درخت نارگیل

درخت نارگیل

آخرین مقالات

درخت نارگیل

درخت نارگیل که به آن نخل نارگیل نیز گفته می‌شود، درختی بلند با تنه‌ای باریک و صاف است. نارگیل درخت بومی جزایر مناطق گرمسیری در منطقه غرب اقیانوس آرام است. این درخت میوه‌های گرد به رنگ‌های سبز و زرد دارد. گل‌های این درخت به صورت خوشه‌ای و روی یک ساقه رشد می‌کنند. در نارگیل، گل‌های نر از گل‌های ماده کوچک‌تر هستند،  گل‌های نر و ماده هر دو  روی یک شاخه  قرار می گیرند.

ویژگی‌های درخت نارگیل را بهتر بشناسیم

درخت نارگیل را در کشور فیلیپین به درخت زندگی می‌شناسند. هر درخت نارگیل میانگین سالانه ۷۵ تا ۱۰۰ میوه نارگیل می‌دهد. در جهان سالانه تا ۶۱ میلیون تن میوه‌ی نارگیل تولید می‌شود. شیره و میوه نارگیل سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مغذی است. از درخت نارگیل برای سوخت و به عنوان مصالح، برای ساخت خانه هم استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های دیگر درخت نارگیل مقاوم بودن و پایداری این درخت است.هر درخت نارگیل به ارتفاعی بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر می‌رسد و بین ۶۰ تا ۱۰۰ سال عمر می‌کند. از میوه این درخت می‌توان برای مصارف دارویی و آشپزی نیز استفاده کرد.

درخت نارگیل

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

محصولات مختلف درخت نارگیل

  • کوپرا

به مغز خشک شده نارگیل کوپرا گفته می‌شود. کوپرا را معمولا در آفتاب خشک می‌کنند،  در مناطق مختلف در کوره نیز خشک می‌شود. از کوپرا روغن نارگیل استخراج می‌شود. روغنی که از این ماده گرفته می‌شود، این روغن بسیار مقوی می‌باشد. روغن نارگیل در دمای پایین ذوب شده و طعم خوب خوبی بی‌نظیری دارد. از این روغن در آشپزی و محصولات زیبایی به خصوص تهیه شامپو استفاده می‌شود. بعد از اینکه روغن خالص و عالی را از کوپرا استخراج کردند، تفاله‌ی آن را برای غذای طیور استفاده می‌کنند.

الیاف نارگیل یا زغال (کربن) نارگیل

از زمان‌های قدیم درختان نارگیل از منابع اصلی سوخت مردمان همان منطقه بوده‌است. میوه‌ی سفید نارگیل را تیه مویی در خود پوشانده‌است. زغال نارگیل  را از سوزاندن پوست نارگیل تهیه می‌کنند. از زغال چوب نارگیل برای مصارف آرایشی و طب سنتی وتصفیه  آب نیز استفاده می‌شود.

 پیت نارگیل

وقتی نارگیل از درخت پایین می‌افتد، در گویی سبز رنگ پیچیده شده‌است، هنگامی که پوست سبز را شکاف می‌دهیم پوسته نارگیل پیدا می‌شود. و در این میان پوسته مغذی است که به آن پیت نارگیل می‌گویند. این مغز سبک و اسفنجی مانند است. کشاورزان این قسمت را بسیار دوست دارند زیرا به خاک کمک می‌کند و کاملا ارگانیک بوده و خاصیت ضد قارچی دارد. و در نتیجه هیچ قسمتی از نارگیل دور انداخته نمی‌شود.

 گوشت نارگیل و آب نارگیل

گوشت نارگیل حالتی خشک و پوسته پوسته شده دارد، در داخل گوشت نارگیل آب نارگیل است. که می‌توان به عنوان نوشیدنی مغذی از آن استفاده کرد. اگر گوشت و آب نارگیل را با هم مخلوط کنیم تبدیل به شیر نارگیل می‌شود.گوشت نارگیل به عنوان یک میان وعده‌ی عالی و سرشار از مواد مغذی است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل از فرآورده‌های مهم و اصلی درخت نارگیل است. از روغن نارگیل برای پخت و پز، مصارف پزشکی مثل انواع کرم‌های درمانی و محصولات آرایشی مانند انواع شامپو‌ها استفاده می‌شود.

برگ نارگیل

در جوامع مختلف از برگ خرما (نارگیل) به عنوان مصالح ساختمانی برای ایجاد سقف هایی که ضد آب نیز هستند استفاده می‌کنند. و از برگ خرما برای ساختن قایق و انواع سبدها نیز استفاده می‌شود.

ریشه درخت نارگیل

ریشه‌های این درخت فیبری بوده و از آن برای مصارف صنعتی مثل پارچه بافی استفاده می‌کنند. گاهی این ریشه‌ها مصرف پزشکی نیز دارند.

تنه نارگیل

از تنه درخت نارگیل نیز برای سوخت و گرفتن زغال استفاده می‌شود. از آنجا که چوب درخت نارگیل مثل چوب ماهگون محکم است، در ساخت مبلمان از آن استفاده می‌کنند.

از دیگر محصولات گرفته شده از نارگیل می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • پودر نارگیل که برای شیرینی نارگیل و تزیین استفاده می‌کنند.
  • پودر شیر نارگیل که معمولا برای تهیه اسموتی‌ها  مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آب میوه با ترکیب آب نارگیل
  • آرد نارگیل که برای کسانی که می‌خواهند، آردی بدون گلوتن و کربوهیدرات داشته‌باشند مناسب است.

کود درخت نارگیل - Coconut tree fertilizer

 کاشت درخت نارگیل

درخت نارگیل را می‌توانیم از یک دانه بکاریم ، این درخت معمولا پس از ۵ سال کاشت میوه خواهد داد. برای کاشت از دانه‌ی نارگیلی استفاده‌ کنید، که در آن آب زیادی باشد. یکی از نکات بسیار مهم برای جوانه زدن میوه نارگیل این است که، نارگیل را ۳تا۴ روز در آب غوطه ور کنید تا کاملا خیس شود. زمانی  بذر  رشد و ارتفاع  ریشه به‌ حدود ۲۰ سانتی متر رسید آماده کاشت است. بذر را در خاک حاصلخیزی که ماسه نیز در آن باشد، بکارید. بذر به نور خورشید و آب فراوان احتیاج دارد. به همین دلیل است که نارگیل‌ها در زمین‌های ساحلی ماسه‌ای بسیار خوب رشد می‌کنند.

سخن پایانی

 از اصلی‌‌ترین تفاوت‌های درخت نارگیل و نخل، وجود میوه است. تمامی درختان نارگیل میوه نارگیل تولید می‌کنند، ولی همه درختان نخل الزاما میوه خرما نمی‌دهند. نخل هایی هستند که خرما یا انواع دیگر میوه تولید می‌کند،

اشتراک گذاری