کود اسید هیومیک بمب

آخرین مقالات

کود اسید هیومیک بمب

در طول سالیان زیادی کودهای  اسید هیومیک برای کشاورزان مفید بوده است. کودهای اسید هیومیک بمب مختص یک گیاه یا مخصوص خاص نیست بلکه برای تمام محصولات زراعی کاربرد دارد. در این مقاله درباره مزایای و نحوه استفاده از مودهای اسید هیومیک بمب مطالبی بیان می شود.

اسید هیومیک بمب باعث افزایش جذب مواد مغذی در گیاهان می شود.

از برجسته ترین فواید اسیدهای هیومیک (و فولویک) نحوه افزایش جذب مواد مغذی در گیاهان است. همچنین این کودها  باعث  اصلاح عالی خاک می شوند.  بدون وجود اسیدهای هیومیک، مواد مغذی مفید  توسط کودها برای گیاهان غیر قابل دسترس می شوند و سلامت گیاه به خطر می افتد.

اسید هیومیک بمب چگونه در خاک زراعی استفاده می شود.

اسیدهای هیومیک باعث می شود مواد مغذی در خاک بیشتر در دسترس باشند . زمان اکسید شدن  اسیدهای هیومیک مواد مغذی دارای بار مثبت   می شوند. یون‌های مثبت یا کاتیون‌ها به سمت مولکول‌های اسید هیومیک  جذب می‌شوند و به آنها متصل می‌شوند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان – مانند منیزیم، کلسیم، آهن و سایر مواد معدنی کمیاب – دارای بار مثبت هستند. بنابراین در حضور اسیدهای هیومیک، این مواد مغذی از خاک باز  جذب می شوند و به اسیدهای هیومیک متصل می شوند. سپس می توان آنها را در کنار سیستم ریشه گیاه منتقل کرد.

اسید هیومیک بمب در کاربرد برگی باعث افزایش نفوذپذیری دیواره سلولی گیاهان می شود.

اسیدهای هیومیک  نه نتها در کاربردهای خاک بلکه  در کاربردهای برگی نیز مفید هستند، اسیدهای هیومیک برای افزایش نفوذپذیری دیواره سلولی در گیاهان حیاتی هستند. هنگامی که غشای سلولی نفوذپذیرتر می‌شوند، مواد مغذی می‌توانند راحت‌تر از طریق گیاه وارد شوند (اغلب توسط اسیدهای فولویک حمل می‌شوند، که به‌ویژه شلاتورهای خوبی هستند).

اسید هیومیک بمب باعث کاهش نفوذ مواد سمی به گیاهان می شود.

اسیدهای هیومیک فقط مواد مغذی را در دسترس قرار نمی دهند. آنها همچنین  از نفوذ سموم مضر در خاک به گیاه جلوگیری می کنند. این مزیت به‌ویژه در محیط‌های خاکی امروزی که سموم بی‌شماری از جمله آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین افزایش یافته، اهمیت دارد. این آلاینده ها کیفیت خاک را کاهش می دهند و بدون اصلاح مناسب، سلامت و حجم محصول را تضعیف می کنند. این مولکول‌های سمی توسط مولکول‌های هیومیک دفع می شوند.. این فرآیند حیاتی گیاهان را در محیط‌های رشد امروزی سالم‌تر نگه می‌دارد.

اسید هیومیک بمب  توانایی بسیار منحصر به فردی برای افزایش احتباس آب در خاک دارد.

اسید هیومیک با توانایی افزایش نگهداری آب در خاک با تحت فشار قرار گرفتن اکوسیستم ها اهمیت بیشتری پیدا می کند. همچنین برای خاک های شنی، خشک و کم رس حیاتی است.بار منفی اسیدهای هیومیک یون های مثبت را جذب می کند که به مولکول هیومیک می چسبند. این کاتیون ها در حضور مولکول های آب کمی از مولکول هیومیک فاصله می گیرند و به انتهای اکسیژن مولکول های آب می چسبند. این اثر تبخیر آب را تا 30 درصد کاهش می دهد.

بهبود رشد میکروارگانیسم های خاک با مصرف اسید هیومیک بمب

یکی از تاثیرگذارترین فواید اسیدهای هیومیک تاثیر آن بر جمعیت میکروبی خاک است. میکروارگانیسمهای سالم اهمیت زیادی برای  محیط های خاک دارند. بسیاری از جمعیت باکتری ها توسط خاک های ضعیف و آفت کش ها از بین می روند. اسیدهای هیومیک به دو روش اصلی به رشد جمعیت میکروبی کمک می کنند. اول، آنها منبعی از کربن را فراهم می کنند که به عنوان منبع غذایی برای میکروب ها عمل می کند. ثانیاً، به دلیل اندازه بزرگ آنها، منبعی بزرگی  برای میکروب ها  فراهم می کنند.

اسید هیومیک بمب باعث ساختار بهتر خاک می شود.

اگرچه اسید هیومیک دارای بار منفی خالص است، اما حامل بارهای مثبت و منفی است. و اندازه مولکولی بسیار بزرگی دارد. به دلیل این خواص، اسیدهای هیومیک قادر به اتصال به تمام ذرات خاک هستند که فضای لازم را برای میکروب ها و رشد سالم ریشه ایجاد می کند. این امر به ویژه در خاک های با رس بالا و متراکم که ذرات خاک به طور محکم به هم چسبیده اند اهمیت بیشتری دارد. به این ترتیب به قرار گرفتن ذرات رس خاک در انتهای مولکول اسید هیومیک فضای بیشتری برای  نفوذ آب فراهم می شود.

اثرات  کود اسید هیومیک بمب

اسید هیومیک  جزء اصلی مواد آلی خاک هستند،  ترکیبات اسید  هیومیک موجود در خاک تأثیرات متعددی دارند که می تواند به میزان زیادی برای رشد گیاهان مفید باشد. اثرات مفید کودهای  اسید هیومیک بر رشد گیاهان را به اثرات مستقیم و غیرمستقیم طبقه بندی می کنند.  اثرات غیرمستقیم شامل بهبود خصوصیات خاک مانند تجمع، هوادهی، نفوذپذیری، ظرفیت نگهداری آب، انتقال عناصر ریز مغذی و در دسترس بودن است اثرات مستقیم آنها شامل  نیاز به جذب مواد هیومیک به بافت گیاهی دارند که منجر به اثرات بیوشیمیایی مختلف می شود.

کود اسید هیومیک بمب محتوای مواد آلی خاک را افزایش می دهند.

کود  اسید هیومیک بمب  بر فعالیت بیولوژیکی خاک  تأثیر می‌گذارند و با  کاهش هدررفت رطوبت و افزایش احتباس آب و کاهش چگالی ظاهری خاک،  تخلخل کل و محتوای مواد آلی خاک را افزایش می دهد . کود اسید هیومیک بمب  نقش عمده ای در جذب عناصر غذایی در هر دو مرحله رویشی و زایشی گیاهان دارند.

کود اسید هیومیک بمب بر رشد و عملکرد حبوبات تاثیر دارد ؟

دردر حبوبات  افزایش پارامترهای رشد و عملکرد محصول به دلیل کاربرد اسید هیومیک  است، به این ترتیب کود اسید هیومیک  بخش پایداری از کربن را تشکیل می دهد، بنابراین چرخه کربن و آزادسازی مواد مغذی از جمله نیتروژن، فسفر و گوگرد را تنظیم می کند. کاهش نیاز به کود معدنی برای رشد گیاه  با جذب عناصر اصلی ، فعال سازی و یا مهار آنزیم، تغییرات در نفوذپذیری غشا، سنتز پروتئین رشد گیاه را تحریک می کنند .

ویژگی مورفولوژیکی گیاهان نیز با مصرف اسید هیومیک افزایش می یابد.

تمام ویژگی‌های مورفولوژیکی، اجزای عملکرد، محتوای درشت مغذی‌ها و همچنین محتوای کلروفیل گیاهان  با محلول‌پاشی  کود اسید هیومیک به طور قابل‌توجهی افزایش یافت. کود اسید هیومیک مصرف شده  در خاک آهکی به عنوان کاربرد خاک (1 و 2 گرم بر کیلوگرم خاک) و محلول پاشی (0.1 و 0.2 درصد) تأثیر مثبت در جذب سه عنصر مغذی اصلی یعنی نیتروژن و فسفر و پتاس دارد.

در پایان

کشاورزان و باغداران محترم می توانید جهت ثبت سفارشات خود با شماره در شده در این صفحه در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری