عوامل موثر در رشد درخت سماق

عوامل موثر در رشد درخت سماق

آخرین مقالات

عوامل موثر در رشد درخت سماق

سماق یک درختچه بومی کم رشد است که به دلیل سازگاری با بسیاری از انواع خاک، شرایط مرطوب یا خشک، مراقبت آسان و جلوگیری از فرسایش ارزش زیادی دارد. درخت سماق گونه ای از درختان و درختچه های گلدار است که به خاطر رنگ های سرمه ای زیبای شاخ و برگش مشهور است. ارتفاع آن بین سه تا 33 فوت است. در پاییز گل های درخت سماق به رنگ قرمز زرشکی، نارنجی، زرد تیره و بنفش می باشد.

شیوه های مراقبت از درخت سماق

آبیاری: درختان سماق خاکی با زهکشی خوب را ترجیح می دهند و نیازی به آبیاری زیاد ندارند. با این حال، آنها در اولین فصل رشد خود برای رشد ریشه به رطوبت ثابت نیاز دارند.
هرس: درختان سماق را در اواخر زمستان یا اوایل بهار هرس کنید تا شاخه های مرده یا آسیب دیده را جدا کرده و شکل درخت بهبود ببخشد.
کود دهی: درختان سماق به طور کلی نیازی به کود ندارند، اما در صورت نیاز می توانید کود متعادلی را در اوایل بهار اعمال کنید.  تقویت کند.
کنترل آفات: درختان سماق نسبتاً مقاوم به آفات هستند،  باید مراقب آفات رایجی مانند فلس، کرم خراش  باشید.

در مورد کود هیومیک اسید بیشتر بدانیم 

عوامل موثر در رشد درخت سماق

شرایط رشد در درختان  سماق

اکثر سماق‎ ها خاصیت انتخابی ندارند و طیف وسیعی از شرایط رشد را تحمل می‎کنند. در آفتاب کامل تا سایه جزئی، رشدخوبی دارند. می‎کنند، طیف وسیعی از انواع خاک را تحمل می‎کنند. برخی مانند درخت سماق آفریقایی، حتی در برابر شرایط خشکسالی، تحمل بالایی دارند.سماق  فلایلی  به طور طبیعی خاک مرطوب و زهکشی شده را ترجیح می‎دهد، اما در مناطق سنگلاخی نیز سازگار است.

خاک مناسب  برای درختان سماق

درختان سماق خاکی با زهکشی خوب با pH بین 6 تا 7 را ترجیح می دهند. در خاک خیلی اسیدی با اضافه کردن آهک PH آن افزایش می یابد، اما در خاک خیلی قلیایی گوگرد  اضافه می شود  تا PH آن پایین بیاید. برای بهبود حاصلخیزی خاک، مقداری مواد آلی مانند کمپوست یا کود دامی را که به خوبی پوسیده شده است  با خاک مخلوط کنید. بهتر است  آزمایش خاک  را برای تعیین سطح مواد مغذی و تعادل pH آن انجام دهید.

بهترین زمان کاشت درختان سماق

بهترین زمان کاشت درختان سماق در بهار یا پاییز است که هوا معتدل است. قبل از کاشت، حفره ای به عرض دو برابر ریشه و عمق آن حفر کنید. درخت را  طوری در حفره قرار دهید که در قسمت بالای ریشه با سطح خاک همسطح باشد. سپس حفره کاشت را با خاک  پر کنید و به خوبی آبیاری کنید  تا خاک اطراف ریشه ها ته نشین شود.

نحوه کود دهی درختان سماق

درخت سماق نیز مانند هر گیاه دیگری برای رشد به کود نیاز دارد. قبل از کاشت از کود متعادل سه بیست استفاده کنید و سپس هر سال در بهار  مجدا از کود استفاده کنید. پس از مصرف کود را آبیاری کنید تا به ته نشین شدن آن در خاک کمک کند. انتخاب ترکیب مناسب خاک، سطوح pH و اصلاحات لازم می تواند در کمک به شکوفایی درختان سماق موثر است.

نتیجه گیری:

با توجه به خواص بی نظیر سماق، پس مراقب لازم و اصولی از این درخت ضروری است. یکی از اصول مراقبتی مهم درختان سماق نحوه کوددهی و انتخاب کود مناسب برای آن است. بنابراین کودهای ارگانیک و طبیعی شوک می تواند انتخاب مناسبی برای این درختان باشد چرا ضمن افزایش عملکرد آن کارایی و بازده این درختان را افزایش می دهد.

اشتراک گذاری