علت سیاه شدن مغز گردو

علت سیاه شدن مغز گردو

آخرین مقالات

علت سیاه شدن مغز گردو

کشت درختان گردو به دلیل سازگاری این میوه با اکثر مناطق و کاشت آسان در حال گسترش است.از آنجایی که قیمت گردو در سال‌های اخیر کاهش یافته که باعث شده کمتر به مدیریت صحیح این محصول پرداخته شود. در این مقاله در مورد علل سیاه شدن این میوه آجیلی برای شما خواهیم گفت.

علل سیاه شدن مغز گردو 

دلایل متفاوتی در سیاه شدن مغز گردو نقش دارند. این عوامل شامل :

نوع ارقام مورد کاشت

بیماری ها و آفات گردو

 نوعکوددهی  و نحوه رسیدگی به درختان

زمان برداشت گردوها

مقدار آبیاری و مدت زمان انبار داری

رابطه آبیاری و سیاه شدن درختان گردو چگونه است. 

کم آبی درختان گردومی تواند علت سیاه شدن مغز گردو باشد. گردوها در دمای بیشتر از 38 درجه سانتی گراد به علت گرما، دچار کاهش  عملکرد می شوند  با انجام آبیاری درست و در زمان مناسب می توان آن را کنترل کرد. بعد از گلدهی تا شش هفته آبیاری را متوقف کنید. زیرا زمان آبیاری در بیشتر ماه اردیبهشت است. اما در برخی مناطق به دلیل بارش کافی، درختان نیازی به آبیاری زیاد ندارند.

علت سیاه شدن مغز گردو

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

برداشت به موقع گردو از سیاه شدن مغز آن جلوگیری می کند. 

 اگر گردوهای در موقع مناسب برداشت شوند، مغز آن سفید می باشد و سیاه شدن آن جلوگیری می شود.  به عبارت دیگر زمان ماندگاری پوست سبز گردو نبایستی طولانی باشد. چون با گذشت زمان رنگ پوست از راه نفوذ به درون گردو سبب سیاه شدن و تلخ شدن مغز می شود.

 مقابل نور مستقیم خورشید  مغز گردو را سیاه خواهد کرد. 

اگر خشک کردن گردوها را در برابر نور مستقیم باشد  احتمال سیاه شدن و سوختن آن­ها وجود دارد. همچنین کیفیت گردوها پایین می آید. بنابراین بعد از برداشت گردوها لازم است تا آن­ها را در سایه قرار دهید تا خشک شوند. همچنین  گردش هوا در خشک کردن گردوها بسیار اثر گذار است.

روش کوددهی مناسب از  سیاه شدن مغز گردوها  جلوگیری می کند. 

درختان گردو به مواد مغذی زیادی مانند  فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، مس  احتیاج دارند. این مواد معدنی در سفید شدن مغز گردوها بسیار مهم هستند. این کودهای مغذی  را می توان با روش محلول پاشی و یا آبیاری برای  درختان گردو استفاده کنید. استفاده از این عناصر سبب می شوند تا بعد از گلدهی و فندقی شدن گردوها، مغز آن ها سفید شود.

بیماری­ بلایت باعث سیاه شدن مغز گردو می شود

بیماری بلایت که یک نوع بیماری باکتریایی است. چنانچه به موقع این بیماری از بی نرود می تواند درختان گردو  را نابود کند برای اینکه این بیماری را در درختان گردو تشخیص دهید لازم است تا به برگ­های درختان توجه کنید. اگر متوجه لکه بر روی سطح برگ­ها شدید، بهتر است تا با کارشناسان در این زمینه مشورت نمایید تا بهتر بتوانید به رفع مشکل بپردازید. برطرف نمودن مشکل در ابتدای بیماری بلایت می تواند شما را از خسارات جبران ناپذیر در امان دارد.

سخن پایانی

 شما باغداران عزیز می توانید با استفاده از کودهای شوک محصولات خود را بیمه کنید و  گردوهای  با کیفیت و مرغوبی  تولید شود.  چنانچه  سیاه شدن مغز گردو را کنترل نکنید، در طول زمان متحمل خسارات جبران ناپذیر می شوید. استفاده از کود کلسیم می تواند از سیاه شدن مغز درختان گردو جلوگیری نماید.

اشتراک گذاری