درخت نارگیل

درخت نارگیل

آخرین مقالات

درخت نارگیل

درخت نارگیل درختی زیبا و تنومند است که به صورت قائم رشد می‌کند و شاخه ندارد. مردم اقیانوس آرام از تمام قسمت‌های این درخت استفاده می‌کنند و آن را به عنوان غذای اصلی مصرف می‌کنند. این گیاه ابتدا در جنوب آسیا کشت شد و اکنون به عنوان درخت نارگیل در تمام مناطق گرمسیری وجود دارد. قسمت‌های قابل استفاده این گیاه عبارتند از: ریشه، گل آذین و دانه (پوست، آب و روغن هسته).

ویژگی‌های درخت نارگیل

 درخت نارگیل درختی است همیشه سبز با تنه‌ای بلند و مستقیم که ارتفاع آن به 30 متر می‌رسد. قطر تنه این درخت به یک متراست و برگ‌ها در انتهای تنه درخت ظاهر می‌شوند و بسیار بزرگ به طول 4 تا 5 متر می‌باشند. رنگ برگ‌ها سبز روشن است. برگ‌ها مرکب و پر مانند هستند. طول برگ‌ها حدود یک متر است. میوه نارگیل  کروی شکل است که قسمت بیرونی آن ضخیم و سخت و از الیاف گیاهی تشکیل شده و داخل آن صاف و سخت است. ریشه درخت نارگیل بلکه دارای سیستم ریشه‌ای فیبری است. سیستم ریشه نارگیل از تعداد زیادی ریشه نازک تشکیل شده است که نزدیک به سطح زمین رشد می‌کنند.

شرایط محیطی برای رشد درخت نارگیل

نارگیل می‌تواند در همه انواع خاک رشد کند اما خاک‌هایی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. PH بین 5 تا 8 برای این درخت مناسب است. بهترین دما برای رشد این گیاه بین 21تا 28 درجه سانتی گراد است.درخت نارگیل به کم آبی مقاوم است اما باید مراقب بود که بین دو آبیاری خاک خیلی خشک نشود.

درخت نارگیل

در مورد کودهای مایع بیشتر بدانیم 

نحوه تکثیر نارگیل

این گیاه از طریق بذر تکثیر می‌شود. بذرها را می‌توان در پاییز مستقیماً در زمین اصلی کاشت یا در بهار پس از پایان خطر سرمازدگی کشت کرد.

عوارض جانبی استفاده از نارگیل

با وجود این که روغن نارگیل روغنی گیاهی است، دارای مقادیر زیادی از چربی اشباع شده می‌باشد، در نتیجه توصیه می‌شود افراد با چربی خون بالا و بیمارن قلبی از این روغن استفاده نکنند. نارگیل وقتی نارس است آب بیشتری دارد ولی با رسیدن میوه از مقدار آب آن کم می‌شود. بنابراین، برای اطمینان از تازه بودن نارگیلی که خریداری می‌کنید، آن را تکان دهید تا صدای آب آن را بشنوید. نارگیل دیر هضم است، بنابراین کسانی که مشکلات گوارشی دارند باید در مصرف آن مراقب باشند.

 

نحوه کوددهی درختان نارگیل

نمونه‌های این گونه را می‌توان در طول سال با کود مخصوص درختان خرما تغذیه کرد و در تابستان که رشد گیاه بیشتر می‌شود، مقدار کوددهی  را افزایش داد.

اشتراک گذاری