سم مغز گردو

سم مغز گردو

آخرین مقالات

سم مغز گردو

یک مزه گردو خوب باید شیرین و سفید باشد، بعضی از سم‌‌‌ها در مغز گردو هستند که باعث آسیب به گیاهان می شود.  این سم سبب می شود تا رشد درختان گردو کاهش یابد. عامل این سم ماده ای به نام آفلاتوکسین‌‌‌ها می باشد، این مواد به خانواده کپک‌‌‌ها تعلق دارد. در شرایط مناسب این کپک‌‌‌ها بر روی دانه‌‌‌های گردو رشد می کنند.

اثرات سمیت گردوی سیاه چگونه است

ماده ژوگلون در تمام قسمتهای درختان گردو به ویژه در جوانه‌ها، پوسته و ریشه‌های گردو وجود دارد. اثرات سمی یک درخت گردوی سیاه بالغ می تواند به صورت گسترده منتشر شود.  در تنه درخت بیشترین سمیت در خط چکه آبیاری  درخت رخ می دهد. در این منطقه، گیاهان حساس به این بیماری ممکن است پژمرده شوند یا بمیرند.

راههای کاهش اثرات سمیت در درختان گردو

تقریبا درمانی برای از بین بردن سمیت گردو وجود ندارد، فقط می توان از اثرات آن پیشگیری کرد.چون با از بین بردن درخت نیز مشکل حل نخواهد شد. همچنین از بین بردن تمام بخشهای ریشه از خاک غیرممکن و باقیمانده ریشه در خاک حتی در حال پوسیدن  نیز سموم ترشح می کند.

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

کدام گیاهان اثرات ژگلون را کاهش می دهند

چنانچه گیاهان به ژوگلون حساس باشند، بهتر است بستر کاشت شامل برگ و پوسته گردو باشد.رشد گیاهان چوبی و علفی با ریشه کم عمق و بهبود زهکشی نیز می تواند اثرات ژوگلون  را کاهش دهد. همچنین استفاده از تخت های مرتفع با موانع چوبی، سنگی یا بتنی باعث می شود که رشد ریشه  محدود شود.

سم مغز گردو

اثرات سم مغز گردو بر حیوانات

برخی از افراد و حیوانات در معرض آسیب ژوگلون هستند. مصرف بیش از حد برگ ها یا استفاده از خاک اره گردو برای بستر می تواند مشکلات متعددی را برای حیوانات ایجاد کند. حتی خاک اره حاصل از بریدن چوب گردو می تواند روی پوست حساسیت و قرمزی ایجاد کند. این سم  پس از رها شدن در خاک، مقادیر کم آن می تواند به ریشه گیاهان مجاور گردو نیز  آسیب برساند و آنها را از بین ببرد.

 

 

اشتراک گذاری