کاشت زنجبیل در گلخانه

کاشت زنجبیل در گلخانه

آخرین مقالات

کاشت زنجبیل در گلخانه

زنجبیل یک این گیاه چند ساله است که ساقه های  آن زیرزمینی متورم و به صورت  ریزوم  رشد می کند. ضخامت آن بین 1.5 تا 2.5 سانتی متر است. گیاه زنجبیل به ارتفاع حدود 30 تا 100 سانتی متر رشد می کند و در شرایط بهینه در حدود 1.5 متر در 1.5 متر رشد کند. در این مقاله در مورد کاشت زنجبیل در گلخانه مطالبی بیان می شود.

کشت گلخانه ای باعث محافظت آن در برابر شرایط محیطی می شود.

کشت گلخانه ای شرایط محیطی مطلوبی را برای رشد گیاهان زنجبیل  فراهم می کند.  در گلخانه گیاهان زنجبیل در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی مانند باد، سرما، بارش، دمای شدید، حشرات و بیماری ها  محافظت می شوند. ایجاد یک میکرو اقلیم ایده آل برای  گیاهان زنجبیل بسیار مهم است.

فواید کشت زنجبیل در گلخانه

تولید محصولات در خارج از فصل
ایجاد گیاهان برتر از عاری ازنظر ژنتیکی
استفاده بهینه از مواد شیمیایی، آفت کش ها برای کنترل آفات و بیماری ها

نیاز آبی محصولات زراعی محدود
محافظت گیاهان در طول فصل رشد از شرایط آب و هوایی

نحوه تکثیر برای پرورش زنجبیل گلخانه ای

زنجبیل به صورت رویشی  از قسمت های کوچک ریزوم تکثیر می شود. زنجبیل معمولا  با برش کوچک حدود 3 تا 6 سانتی متر از یک ریزوم زنده تولید می شوند. هر قطعه حداقل دارای یک جوانه زنده است که باعث تولید شاخه می شود. بستر کاشت زنجبیل  باید به  صورت کندن خاک  و از بین بردن علف های هرز موجود آماده شود. افزودن آهک به خاک سطح pH را تنظیم می کند و در عین حال به تامین کلسیم مورد نیاز گیاهان در طول رشد کمک می کند.
کاشت زنجبیل در گلخانه

در مورد کودهای آهن بیشتر بدانیم 

زمان مناسب کاشت زنجبیل در گلخانه

زمان مناسب برای شروع کاشت زنجبیل اواخر زمستان است.  زنجبیل  از اسفند تا فروردین بهترین  تولید را دارد.بذر را می توان به عمق حدود 4 سانت  در  محیط رشد بکارید. بعد کاشت به طور کامل آبیاری کنید. بخش های ریشه گیاه با رشد جوانه ها سبز که فقط بالای از سطح خاک بیرون می زنند.

مراقبت های عمومی در پرورش زنجبیل گلخانه ای

استفاده از خاک گلدان استریل و با کیفیت بالا که زهکشی خوبی دارد استفاده شود.
با سیستم گلخانه ای می توان آب و هوا را در طول سال تنظیم کرد.
تغذیه منظم با کود متعادل در گلخانه اهمیت بیشتری دارد. میکروارگانیسم‌های خاک سطحی باعث رشد مواد مغذی گیاه در زمین می‌شوند، اما حتی در صورت استفاده از خاک گلدان با کود افزودنی، مواد مغذی در عرض چند هفته مصرف می‌شوند .هنگام کود دهی نهال زنجبیل، از  کود محلول و رقیق استفاده کنید تا نهال ها زود و در عرض  چند هفته رشد کنند.گیاهان سالم زنجبیل می توانند به راحتی در برابر آفات مقاومت کنند. تغذیه و آبیاری مناسب به جلوگیری از برخی مشکلات کمک زیادی می کند.

زمان برداشت زنجبیل در گلخانه

برداشت محصول زنجبیل به طور کلی 8 ماه طول می کشد. زمانی که برگ های گیاه شروع به زرد شدن کرده و به تدریج خشک می شوند آمادهبرداشت است. زمانی که  ریزوم ها از برگ ها جدا شدند، ریشه گیاه  تمیز  شود. مدت زمان کشت زنجبیل 6-8 ماه است. در مورد زنجبیل گیاهی، برداشت پس از 6 ماه انجام می شود.

سخن پایانی 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و سفارش  با کارشناسان ما در ایرانکود در ارتباط باشید

اشتراک گذاری