کود کلسیم برای درخت سیب

بهترین کود برای باردهی درختان سیب

آخرین مقالات

بهترین کود برای باردهی درختان سیب

مهمترین موارد در انتخاب  کود برای درختان سیب

آزمایش خاک

مهم ترین کاری که می توانید برای درخت سیب خود انجام دهید، انجام آزمایش خاک است. به این ترتیب توصیه هایی برای کاشت درخت سیب  به شما ارائه می دهد. آزمایش خاک به جلوگیری از کوددهی بیش از حد کمک می کند، که می تواند به اندازه کوددهی نامناسب  مضر باشد.درختان سیب بسته به نوع خاک شما نسبت به کمبود روی، آهن، کلسیم و بور حساس هستند.

بنابراین هر دو تا سه سال یکبار آزمایش خاک را برای درختان تازه کاشت شده و درختان قدیمی باغ خود  انجام دهید.

خرید کود با کیفیت

درختان سیب تغذیه کننده های سنگینی هستند و به مقدار زیادی کود نیاز دارند، دقت کنید کود مناسب درختان سیب را استفاده کنید، از خرید کودهای ارزان قیمت  و بی کیفیت خودداری کنید. کودهای با کیفیت از مواد خوب تولید می شوند و دوام و ماندگاری زیادی در خاک دارند.

بهترین کود برای باردهی درختان سیب

درباره کود آمریکایی بیشتر بدانیم

انواع بهترین کودها  برای  درختان سیب

بهترین کود مایع 2-0-0 NPK

برای  باروری درختان سیب  کودی است که حاوی مواد معدنی و کربوهیدرات است تا به درختان سیب کمک کند از مواد مغذی اصلی مورد نیاز خود استفاده کنند. یکی از این نوع کودها نسبت NPK 0-0-2 است،  در این نوع کودها  باید فسفر و احتمالاً نیتروژن اضافه کنید.این نوع کود باید  با آب مخلوط شود و می توان از آن به عنوان محلول پاشی یا ریختن  به صورت مایع در اطراف درخت سیب استفاده کرد، همچنین استفاده از آن به صورت  اسپری برگی نیز امکان پذیر است.  کود اسپره شده توسط برگها جذب می شود و بلافاصله در درختان میوه  استفاده می شوند.

مزایا و معایب این کودها (NPK 0-0-2 )عبارت است از

بهبود ساختار خاک

تقویت سلامت درختان سیب

معایب:

فاقد نیتروژن و فسفر

ارگانیک نیست

2- کود ارگانیک

بهترین کود آلی برای  باروری درختان سیب  کودهای ارگانیک مخصوص درختان میوه که حاوی بقایای گیاهی و میکروبهای مفید خاک است که به تجزیه مواد مغذی موجود در خاک کمک می کند تا درخت سیب شما بتواند از آنها استفاده کند.

همچنین این نوع کودها  رشد درختان میوه را تحریک تا ریشه های قوی و میوه های فراوان و مغذی تولید کنند. این کود ارگانیک است و برای افراد و حیوانات خانگی بی خطر می باشد.کود ارگانیک را در دو تا سه سانت بالای خاک استفاده می کنند  و بعد مصرف باید درختان سیب را آبیاری کرد.  از آنجایی که کود های ارگانیک، کودهای آهسته  کند رهش هستند ،  باید چند بار در  طول فصل  رشد آنها را  مصرف کنید.

مزایا

ارگانیک. آلی

ماندگاری طولانی

معایب :باید روی دو تا سه سانت  خاک اعمال شوند.

3-کود ده ایکس

یکی دیگر از انواع کودهای خوب برای باروری درختان سیب کود کامل ده ایکس  است این نوع کودها ارگانیک و ماندگار خوبی دارند  در واقع، شما فقط دو بار در سال از آنها استفاده می کنید.کودهای ده ایکس ترکیبات متفاوت از ده عناصر ضروری مورد نیاز درختان سیب است که  به تجزیه مواد مغذی موجود در خاک کمک می کند تا درخت بتواند به طور کامل از آنها استفاده کند.همچنین باعث می شوند مواد مغذی درست در سطح ریشه قرار دارند، بنابراین مقدار  کمتری از آنها هدر می روند.سعی کنید بعد مصرف  کودهای ده ایکس  جهت جذب بیشتر و منظم در طول فصل رشد و  جلوگیری از سوختن ریشه  درختان سیب آبیاری کنید.

بهتر است هر بهار و پاییز از کودهای ده ایکس برای درختان سیب استفاده کنید.

مزایا و معایب  کودهای ده ایکس برای درختان سیب

ارگانیک و آلی

بدون اختلاط

بدون رواناب

معایب:

اگر به اندازه کافی در خاک  پخش نشوند، ممکن است برای حیوانات خطرناک باشند.

بهترین کود برای باردهی درختان سیب

در مورد کودهای هیومیک اسید بیشتر بدانیم 

4- 5-5-3 NPK

بهترین کود اقتصادی برای درختان سیب کود با نسبت 5-5-3 NPK (نیتروژن، فسفر و پتاس ) می باشد، این کودها از میکروب ها و قارچ های خاک تشکیل شده است. این موجودات به سرعت کود را تجزیه می کنند، بنابراین در دسترس درخت سیب شما قرار می گیرند.

کود نیتروژن دار برای کاهش تنش های محیطی  روی درخت، رشد ریشه های خوب و تغذیه  مناسب فرموله شده است.

این کودها برای درختان بالغ سیب مناسب هستند و آسیبی به آنها وارد نمی کند.

نحوه مصرف کود 5-5-3 NPK در درختان سیب

حداقل سه فنجان  و حداکثر نه فنجان  کود برای هر سانت از قطر درخت  کافی است، همچنین می توانید کود را به صورت دایره ای دور درخت با حداقل سی سانت فاصله از تنه درخت اعمال کنید. این کودها را هر چهار تا شش هفته استفاده  کنید.

مزایا و معایب کودهای 5-5-3 NPK در درختان سیب

مزایا : ارگانیک. آلی

استفاده  و جذب آسان

تقویت سلامت درخت

معایب:

در طول فصل رشد باید هر 4-6 هفته یکبار تجدید شود

زمان و نحوه کوددهی برای باروری درختان سیب

برنامه های کوددهی  درختان سیب بسته به آب و هوا، خاک، کود انتخابی و سن درخت متفاوت است. یکی از اشتباهات بزرگ برخی از پرورش دهندگان  سیب این است که  وقتی درختان سیب خود را می کارند،  حفره ای حفر می کنند و کود  را در داخل آن می ریزند، این روش نه تنها مناسب نیست بلکه  باعث سوختن ریشه ها و در نهایت مرگ درختان  شما  خواهد شود.معمولا پیشنهاد می شود  حدود سه هفته پس از کاشت  کوددهی را درختان سیب شروع کنید، سپس نصف کود موردنظر طبق دستورالعمل درج شده روی بسته کود عمل کنید. به طوریکه در فاصله 24-18 سانتی از تنه درخت در یک گودال دایره ای شکل کود را برای درختان سیب  استفاده کنید. پیوند درختان معمولاً در پاییز انجام می شود، بنابراین کوددهی در سال اول بعد کاشت شروع کنید.کوددهی صحیح درختان سیب جوان برای آماده سازی آنها برای تولید و باروری مناسب درختان  مهم است.  معمولا توصیه  می شود یک بار چهار تا شش هفته قبل از گلدهی و دوباره چهار هفته بعد کود دهی  را آغاز کنید.مقادیر کوددهی موردنظر را بین دو زمان  تقسیم کنید،  اگر درختان سیب در سال قبل کمتر از شش سانت  رشد کرده باشد  کود را پنجاه درصد افزایش دهید.

استفاده از کودهای با کیفیت در باروری درختان سیب بسیار مهم است، بنابراین دقت کنید از کودهایی  استفاده کنید که باعث عملکرد و باروری بالا در درختان شما شود. کودهای شوک علاوه بر کیفیت و ترکیبات منحصر به فرد، به دلیل نانو و سیستمیک بودن به راحتی در اختیار درختان قرار می گیرد.

اشتراک گذاری