پرورش به لیمو

پرورش به لیمو

آخرین مقالات

پرورش به لیمو

به لیمو گیاهی گلدار، چند ساله و معطر است و از دسته گیاهان دارویی محسوب می شود. جالب است بدانید که ارتفاع این گیاه تا 2 متر می رسد. ولی در شرایط بهینه امکان دارد تا ارتفاع آن بیشتر شود. برگ های این گیاه بسیار معطر هستند و عطری مانند لیمو دارند. این گیاه در اواخر تابستان برداشت  می شود و به صورت‌‌های مختلفی به غذاها اضافه می شود.

بعضی از خواص به لیمو

 اسانس به لیمو دارای خاصیت باکتریایی است و در صنعت عطر سازی به کار می رود. به علت دارا بودن ماده شیمیایی به لیمو از خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است. روغن به لیمو می تواند در مواردی موجب حساسیت پوستی شود. اما نوشیدن  زیاد  دمنوش به لیمو مشکلات برای هاضمه ایجاد می کند.

نحوه آبیاری به لیمو

به لیمو نمی تواند در مقابل خشکی خاک مقاومت کند. لذا در روزهای گرم باید بیشتر آبیاری شود.  هنگامی که سطح خاک حالت نیمه خشک و نیمه مرطوب دارد، آبیاری لازم را انجام دهید.

در مورد کودهای اسید هیومیک بیشتر بدانیم 

پرورش به لیمو

خاک مورد نیاز به لیمو باید چه شرایطی داشته باشد

 به لیمو به خاکی سبک دارای زهکشی مناسبی نیاز دارد.اگر خاک دارای اسیدیته کمی باشد، رشد بهتری خواهد داشت. به لیمو گیاهی است که از نظر تغذیه ای به خاک متوسطی نیاز دارد در  رشد باید از کود مناسب و متعادل در فصل رویش گیاه برای به لیمو استفاده  کنید، بهتر است مقدار پتاسیم و نیتروژن بیشتری را در مقیاسه  با فسفر به گیاه داده شود.

 

روش های تکثیر به لیمو

 از راه‌‌های تکثیر به لیمو قلمه زدن از گیاه مادری در طول تابستان است. قلمه‌‌ها را باید از قسمت انتهای گیاه در آخر بهار و یا بخش‌‌های رسیده تر در میانه تابستان تهیه نمایید. گیاهان جدید را می توانید در سال‌‌های ابتدایی رشد در گلخانه نگهداری نمایید و در سال دوم برای منتقل ساختن آن‌‌ها به زمین در اواخر بهار اقدام نمایید. روش دیگر خواباندن شاخه‌‌های گیاه مادری است،  در این روش لازم است تا شکافی در حدود 10 تا 15 سانتی متر  ایجاد نمایید و شاخه ای که به اندازه کافی رشد کرده باشد را در درون شکاف قرار دهید و بر روی آن خاک بریزید. عمل خواباندن را می توانید در اواخر بهار یا اوایل تابستان نیز به انجام رسانید. در این صورت گیاه جوان می تواند در وسط پاییز از گیاه مادر جدا شود. کاشت بدر به لیمو در آخر بهار نیز یکی از روش‌‌های ازدیاد این گیاه است. بذرها را می توان بر سطح خاک نیز پاشید و روی آن‌‌ها را با لایه تازکی از خاک پوشانید و درمکان روشنی که به دور از تابش مستقیم آفتاب باشد نگهداری کرد.

اشتراک گذاری