پرورش قارچ

پرورش قارچ

آخرین مقالات

پرورش قارچ

پرورش قارچ یکی از بهترین کسب‌ و کارهایی است که به سرمایه اولیه زیادی احتیاج ندارد و هر کسی می‌تواند به‌ راحتی در خانه، گلخانه و زمین کشاورزی، این محصول را کشت کند و سود بالایی به دست آورد. قارچ‌ها به طور معمول دارای انواع مختلفی همچون شیتاکه، دکمه‌ای، صدفی و… هستند اما تقریباً شرایط کشت و پرورش تمام آن‌ها به یک صورت است. تولید قارچ سالم، به آموزش و آگاهی نسبتاً جامعی احتیاج دارد. از این رو افرادی که در این زمینه تخصص کافی ندارند، نباید دست به اقدامات خودسرانه بزنند زیرا ممکن است دچار ضرر شوند.

 مراحل تولید و پرورش قارچ

برایکاشت و پرورش قارچ ابتدا نوع قارچی را قصد کاشت آن را دارید، انتخاب و  سپس بستر کاشت شامل کاه، پوشال و یا کمپوست آماده کنید. مکانی  که قصد دارید در آن قارچ را پرورش دهید، باید  کاملاً عایق‌بندی شده باشد و  یک شیر آب نیز جهت تمیزی محل لازم است.بهتر است  برای کاشت قارچ قفسه‌هایی با طول و عرض مناسب تهیه کنید و آن‌ها را با فاصله‌ای معین از یکدیگر قرار دهید.

کمپوست را داخل قفسه‌هایی که آماده کرده‌اید، قرار دهید و با احتیاط بذر را بکارید. پس‌ از کاشت بذر قارچ، شرایط لازم برای رشد آن را مهیا سازید و  آبیاری را انجام دهید تا محصول به طور کامل رشد کند.  برای برداشت قارچ ابتدا کلاهک را در دست بگیرید و سپس یک پیچ به آن دهید تا پایه به راحتی از زمین جدا شود. پس‌ از این کار لازم است ساقه  با استفاده از چاقوی تمیز، قطع کنید و سپس قارچ را داخل سبد قرار دهید و آن را به مکانی مناسب انتقال دهید.

پرورش قارچ

چه زمانی برای  کاشت قارچ مناسب است:

 این محصول در اغلب فصل‌های سال امکان پذیر است در واقع انتخاب یک زمان مناسب به مکان مورد نظر و شرایط‌ رشد  بستگی دارد .

در مورد کودهای سیلیکات پتاسیم بیشتر بدانیم 

 

نحوه آبیاری قارچها

برای برداشت محصولات سالم  نیاز است مکان مورد  دارای رطوبتی بین 70 الی 80 درصد باشد. اگر رطوبت فضا کمتر از این حد باشد، سطح کلاهک قارچ ترک برمی‌دارد و همچنین محصولاتی بی‌کیفیت خواهید داشت. علاوه‌ بر فراهم کردن رطوبت کافی، باید  آبیاری را نیز به‌ صورت اصولی و با دقت کافی انجام دهید. آبیاری بهتر است با استفاده از یک وسیله غبار پاش بر روی سطح خاک صورت بگیرد و آب خیلی در سطح بستر جریان نداشته باشد.

دمای مطلوب رشد قارچها چقدر باشد

 قارچ‌ها  نمی‌توانند تغییرات دمایی زیاد را تحمل کنند و اگر زمانی با کاهش یا افزایش دما به‌ صورت شدید مواجه شوند، به‌ سرعت از بین می‌روند و رشدشان متوقف خواهد شد. بنابراین سعی کنید این محصول را در مکان‌های مناسبی بکارید و حتما شرایط دمایی مطلوبی برای آن‌ فراهم سازید.

 

نحوه کوددهی گیاهان قارچ 

اگر قارچ را در کمپوست پرورش می‌دهید، نیازی نیست کوددهی  را برای آن  انجام دهید زیرا در کمپوست شرایط مناسب برای پرورش و رشد قارچ وجود دارد. اما اگر بسترهای دیگری  را انتخاب کردید، لازم است پیش‌ از رشد محصولات حتما کار تغذیه رسانی و کوددهی را به‌ صورت اصولی انجام دهید.

سخن پایانی

در نظر داشته باشید پرورش قارچ اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، می‌تواند سوددهی عالی به دنبال داشته باشد. بنابراین سعی کنید مراحل کشت بذر را با دقت کافی انجام دهید و همچنین شرایط لازم برای رشد آن را فراهم کنید.

اشتراک گذاری