مزایای کود آهن بمب

آخرین مقالات

مزایای کود آهن بمب

آهن  ریز مغذی حیاتی است که برای تشکیل کلروفیل مورد نیاز گیاهان است، همچنین این عنصر مغذی برای رشد و عملکرد بهتر در انواع درختان و گیاهان زراعی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله با ما در مورد مزایای کود آهن بمب همراه باشید.

میزان جذب کود آهن بمب در خاکهای اسیدی بیشتر است.

گیاهان قادر به جذب آهن در خاک هایی با غلظت بالای کربنات ها و بی کربنات ها نیستند و حلالیت و تحرک آن را کاهش می دهد.  PH خاک میزان دسترسی به آهن و بقیه ریز مغذی ها را برای گیاهان تعیین می کند. با افزایش قلیایی بودن  خاک، مقدار آهن قابل جذب کاهش می یابد، بنابراین هر چه میزان اسیدی بودن  خاک بیشتر  میزان آهن موجود در گیاهان بیشتر خواهد بود.

کود آهن بمب محرک زیستی ریشه گیاهان

کود آهن بمب با محرک زیستی ریشه گیاهان است که  روند جذب آن از طریق ریشه گیاهان افزایش می یابد. این کود از طریق میکروارگانیسم خاک  رشد ریشه را تحریک می کند و در عین حال جذب را افزایش می دهد. این کود جذب ریز مغذی های دیگر را افزایش می دهد و عملکرد گیاهان را افزایش می دهند.

نشانه های کمبود کود آهن بمب درگیاهان

کمبود آهن به صورت کلروز بین رگبرگی برگهای جدید دیده می شود. برای تعیین علت کمبودآهن، ابتدا ریشه ها را بررسی کنید. ریشه های گیاهی که در اثر آبیاری بیش از حد بیمار هستند یا تحت فشار قرار می گیرند، مواد مغذی را به طور موثر جذب نمی کنند و باعث ایجاد کلروز می شوند. مهم است که بین دو آبیاری اجازه دهید تا محیط رشد خشک شود تا استرس گیاه کاهش یابد و در صورت بیماری ریشه ها از کود آهن بمب  استفاده شود.

عملکرد کود آهن بمب در گیاهان

اگرچه  کود آهن به مقدار کم مورد نیاز گیاهان است، اما در بسیاری از ترکیبات مهم و فرآیندهای فیزیولوژیکی در گیاهان نقش دارد. کود آهن در فرآیند تولید کلروفیل نقش دارد و برای عملکردهای خاصی از آنزیم های گیاهی  مورد نیاز است. دخالت آهن در سنتز کلروفیل  به دلیل کلروز (زرد شدن) مرتبط با کمبود آهن است. آهن در پروتئین های حاوی آهن (هم)  مانند سیتوکروم ها در گیاهان یافت می شود . سیتوکروم ها در سیستم های انتقال الکترون در کلروپلاست ها و میتوکندری ها یافت می شوند.

عملکرد کود آهن بمب در خاک

در خاک، اکسیدهای آهن در نتیجه هوازدگی مواد معدنی حاوی مانند الیوین، پیروکسن و بیوتیت تشکیل می شوند. بیشتر اکسیدهای آهن موجود در خاک به صورت Fe3+ هستند که بسیار کمتر از Fe2+ محلول می باشد. حلالیت آهن  بسیار به pH خاک بستگی دارد. در خاک های دارای  PH خنثی و بالا آهن نامحلول می شود، اگرچه آهن در بسیاری از خاک ها به وفور یافت می شود، اما در خاک هایی با pH بالا، مانند خاک های آهکی دسترسی به آن برای گیاهان بسیار کم است.

کود آمینو اسید بمب  به عنوان شلاتور مواد معدنی در گیاهان  عمل می کند.

آمینو اسید در تمام قسمت های گیاه یافت می شوند و برای انتقال نیتروژن از طریق آوند چوبی و آوند آبکش در گیاهان استفاده می شوند. آمینو اسیدها  علاوه بر نقش خود در  انتقال نیتروژن در گیاهان  به عنوان پیش سازهای متابولیک عمل نیز می کنند. همچنین  به عنوان شلاتور برای  جذب مواد معدنی در گیاهان دارای اهمیت هستند.

نحوه جذب کود آهن بمب توسط گیاهان

گیاهان می توانند آهن را به صورت کلات جذب کنند. یکی از مکانیسم  جذب آهن در گیاهان مکانیسم آزادسازی پروتون می شود.  این مکانیسم آهن را قابل حل تر و قابل جذب تر کند. مکانیسم آزادسازی پروتون – در شرایط کمبود آهن، ریشه‌های گیاه پروتون‌ها را در محلول خاک آزاد می‌کنند که باعث کاهش pH اطراف ریشه و افزایش دسترسی به آهن می‌شود.

در مورد کود پتاس بالا بیشتر بدانیم

علائم کمبود کود آهن بمب در گیاهان

آهن در داخل گیاه متحرک نیست و بنابراین علائم کمبود ابتدا در برگهای جوان ظاهر می شود. برگ ها زرد و کلروز می شوند، اما رگبرگ های برگ سبز باقی می مانند. کمبود آهن نتیجه مستقیم کمبود آهن در خاک نیست. شرایط مختلف خاک ممکن است در دسترس بودن آن برای گیاهان تأثیر بگذارد. شرایطی مانند pH بالای خاک، رطوبت زیاد خاک، دماهای پایین، فسفر بالا و غلظت بالای عناصر رقیب مانند روی، کلسیم و منگنز ممکن است دسترسی به آهن را برای گیاهان کاهش دهد.

اصلاح کمبود کود آهن در خاک های با PH  بالا

استفاده از کودآهن بدون توجه به  شرایط خاک ممکن است به اصلاح کمبود خاک کمک نکند. بنابراین محلول پاشی آهن می تواند در کوتاه مدت به اصلاح کمبود آهن کمک کند.در خاک های با pH بالا، یکی از رایج ترین روش ها، علاوه بر محلول پاشی، استفاده از کودهای آهن کلات شده می باشد . کلات های آهن این امکان را فراهم می کند که آهن در طیف وسیعی از سطوح pH خاک برای گیاهان در دسترس قرار دهند.

انواع کودهای آهن بمب کدامند؟

رایج ترین منابع کود آهن  بمب عبارتند از:

سولفات آهن: سولفات آهن  بسته به حالت هیدراتاسیون معمولاً بین 20 تا 30 درصد آهن دارد. این کم هزینه ترین منبع آهن است. سولفات آهن را می توان به صورت محلول پاشی یا مستقیماً روی خاک استفاده کرد. با این حال، این شکل از آهن برای گیاهان با pH بالاتر از 7.0 مناسب نیست  و ممکن است چند سال طول بکشد با مصرف  سولفات آهن در خاک کمبود آهن برطرف شود.

کلات آهن: کلات ها ترکیباتی هستند که در آنها آهن با ترکیبی ترکیب می شود که به حفظ آهن در دسترس و جلوگیری از رسوب آن کمک می کند. چندین ترکیب به عنوان عوامل کیلیت استفاده می شود. به عنوان مثال، EDTA، DTPA، EDDHA، (هر سه ترکیب دارای  نمک سدیم هستند)، اسید آمینه، اسیدهای هیومیک-فولویک و سیترات. کلات ها از نظر پایداری و توانایی نگه داشتن آهن در سطوح مختلف pH متفاوت هستند. علاوه بر این، حساسیت کلات ها به جایگزینی آهن توسط کاتیون های دیگر مانند کلسیم و منیزیم، در بین انواع کلات ها متفاوت است می باشد.

 

اشتراک گذاری