بالایی خواهد داشت. پس از کاشت سیب زمینی تا زمان برداشت به حداقل مراقبت نیاز دارند. در این مقاله با مراحل کاشت سیب زمینی تا برداشت  با ما همراه باشید، نکات مفیدی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

زمان کاشت سیب زمینی

سیب زمینی هوای خنک را ترجیح می دهد، می توان آن را در اوایل بهارکشت کرد،اما دمای پایین در حد یخبندان  را دوست ندارند. به محض اینکه  دمای خاک به 7 درجه سانی گراد رسید، یا دو تا سه هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان آنها را کشت کنید.

خاک مناسب  برای کاشت سیب زمینی

سیب زمینی از سبزیجات ریشه ای هستند که در خاک های عمیق و سست  با زهکشی خوب و کمی اسیدی بهتر رشد می کنند. سیب زمینی به مکانی نیاز دارد که شش تا هشت ساعت در روز نور داشته باشد. قبل از کاشت، کمپوست یا کود را  برای رشد بهتر در خاک مخلوط کنید.

 

 

کود مخصوص سیب زمینی

 

بذر مناسب برای کاشت سیب زمینی 

بذر سیب زمینی باید عاری از بیماری باشد و برای بهترین نتیجه از برداشت از بذرهای تازه استفاده کنید ، چون کمتر مستعد ابتلا به بیماری هستند. بذر سیب زمینی که هنوز جوانه نزده را یک یا دو هفته قبل از کاشت در دمای بین 15 تا 21 درجه سانتی گراد قرار دهید تا جوانه  بزند. یک روز یا بیشتر قبل از کاشت در فضای باز، بذر  سیب زمینی به قطعات 6 سانتی برش دهید. بذر سیب زمینی کوچکتر از  5سانت را می توان به صورت کامل کاشت،  هر قطعه باید حاوی یک چشم یا جوانه باشد

مراحل کاشت سیب زمینی تا نگهداری و برداشت

آبیاری مورد نیاز سیب زمینی

سیب زمینی رطوبت را دوست دارد، گیاهان درطول  هفته به 15 تا 32 میلی لیتر آب نیاز دارد، آبیاری نامناسب منجر به تغییر شکل  غده های سیب زمینی  می شود. زمانی که شاخ و برگ گیاهان زرد شدن  و از بین رفتن آبیاری آن  را کاهش دهید.

زمان رشد سیب زمینی

  سیب زمینی بسته به نوع رقم  آن بین 70 تا 90 روز برداشت  می شود. زمانی که شاخ و برگ زرد و خشک  شدن غده ها آماده برداشت هستند. با این حال می توان گیاهان را حدود دو تا سه هفته پس از گلدهی برداشت کنید. در زمان برداشت اطراف گیاه را با دقت حفاری کنید ، سپس محصول را  برداشت کنید.

نحوه برداشت سیب زمینی

ذخیره سیب زمینی نباید تا دو تا سه هفته پس از بین رفتن شاخ و برگ ها انجام شود،  قبل از برداشت بهتر است زمین خشک باشد. پس از برداشت، سیب زمینی ها را به مدت دو تا سه روز در خاک قرار دهید، این کار باعث می شودکه ماندگاری سیب‌زمینی در انبار بیشتر شود. سیب زمینی ها باید در مکانی خشک، خنک و تاریک در دمای  7 تا 15 درجه سانتی گراد  برای مدت دو هفته خشک شوند.

بهترین روش برای نگهداری سیب زمینی

سیب زمینی را می توان ماه ها نگهداری کرد، به شرط این که  تهویه کافی، دمای خنک، رطوبت بالا و بدون نور فراهم باشد. سیب زمینی ها را در مکانی خنک در دمای 5 درجه  نگهداری کنید، دمای گرم می تواند باعث جوانه زدن و بیماری شود. چنانچه  در یک منطقه گرم زندگی می کنید، سیب زمینی ها را در یخچال مخصوص نگهداری کنید تا  در  مدت زمان بیشتری  ماندگاری داشته باشد.

انواع ارقام سیب زمینی و مراحل کاشت سیب زمینی تا نگهداری و برداشت

رقم روست

رقم روست سیب زمینی پوست قهوه ای ضخیم دارد که اغلب برای پخت، سرخ کردن استفاده می شود. روست ها رطوبت کمی دارند و در هنگام پخت کمی خشک می شوند، بنابراین زمان استفاده به آن کمی  شیر یا کره اضافه  کنید.

رقم زرد

رقم زرد ، رقمی همه منظوره ای است که برای کوبیدن، بخارپز کردن، آب پز کردن، ، برشته کردن و سرخ کردن مناسب است.

قرمز

سیب زمینی قرمز  پوستی سفت دارد و برای سالاد و سوپ سیب زمینی و برای بخارپز کردن، آب پز کردن، برشته کردن، دلمه مناسب است.

رقم سفید

سیب زمینی سفید نشاسته کمی دارد و برای آب پز کردن، سالاد سیب زمینی، کوبیدن  بخارپز کردن، درست کردن گراتن و برشته کردن عالی است.

رقم آبی

سیب زمینی آبی به دلیل آنتی اکسیدان بالایی که دارد به سیب زمینی بنفش نیز معروف است که هنگام پختن به رنگ ارغوانی در می آید، نشاسته متوسطی دارد و برای بخارپز کردن، پختن و جوشاندن عالی است.

رشد شدید سیب زمینی

زمان برداشت سیب زمینی

بسته به نوع  آب و هوا فصل رشد سیب زمینی از کاشت تا برداشت حدود سه یا چهار ماه طول می کشد . اما  برخی از واریته های  سیب زمینی کمی زودتر برداشت می شوند. بیشتر کشاورزان سیب زمینی را در ماه فروردین تا اردیبهشت کشت می کنند که  حدود چهار ماه بعد برداشت می شود . همچنین می توانید حدود دو تا سه هفته پس از گلدهی گیاهان شروع به برداشت سیب زمینی های جدید کنید.

 

کود شوک ده ایکس

 

 

مبارزه با آفات و بیماری های سیب زمینی و مراحل کاشت سیب زمینی تا نگهداری و برداشت

سیب زمینی دارای آفات و بیمای های مختلف است، اما با برنامه ریزی و مدیریت خوب می توان بسیاری از آفات آن را کنترل کرد. کاشت چندین واریته مختلف باعث مقاومت محصول به بیماری ها می شود.  همچنین انجام تناوب زراعی مناسب باعث کاهش بروز نماتدها و سایر آفات در محصول  می شود. با متعادل  کردن PH خاک (غیر قلیایی) از بروز آفات سیب زمینی جلوگیری می شود. بهتر است مبارزه با انواع آفات را از زمان کاشت بذر سیب زمینی شروع و تا پایان برداش ادامه داشته باشد.

بنابراین برداشت سیب زمینی را زمانی انجام دهید که هوا آرام و بدون بارندگی باشد . سیب زمینی های بزرگ را برداشت کنید و آنهایی که اندازه کوچک تر را دارند بگذارید به رشد متعادل برسند. دقت داشته باشید سیب زمینی های برداشت شده را به مدت زمان طولانی در زیر آفتاب قرار ندهید، زیرا نورخورشید باعث سبز شدن محصول  و سمی شدن آن می شود . شما کشاورزان عزیز علاقمند به تولید بالا  در مورد نحوه کوددهی صحیح با محصولات نانو شوک با کارشناسان مربوطه ال کیوان  در ارتباط باشید.

 

 

اشتراک گذاری