برداشت زعفران در خراسان

برداشت زعفران در خراسان

آخرین مقالات

برداشت زعفران در خراسان

زرپران یا زعفران  تنها یک بار در سال میوه می دهد،  پس در فصل برداشت میوه آن در سر تا سر جهان تقریبا یکسان است. دوره گلدهی این گیاه  بسیار کوتاه است و تنها حدود دو هفته ادامه پیدا می کند. دوره گلدهی زمانی است که هوا به قدر کافی سرد شده باشد و اختلاف دمای روز و شب حداقل به 13 درجه سانتی گراد برسد. گلدهی گل زعفران عمدتا در فصل پاییز رخ می دهد و از آنجا که بهترین کیفیت میوه زعفران در ساعات اولیه گلدهی آن است، در همان روز برداشت می شود.

فصل برداشت زعفران در خراسان

فصل برداشت زعفران در خراسان اوایل آبان ماه می باشد.در این استان برداشت زعفران همیشه قبل از طلوع آفتاب صورت می گیرد. این در حالی است که در استان البرز ساعت 9 الی 10 صبح اقدام به برداشت زعفران می کنند.

 

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

 

برداشت زعفران در خراسان

چرا  برداشت زعفران در خراسان  پیش از طلوع آفتاب انجام می شود؟

زیرا بهترین کیفیت زعفران در ساعات اولیه رشد آن است و برخورد نور خورشید به کلاله های آن  سبب می شود تا از کیفیت محصول زعفران کاسته شود. از آنجا که خراسان در شرق کشور قرار گرفته و طلوع خورشید در آن منطقه زود تر از سایر مناطق رخ می دهد، ساعت برداشت زعفران اهمیت زیادی دارد.

برداشت زعفران در خراسان تا چه زمانی ادامه دارد؟

دوران گلدهی گیاه زعفران  حدود 2 هفته است. از جایی که شروع برداشت زعفران در خراسان از اوایل آبان است باید تا پایان آبان ماه تقریبا تمام زعفران ها برداشت شوند.

زعفران خراسان

زعفران خراسان مرغوب ترین و پرطرفدار ترین زعفران در ایران و سراسر جهان است. شرایط آب و هوایی مناسب، بذر مرغوب، خشکی و کم باران بودن منطقه، روش کاشت و البته برداشت مناسب از مواردی است که  باعث محبوبیت زعفران خراسان شده است.

آیا برداشت زعفران در خراسان به صورت دستی انجام می شود؟

به طور کلی باید گفت که با وجود انواع روش های مکانیزه ی برداشت زعفران، تا کنون هیچ روشی  به اندازه روش دستی برداشت کارایی داشته باشد.  در اغلب مناطق خراسان نیز برداشت زعفران به صورت دستی انجام می شود تا کیفیت زعفران حفظ شود.

اشتراک گذاری